Isuzu D-MAX – Robust bestselger

 

Isuzu D-MAX har solgt meget bra i lang tid. En robust konstruksjon har vært en medvirkende årsak til suksessen. Isuzu er best kjent som en produsent av store maskiner. Isuzu D-MAX er faktisk deres minste modell og en rekke deler fra store maskiner har funnet veien inn i bilen. Dette er en av årsakene til at mange kaller D-MAX uslitelig.

 

Overdimensjonert er et annet ord som brukes for å omtale D-MAX. Isuzu D-MAX 4×4 kommer nå i ny utgave med mer utstyr, til en enda lavere pris. Bilen har blitt utstyrt med en ny egenutviklet motor, som er…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Isuzu D-MAX har solgt meget bra i lang tid. En robust konstruksjon har vært en medvirkende årsak til suksessen. Isuzu er best kjent som en produsent av store maskiner. Isuzu D-MAX er faktisk deres minste modell og en rekke deler fra store maskiner har funnet veien inn i bilen. Dette er en av årsakene til at mange kaller D-MAX uslitelig.

 

Overdimensjonert er et annet ord som brukes for å omtale D-MAX. Isuzu D-MAX 4×4 kommer nå i ny utgave med mer utstyr, til en enda lavere pris. Bilen har blitt utstyrt med en ny egenutviklet motor, som er klassens mest effektive. Årets utgave av D-MAX Pickup 4×4 har også en ny 6-trinns automatgirkasse, og nytt bakhjulsoppheng for bedre sikkerhet ved tung last. I tillegg er nye D-MAX Pickup 4×4 raskere og sterkere – både med og uten last.

 

AdBlue

100 års erfaring som nyttekjøretøyprodusent er på plass i denne pickup-en som har en helt ny motor. Det er oppsiktsvekkende at Isuzu har laget en motor som takler de strenge Euro 6-kravene uten tilsetning av AdBlue.

AdBlue ligner på ammoniakk og hjelper katalysatoren med å omdanne skadelig NOx fra dieseleksosen til harmløst nitrogen og damp. Derfor reduseres utslippene av nitrogenoksider (NOx) betraktelig.

 

Ren forbrenning

Den nye Euro 6 motoren uten behov for AdBlue-tilsetning leverer virkelig varene med ren forbrenning og lavt forbruk. Offisielle tall gir som oftest ingen indikasjon på hvilket drivstoff-forbruk man kan forvente i vanlig trafikk, men sjåførene Jortun og Tollaas har utført en test på hvor langt de kommer på en tank drivstoff.

Fredag 15. September startet ferden fra Oslo med kurs mot Alta. Resultatet ble 1602,5 km på en tank drivstoff som tilsvarte 0,47 liter pr mil i vanlig trafikk. Service blir også enkelt siden motoren har registerkjede med automatisk stramming. Motoren på 1,9-liter erstatter den gamle 2.5-literen, men har samme antall hester. Et lavere dreiemoment blir kompensert ved at girutvekslingene blir forandret. Faktisk er det høyere dreiemoment på bakhjulene nå enn tidligere. Første gir er nærmest et krabbegir på nykommeren.

 

Terrengegenskaper

Nå er D-MAX bedre støyisolert og veldig mye lettere på rattet enn hva en var vant til på den gamle modellen. Den gamle var ikke verst å se på, hadde høy nyttelast, og tilhengervekt på hele 3500 kg. Nykommeren er litt mer raffinert selv om dieselmotoren høres godt i kupeen.

D-MAX trekker fremdeles 3.500 kg selv med vår nye automatkasse. Sist vi testet D-MAX var det med manuelt gir. Dermed øker også komforten betydelig. Vi kjører med 4×4 velgeren i 2 høy på veien, og det er først når vi kommer til sandgropen ar vi veksler til 4 Lav og får utnyttet firehjulsdriften til fulle. Her er D-MAX i sitt rette element. Den tar seg godt frem og påkjøringsvinkelen er hele 30 grader. De færreste ønsker å teste ut helningsvinkelen på 49 grader i skråning. Vi har vært med på samme øvelse i andre biler under kontrollerte forhold tidligere og vi garanterer at du gir deg lenge før man kommer til vippepunktet i de bratteste skråningen.

D-MAX har skikkelig gode offroad-egenskaper, men det er ikke derfor en av fire pickuper som selges er en D-MAX. Dette er en nærmest uslitelig pickup som har alt man han forvente av en arbeidsbil. Nå er altså D-MAX raskere, rimeligere og med mer utstyr enn tidligere.

 

Flere utgaver

Vår særdeles tøffe utgave med Premium utstyrsnivå har en tilleggspakke ved navn Magnum Edition. Bilen er stylet med Frontbøyle, Mountain top, veltebøyle, vindaviser vindu og panserbeskyttelse i tillegg til standard Premium utstyrsnivå.

Denne pakken koster 25 000 kroner ekstra, men gir D-max det lille ekstra. Seks lakkfarger er valgmulighetene på eksteriørsiden, men det finnes også en «Black edition» med mørke aluminiumsfelger, sorte speilhus, sorte takrails og interiørdetaljer i pianolakk m.m. Black edition er Darth Vader utgaven av D-MAX, rett og slett knalltøff.

 

Konklusjon

Dette var en etterlengtet facelift av Isuzu D-MAX. Ny 1.9 liters motor og bakhjulsoppheng sammen med bedre støydemping og lettere servostyring medfører bedre personbilkomfort. Ny automatgirkasse hever også komfortnivået uten at det går ut over trekkraften. D-MAX trekker 3.500 kg. Vår nye D-MAX er raskere, rimeligere og med mer utstyr enn tidligere også.

 

Fakta Isuzu D-Max Dobbel cab Pick-Up

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 1,9-liter
  • Effekt: 163 hk
  • Moment: 360 Nm
  • Gir: 7-trinns automat
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk blandet: 0,78 l/mil
  • Co2 utslipp: 205 g/km
  • Egenvekt: 1.995 kg
  • Tilhengervekt: 3500 kg
  • Lengde: 5,29 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,79 m
  • Akselavstand: 3,09 m
  • Utstyrsnivå: Premium- Magnum
  • Max last: 1005 kg
  • Pris fra: Kr 364.400,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 450.000,-

 

Premium utstyrsnivå har skinn interiør, lett renhold og slitesterkt materiale som passer til en yrkesbil.

 

Baksetene er fjernet på grunn av avgiftskåte politikere, plassen blir lasterom isteden.

 

Låsbar Mountain top beskytter verktøy bak på lemmen, i tillegg er det god plass til å låse inn verktøy bak i bilen.

 

LED kjørelys benyttes på dagtid.

 

Magnum Edition er en utstyrspakke som gjør Isuzu D-MAX enda tøffere, Frontbøyle, Mountain top, veltebøyle, vindaviser vindu og panserbeskyttelse er med i pakken.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen