I september 1975 kom første Golf med de magiske GTI bokstavene i grillen. Med ett var en legende i bilbransjen skapt.
Ved lansering var Golf GTI en herlig bil med moderne bensininnsprøytning og 110 hester. Bilen var sprek den gangen og er et samlerobjekt i dag.
VW forsto tidlig at det hele handler om følelsen som best beskrives av det engelske ordet «handling» fremfor enorm motoreffekt. Denne oppskriften har de fulgt helt frem til åttende generasjon som vi prøvekjører i dag.
Kjennetegn
Nye Golf GTI er lett å kjenne igjen med en rød linje som strekker seg over fronten. Grillen har både heksagonmønster og sorte luftinntak. Nå er også smale Matrix LED -hovedlykter standard.
Bak legger man merke til takkantspoiler, forkrommede enderør og LED-baklykter. Kasseformen har blitt mer strømlinjeformet i løpet av åtte generasjoner, men likevel den mest effektive måten å bygge på hvor innvendig plass er prioritert.
Gode kjøreegenskaper blir ivaretatt av et hjul i hvert hjørne helt uten overheng bak. Dermed kombinerer GTI plass med gode kjøreegenskaper.
245 hester passer godt til denne bilen. Motoreffekten føler tradisjonen hvor det er lagt mer vekt på handling enn effekt. Under skallet er det lagt vekt på stivere fjærer og nye lette aluminiumskomponenter i forstilling.
Kjøremodus
Ekte kjøreglede blir det ved at Differensial fra limited-edition Golf TCR har blitt standard. Diff`en er tilkoplet Vehicle Dynamics Manager som jobber sammen med diff og dempere. som kan justeres fra Sport-kjøreprogram med dynamisk kjørestil til komfort på motorvei.
I praksis medvirker diff-en til at kreftene som forplanter seg opp i rattet (torque steer) under akselerasjon nærmest blir eliminert. Systemet demper også den vanlige understyringen som ofte merkes i forhjulsdrevne biler.
Vi er vant med assistenter, hvor elektronikken aktiverer blant annet nødbrems, men med Vehicle Dynamics Manager har man en helt egen assistent laget for ren kjøreglede. Teknologien gir deg det lille ekstra i forhold til vanlig Golf. Du kan finjustere og lagre din egen kjøremodus ved hjelp av en digital glidebryter.
Responsiv styring
Styring er heller ikke glemt. Nykommeren virker å reagere raskere ved styreforandringer og dermed en sann fryd å kjøre på svingete veier, hvor bilen biter seg fast i asfalten. Man er faktisk helt avhengig av sportsseter med god sidestøtte for å kjøre aktivt.
Sportsseter er nå standard i årets utgave av GTI. Likevel har man bevart litt av komforten til vanlig Golf via komfort kjøreprogram.
GTI er faktisk en bil til både aktiv kjøring og langtur, ikke ulik de tidligere generasjoner. De som kjører denne bilen aktivt, vil merke at motoren fungerer best over 2000 omdreininger om man ønsker full motoreffekt ut av sving.
Den dype bassen fra eksosanlegget er hele tiden til stede og bare forsterker merkevaren GTI. Vi ble faktisk overrasket over hvor tøff lyd man får ut av disse doble eksoshalene i Comfort kjøreprogram ved lavt turtall også.
Lynraskt automatgir
Vi savner manuelt gir, men det er bare fordi det å gire selv forsterker følelsen av sportslighet i denne bilen. Trolig er det også en del nostalgi med i dette valget for det er ikke å unngå at man har kjørt en del utgaver av GTI opp igjennom årene.
Rent teknisk er sju-trinns automatgiret overlegent manuelt. Automatgiret skifter raskere og ikke minst girer på helt riktig tidspunkt for å utnytte motorens dreiemoment.
Individualistens bil
Heldigvis har man bevart den tradisjonelle GTI-opplevelsen på veien. På teknologisiden er derimot VW Golf GTI helt ny med seneste generasjon software og hardware. I praksis betyr oppgraderingen langt bedre mulighet til å Individualisere din Golf GTI med personlig tilpasset Infotainment system, Digital Cockpit og innvendig belysning.
Nye er også glidebryterne vi kjenner fra VW ID.3, men på snødekte veier med risting og vibrasjoner er de gamle betjeningsbryterne å foretrekke. Vi var heldige med føre denne gang, for bilen ble kjørt både på partier med tørr asfalt og snødekte vinterveier. Nye Golf GTI er utvilsomt en fullverdig helårsbil. Selv den særnorske skiluken er på plass.
Konklusjon
VW har videreført GTI-opplevelsen i åttende generasjon fremfor å starte med blanke ark ved generasjonsskifte. Et smart trekk siden oppskriften fra september 1975 fremdeles fungerer, lett bil med akkurat passe motoreffekt og en masse kjøreglede. Den største nyheten denne gang er den digitale biten, hvor seneste software og hardware er på plass sammen med Vehicle Dynamics Manager.
Fakta VW Golf GTI
- Motor: R4 Bensin
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 245 hk
- Moment: 270 Nm
- Gir: 7-trinns Automat
- 0-100 km/t: 6,2 sekunder
- Toppfart: 250 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0
- Forbruk blandet: 7,4 l/mil
- Co2 utslipp: 168 g/km
- Egenvekt: 1.388 kg
- Tilhengervekt: 1.600 kg
- Lengde: 4,28 m
- Bredde: 1,79 m
- Høyde: 1,47 m
- Akselavstand: 2,61 m
- Utstyrsnivå: GTI
- Bagasjerom volum: 381–1.237 liter
- Pris fra: Kr 495.500, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 579.691, –