Ford Mustang Mach-E – Mye bil for pengene

 

Ford Mustang Mach-E baner vei for en hel ny serie elbiler fra Ford som skal elektrifisere hele flåten innen 2035. Enkelte mener Mach-E er den største nyheten siden T-Ford. Store ord, og vi har prøvekjørt nykommeren.

 

Ford Mustang var Fords første «pony car». Liten, lett, enkel og rimelig, men likevel sporty med den lille 260 cic V-8 motoren. Dette konseptet har Ford til en viss grad overført til sin første skikkelige elbil.

Ford ønsker trolig også å vise frem det seneste av teknologi de kan levere. Dermed fjerner de seg fra det enkle original- konseptet, men på sedvanlig…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ford Mustang Mach-E baner vei for en hel ny serie elbiler fra Ford som skal elektrifisere hele flåten innen 2035. Enkelte mener Mach-E er den største nyheten siden T-Ford. Store ord, og vi har prøvekjørt nykommeren.

 

Ford Mustang var Fords første «pony car». Liten, lett, enkel og rimelig, men likevel sporty med den lille 260 cic V-8 motoren. Dette konseptet har Ford til en viss grad overført til sin første skikkelige elbil.

Ford ønsker trolig også å vise frem det seneste av teknologi de kan levere. Dermed fjerner de seg fra det enkle original- konseptet, men på sedvanlig Ford vis gir Ford Mustang Mach-E deg utrolig mye bil for pengene eller «huge bang for your buck» om du vil.

 

Konsept
Designmessig blir vi ikke skuffet. Utvendig har man ivaretatt en del av historien. Baklysene er lik som på 64-modellen, bare modernisert.

Fra siden kan man ane linjene fra gammel god fastback og fronten er typisk Mustang, så tøff at bilen nærmest snerrer mot deg. Men modellen lanseres som SUV og dermed skiller den seg vesentlig fra originalen. Dette blir en SUV med enkelte Mustang elementer.

Dørhåndtakene er fjernet, dørene åpnes via knapp og med elmotor. En kode kan også tastes inn på døra og benyttes for tilkomst, men den geniale løsningen med mobiltelefon som nøkkel, er Ford alene om. Man legger inn alle sine preferanser på telefon, alt fra setejustering, speil, innstillinger for favorittradiostasjonene dine, ja til og med justering av stemningsbelysningen og instrumentpanelet. Når du nærmer deg bilen med mobil blir telefonen gjenkjent og dine innstilinger er på plass når du setter deg inn.

Flere familiemedlemmer kan legges til, men vær klar over at den første som aktiverer mobilen vil få sin favoritt innstilling prioritert når hele familien er med.

Interiøret oppleves som noe som enkelt med en del hardplast. Skinn i interiøret mangler i Norge, uansett utstyrsnivå. De 8-veis elektrisk justerbare setene er dekket med kunstskinn, så også i vår topputgave. Lyden blir ivaretatt av B&O med 10 høyttalere og førerplassen blir dominert av en gedigen 15,5 toms berøringsskjerm.

 

Toppmodell
Vår toppmodell var utstyrt med den store batteripakken på 88 kWt netto, 351 hester AWD og hele 540 km rekkevidde, men det er fullt mulig å gå for innstegsmodellen med 269 hester og bakhjulsdrift til kr. 422.000, –

Rekkevidde på 44 mil er akseptabelt for de fleste. De seneste tallene fra SSB viser at vår kjørelengde er på bare 32,6 kilometer per dag i gjennomsnitt og innstegsmodellen er så godt utstyrt i utgangspunktet, at dette er en fullverdig bil.

Samme hvilken utgave du velger gir det deg mye bil for pengene med tanke på bilen størrelse, rekkevidde og utstyr.

Mach-E har et godt utgangpunkt for et gedigent salg, men dessverre en stor ulempe også siden Mach-E blir produsert i Cuautitlan, Mexico. Dermed mister Mach-E de fleste av Norges 20.000 Amcar-medlemmer og langt flere på verdensbasis.

Den største kundegruppen er dermed ikke Mustang-entusiaster, men kunder hvor opphav er uten betydning. De ønsker en meget tøff elbil med et godt utbygget forhandlernett, service og ikke minst forutsigbarhet i bruk og innbytte fra et kjent merke Et merkesom faktisk oppfant den moderne bilindustrien.

 

Komfortabelt førersete
Siden Ford omtaler Mach-E som SUV skal vi ha dette i bakhodet den uka vi disponerte bilen. Et trykk på døra og vi er inne i bilen. Setene justeres enkelt med 8-veis elektriske innstillinger, men jvi ønsker også å justere setet opp i forkant for enda bedre støtte. Førersete er en av de mest komfortable vi har sittet i på svært lenge, – mykt og behagelig. Den lille skjermen i synsfeltet er genial med alle de opplysningene vi behøver, inkludert visning med pil til nærmeste ladestasjon eller destinasjon.

