Citroën Berlingo har vært en formidabel salgssuksess siden lansering i 1996 med over 1,5 millioner produserte eksemplarer. Nå er salgssuksessen oppgradert.
Sammen med alliansepartner Peugeot kan også 2019-utgaven av Citroën Berlingo smykke seg med tittelen Van of the year. Utvilsomt en god start på året for modellen med en stor tilhengerskare.
Citroën går alltid egne veier innen utvikling av bilmodeller, ofte oppleves de mer komfortable på veien enn konkurrentene. Et godt eksempel er Citroën C4 Cactus, med oppgraderte støtdempere, der «to puter» demper bevegelsene bedre enn tradisjonelle støtdempere ved kompresjon og returbevegelse.
Helt ny
2019 modellen er helt ny fra innerst til ytterst, og som om det ikke skulle være nok, har man bygget nye Berlingo på en ny plattform som deles med Citroën personbiler. Nye Berlingo fortsetter derfor utviklingen av varebiler, som inkluderer ikoniske kjøretøy som 2 CV Van, Acadiane og C15.
Utviklingen går fremover med stormskritt. Tidligere Berlingo-kunder vil merke bedre kjøreegenskaper i nykommeren ved prøvekjøring. Kunders mulighet til å skreddersy Berlingo etter behov er også tilstede med to størrelser (M og XL).
På teknologisiden finnes ikke mindre enn 20 kjøreassistenter og 4 tilkoblingsteknologier. Det betyr i praksis et bredt bruksområde fra en enkel «pizzabil» til full pakke med 4×4, automatgir og avansert rullende kontor tilkoplet nett.
På plass
Utgående modell har vært på veien siden 2008, så det var på tide med et generasjonsskifte. Bilen er helt ny fra innerst til ytterst, utvendig er designet moderne med Citroëns frontsignatur i form av grill og lykter. På siden finner vi samme Airbump beskyttelsen personbil- serien er kjent for, luftputene beskytter bilsiden fra småskader og kan spare deg for dyre utbedringer i løpet av bilens levetid.
Innvendig finner vi tre seter, førersetet er på sedvanlig Citroën vis mykt og behagelig. Selve kupeen virker også større enn på utgående modell med mer luft rundt fører og passasjerer.
SUV utsikt
Man sitter høyt på typisk SUV-vis og har god oversikt over trafikken. Den nye personbilplattformen bilen er bygget på gir forbedringen, som merkes på veien. Dette er en bil for langkjøring. Selv om nye Citroën Berlingo Van tilbyr opptil 4,4 m3 lastevolum og lastekapasitet varierer, fra 650 kg til 1000 kg, føles ikke bilen for stiv med tomt lasterom.
Den sedvanlige ristingen fra bakakselen i tom bil er dempet betydelig. Dempet er også støynivået på motorvei. Styringen oppleves også direkte i motorveishastighet, og dette er i sterk kontrast til lav fart, hvor bilen er lett på rattet og enkel å manøvrere i trange parkeringshus og byggeplasser.
Avansert lastesystem
De med behov for bedre fremkommelighet under vanskelige forhold burde velge terrengpakken til kr 5.500, – eks MVA, for den er skreddersydd til snø og leire med Grip Control, høy bakkeklaring, beskyttelsesplate under motor osv. Grip Control kombinasjonen gir deg bedre fremkommelighet med et avansert antispinn-system, der du kan stille inn kjøreprogram og sørge for bedre grep på forskjellige underlag som snø og grus uten å velge 4×4.
De som bruker Citroën Berlingo til tunge oppdrag vil bli imponert over det nye overlast-varslingssystemet. Når trucken laster inn europallen kan fører få varsel i bilen for å forhindre overlast. I år leveres også Citroën Berlingo med kamera på høyre sidespeil, som dekker mye av bilens blindsone. Bakdørene er også hengslet slik at de vippes 180 grader rundt for lett tilkomst til lasterommet.
Konklusjon
Citroën Berlingo bygges på en ny personbilplattform, som forbedrer kjøreegenskapene betydelig. Fleksibiliteten er ivaretatt med flere typer og varianter i forskjellige prisklasser.
Fakta Citroën Berlingo
- Motor: R4 Diesel
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 130 hk
- Moment: 300 Nm
- Gir: 6-trinns manuelt
- 0-100: Ikke oppgitt
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Forbruk blandet: 0,44 l/ mil
- Co2 utslipp: 117 g/mil
- Egenvekt: Ikke oppgitt
- Tilhengervekt: 1.350 kg
- Lengde: 4,4 m
- Bredde: 192 m
- Høyde: 1,79 m
- Akselavstand: 2.78 m
- Utstyrsnivå: Proff
- Bagasjerom volum: 3,30 m3
- Pris fra: Kr 172.800, – eks. MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 210.200, – eks. MVA