Nytt navn i Norge, men med lang tradisjon. Hongqi produserte sine første biler til de kinesiske partitoppene allerede i 1958. Nå satses det globalt. Hongqi har ansatt en engelsk designer fra Rolls-Royce, for å designe nykommeren Hongqi E-HS9, det betyr fortsatt satsing på Premium-markedet.
Hongqi forhandles i Fredrikstad, Sarpsborg og Moss av Motorforum Fredrikstad.
Det er altså ikke slik at Hongqi kjøper et eksemplar av et engelsk luksusmerke og starter 3D-printeren. Hongqi E-HS9 blir designet på AW Advanced Design senter i München. Der finner man et designmiljø andre asiatiske konkurrenter, inkludert Kia, henter inspirasjon fra.
Hongqi-designeren, Giles Taylor er tidligere kjent for Rolls-Royce Cullinan and Phantom designet. Hans siste kreasjon E-HS9 fremstår langt mer moderne og futuristisk.
Kongelig størrelse
Det første som slår oss, er bilens størrelse. Hongqi E-HS9 virker langt større i virkeligheten enn på bilder. Bilen gir deg et majestetisk førsteinntrykk. Det er bare å glede seg til prøvetur, vi skal kjøre topputgaven Exclusive med luftfjæring som standard og alt annet utstyr inkludert.
Bilen måler hele 5,20 centimeter og som vanlig heves øyenbrynene nå vi ser at spesifikasjonene viser en akselavstand på nesten tre meter. Denne er enda en klasse opp med hele 3,11 meter til rådighet for passasjer mellom akslene.
Denne bilmodellen, må være klassen største elektriske SUV og tallene stemmer når vi tar plass i bilen. Bilen er meget romslig, du har nærmest kongelig plass.
551 hk og 4×4
En bil på denne størrelsen forventer man det lille ekstra. Hongqi E-HS9 skuffer ikke. Interiørkvaliteten er helt i tetsjiktet og ikke minst alt av tenkelig utstyr – inkludert en egen skjerm i passasjersetet man kan styre selv.
Skjermen kan tilkoples Netflix via 4G eller du kan streame din egen musikk. To gode seter foran, to separate stoler bak og også to på bakerste seterad i vår utgave, men tre plasser på annen seterad er også mulig.
I tillegg kan man kjøre innom bensinstasjonen og laste inn 12 sekker ved på vei til hytta. 4×4 er selvsagt på plass og elmotorene produserer opp til 551 hk. på topputgaven med største batteripakke. Rekkevidden blir oppgitt opptil 465 km WLTP med største batteripakke på 92,4 kWt netto.
Sprinten 0-100 går på kun 4,9 sekunder på utstyrsnivåene Premium og Exclusive. Topphastigheten er begrenset til 200 km/t. Utstyrspakken Comfort er rimeligere, men med mindre batteripakke og motoreffekt.
Komfortabel på veien
Bilens størrelse og Premium opplevelsen på interiørsiden, ville være nærmest bortkastet uten den gode opplevelsen på veien. Bilen er ikke bare stille, nærmest lydløs i normal hastighet og det er sjelden vi har følt en slik ro og harmoni på veien.
Luftfjæringen gjør en meget god jobb med å dempe ujevnheter, lang akselavstand og lavt tyngdepunkt i form av batterier i bunn av bilen, bidrar også til at bilen oppleves så rolig og retningsstabil.
På motorvei, og i partier med slakke svinger, er Hongqi E-HS9 i sitt rette element. Bilen eer faktisk forbausende letthåndterlig i bykjøring også siden man ser bilens hjørner fra førerplass. God svingradius medfører relativ enkel lukeparkering, men plassene i trange parkeringshus er i minste laget – naturligvis.
Kong Harald
Dette er en bil man kjøper for å få utsøkt komfort og en behagelig kjøreopplevelse. Vi har ingen ønske om å ødelegge denne idyllen med å engang tenke på å bruke bilen til banekjøring, selv med 551 hk under skallet.
Hongqi er et luksusmerke hvor man skal nyte komforten, som presidenter og partitopper har gjort tidligere. Hongqi blir også benyttet under offisielle statsbesøk. Toppmodellen Hongqi L5 på hele 3,2 tonn fraktet Hans Majestet Kong Harald under sitt offisielle besøk i Kina. Få bilfabrikker tenker på å lage en modell som skal ta deg så behagelig som mulig fra A til B. Dette var imidlertid de engelske luksusmerkenes filosofi, og nå også Hongqi sin tankegang.
Velkjent teknologi
Batteriteknologien er velkjent. CATL har vært ledende i en årrekke og leverer også batterier til Teslas modeller beregnet på det kinesiske markedet. Batteriet kan lades enten via en 11 KW ombordlader eller med opptil 100 kW via CCS2-kontakt på hurtigladestasjonene. Fra en app på mobiltelefonen kan du blant annet styre dørlåser, kupevarme, bilgjenfinning og ladekontroll.
Siden vi er inne på teknologi, er det verdt å nevne at HONGQI E-HS9 har inntil 24 sensorer. Avanserte sikkerhets- og førerstøttesystemer overvåker hindringer, fotgjengere og fare for kollisjoner fra alle vinkler. Dette bidrar til en trygg og bekymringsløs kjøretur. Det eneste vi savnet var Head-Up Dsplay og en anelse bredere seteputer, men alt i alt blir det som en parentes å regne.
Konklusjon
Hongqi E-HS9 kombinerer en formidabel luksus med lav pris og design inspirert av Rolls-Royce. Bilen passer til de som ønsker utsøkt komfort på veien og en solid dose oppmerksomhet fra medtrafikanter. Klassens desiderte største SUV med 551 hk., 4×4 og alt av ønskelig utstyr som standard i topputgaven.
Fakta Hongqi E-HS9
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 551 hk
- Moment: Ikke oppgitt
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 4,9 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 465 km WLTP
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.512 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 5,20 m
- Bredde: 2,01 m
- Høyde: 1,71 m
- Akselavstand: 3,11 m
- Utstyrsnivå: Exclusive
- Bagasjerom volum: 438 L
- Pris fra: Kr 620.000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 833.940, –

Under panseret finner vi en ekstra oppbevaringsplass.

Bildene av Hongqi E-HS9 yter ingen rettferdighet, med lengde på 5,20 meter blir man overrasket når man fysisk ser bilen for første gang.

På plass bak rattet får man en følelse av overdådig luksus, kundegruppen i high-end markedet vil finne seg til rette.

I passasjersetet kan man streame musikk eller se Netflix på egen skjerm man selv styrer.

Vår utgave var utstyrt med lyst tofarget interiør, mørkt er også tilgjengelig.

Absolutt alt av tradisjonelle knapper er fjernet og flyttet til informasjonsskjerm. Stoppknappen også.

Startknappen er også på berøringsskjerm, man får da håpe at elektronikken som styrer bilen er mer pålitelig enn undertegnedes pc som henger og må re startes fra fysisk knapp fra tid til annen.

Ladestatus vises også på siden av bilen.

Matrix automatiske hovedlys er standard på de to dyreste utstyrs variantene.