Ved å legge til vanlig knapper til rattvarme, setevarme og klima på ledig plass i midtkonsollen, ville bruk av den store 15,5 toms berøringsskjermen falt bort for vår del. Vanlige knapper var et savn.

På motorvei er Mach-E i sitt rette element. Med god oversikt gir bilen en fin SUV-opplevelse på veien, støydemping er meget god på våre piggfrie vinterdekk. Vi må kjøre av og inn på motorvei et par ganger for å føle akselerasjonen fra 351 elektriske hester.

 

Langt strammere
Testen er ikke så lydløs som ønsket siden kunstig motorlyd lages av lydanlegget, tam sådan uten den rå snerren vi er vant til fra Ricards «lillegul» fra Burning filmene.
På landeveien føler vi veibanen godt, understellet minner faktisk ikke om SUV med lang fjæringsvei, men Mach-E oppleves langt strammere enn vanlig SUV. Det er nærmere sportsunderstell. Hull og kumlokk i veien merkes meget godt, bilen er dermed litt strammere oppsatt en SUV-konkurrentene E-tron, i-Pace og EQC.
Perfekt styring i svingete partier er typisk Ford. På vår 4×4 utgave merkes heller ikke den bevegelsen i rattet under akselerasjon ut av sving som sterk elektromotor ofte medfører. Velges bil uten 4×4, får men heller ikke den ulempen siden bilen har bakhjulsdrift.

 

Teknologi
Mach-E har altså fjernet seg så langt fra Orginal Mustang det er mulig å komme med tanke på teknologi. Modellen leder kappløpet med å integrere mobilen i bilen på en ny måte og denne høyteknologiske modellen er online så flere funksjoner vil trolig komme senere via oppdateringer.

Ford SYNC 4A er på plass. Det er et skybasert kommunikasjons- og underholdningssystem for bilen. FordPass-appen bruker telefonen til å finne bilen fra telefon, fjern låse eller låse den opp, overvåke dekktrykket og motta varsler om bilens helsetilstand.

Du kan planlegge reiser med telefonen, dele reisemålene med bilen din, og plotte inn lading langs ruten dersom du trenger det. Det er også mulig å finne IONITY-ladestasjoner med rabatt. Men det er en liten ulempe med den store 15,5 toms berøringsskjermen, for et forstyrrende motlys i skumring før skjermen blir mørk selv med laveste lysstyrke kan være utfordrende. Vi rekker for øvrig ikke frem til berøringsskjermen fra vår favorittposisjon – selv med strak arm.

 

Konklusjon
Fords første skikkelige elbil vil selge meget godt. Dette er en modell som gir deg masse bil for pengene og ikke minst et kjent merke som vil følge deg opp i hele bilens levetid. Meget gode seter, meget godt utstyrt med standardutstyr allerede fra innstegsmodell og formidabel rekkevidde på Long Range utgaven med hele 610 km.

 

Fakta Ford Mustang Mach-E

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 351 hk
  • Moment: 580 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 5,1 sekunder
  • Toppfart: 179 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 540 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,87 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.218 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,71 m
  • Bredde: 1,88 m
  • Høyde: 1,59 m
  • Akselavstand: 2,94 m
  • Utstyrsnivå: Teknologipakke +
  • Bagasjerom volum: 402–1,431 liter
  • Pris fra: Kr 422.000, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 589.000, –

 

Enkelte nostalgiske Mustang elementer finner vi på Mach-E, baklysene er en modernisert utgave av 1965-modellen.
Bagasjerom under panseret er også på plass, denne boksen har hull i bunn og kan faktisk spyles ren. Perfekt til støver til fjellturen.
Døren åpnes med knapp og elmotor, jeg savnet en vanlig nøkkel lås for tilkomst hvis elektronikken svikter.
Grei plass i baksetet, men sitteputen er så lav at støtten under låret er minimal.
Norgemodell med 4×4 bør ha skiluke, men vær forsiktig med bråbrems for det kan bli tidenes dyreste skitur siden berøringsskjermen er rett i «skuddlinjen».
Bak finner vi et ganske romslig bagasjerom hvor vi kan justere gulvet i to høyder.
Setene er meget behagelig uten den vanlige kjernen av hard kaldskum, setene fjærer og er myke. Sittekomforten er således utmerket.
Jeg savnet knapper til ratt, setevarme og klima i midtkonsollen, jeg må faktisk lene meg frem for å bruke berøringsskjermen til de funksjonene man benytter daglig.
Også Ford har glemt at de fleste menn kjører annerledes enn kvinner og beinet hviler ofte inntil den skarpe kanten rundt midtkonsollen, vi håper dette blir rettet på ved neste oppgradering.
Rent og enkelt interiør med myke overflater på de riktige stedene og hardplast i resten.
Bilen kan også åpnes med kode ved døren.
Dette instrumentpanelet ligger rett i synsfeltet og dermed behøver man heller ikke Head -up Display, ei heller den store berøringsskjermen siden navigasjons-veiviser vises i skjerm.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen