Toyota viderefører over 25-års erfaring med hybrid og ladeteknologi i sin første helelektriske personbil. Toyota har lang erfaring med hybrider, som lagrer rulle/bremseenergi i batteriet og bruker energien til elektrisk framdrift.
Hver eneste ny generasjon av hybridsystemet har bedre virkningsgrad enn foregående generasjon. Toyota er således ingen nykommer innen elektrifisering, selv om vi har ventet svært lenge på deres første elektriske personbil.
Dedikert plattform
Vi har ikke glemt deres elektriske varebiler vi har testet i Motormagazinet, men disse er utviklet i samarbeid med andre aktører.
Helt nye Toyota bZ4X er utviklet i hovedsak av Toyota som elbil på en dedikert elbilplattform (BEV), men også Subaru har bidratt. Subaru blir ansvarshavende for 4×4-systemet, og det er intet dårlig valg siden Subaru i alle år har utviklet sitt eget 4×4-system istedenfor å kjøpe fra underleverandør.
Subarus samarbeid med Toyota kombinerer Toyotas problemfrie bilhold med Subarus eksepsjonelle fremdrift på glatt underlag. Kundene får altså det beste fra begge.
Elektrisk Off-road SUV
Med 21 cm bakkeklaring, og trolig klassens beste framkommelighet, skal vi faktisk være ening at Toyota bruker SUV- betegnelse om Toyota bZ4X. SUV-crossover er en flytende betegnelse, hvor markedsavdelingen ofte synes SUV klinger bedre.
Toyotas bZ4X derimot er en ekte SUV med høy bakkeklaring og meget god fremkommelighet i terrenget. I Toyota bZ4X man kan riktignok velge forhjulsdrift i stedet for nyutviklede AWD X-MODE firehjulsdrift, men med bare kr. 27.000.- i prisdifferanse, vil trolig de fleste velge 4×4 og få fullt utbytte av terrengegenskapene. De kommer til sin rett på utfordrende hyttevei eller til fjellturen.
Firehjulsdriften får vi ikke noe føling med på tørr asfalt. Denne modellen er bygget for langt tøffere tak og har tatt steget opp i offroad-klassen. Med X-MODE kan føreren velge det kjøreprogrammet som passer forholdene best. Med valg for snø/søle, eller dyp snø og søle (under 20 km/t) og grepskontroll. har man verktøyene man behøver under virkelig tøff kjøring offroad eller på hytteveier med nysnø vinterstid.
Krever tilvenning
Futurisk er førsteinntrykket uten å gi den samme A-HA opplevelsen som Toyota C-HR medførte. C-HR designet var så tiltalende at nærmest alt føles riktig, Toyota bZ4X derimot krever litt tilvenning med en ny form med smale signaturlykter, tynne A-stolper og lav skulderlinje.
Aerodynamiske elementer har vært viktig under utviklingen med tanke på minst mulig luftmotstand, men også å styre kjøleluft til batteriet. Designet er nærmest skreddersydd til lavt energiforbruk og lang rekkevidde.
10-års batterigaranti
8-års batteri garanti er i dag ganske vanlig. Toyota øker garantien og innfører en utvidet batterigaranti ved fulgt serviceprogram, som garanterer at batteriet fremdeles vil levere 70 proent av sin opprinnelige kapasitet etter opp til 10 års kjøring eller 1.000.000 km. Forutsetningen er at eieren gjennomfører en årlig helsesjekk på et autorisert Toyota-verksted.
Batteriet er som vanlig plassert under gulvet og batterienheten er en integrert del av chassiset. SUV-er med høy bakkeklaring har en tendens til å krenge i svingete partier ved aktiv kjøring, men batteriplassering i bunn av bilen, gir et lavt tyngdepunkt og også riktig vektfordeling foran/bak som motvirker denne følelsen for fører og passasjerer.
Vi ble overrasket over hvor lite bilen krenger, samt at bilen heller ikke har den vanlige «duppen» i fronten ved hard nedbremsing før sving. Det merkes også at bilen er myk over fartsdumpene med lang fjærvandring. Det lover godt om man behøver en bil som tar seg frem på de mest ekstreme traktorveiene. Hengerfeste er tilgjengelig og passer perfekt til en bil som er laget for tøffe tak.
Steer-by-wire
Toyota bZ4X er den første serieproduserte modellen fra Toyota som kommer med “steer-by-wire”-teknologi. Bilen føles ikke annerledes på veien med denne teknologien enn andre biler vi har kjørt fra samme produsent tidligere.
Presis styring, som gir deg akkurat den tilbakemeldingen man ønsker, og med den vanlige reduksjonen av servotrykk rett frem på motorvei. Når vi er inne på motorvei så medfører ny plattform, hvor man har lagt vekt på støydemping at veistøy i liten grad forstyrrer fra vår plass i førersetet. Dette sammen med gode seter gir deg en behagelig opplevelse på langtur.
Rask hurtiglading på opptil 150 kW gir korte ladestopp på vei til hytta på fjellet også.
Under kjøring et det viktig at de viktigste funksjonene kan utføres med øynene på veien. Berøringsskjermen til Toyota er logisk plassert. Vi rekker til en forandring frem til skjermen fra tilbaketrukket førerstol uten å lene oss frem. Her har mange konkurrenter noe å lære for å tilpasse bilen til de lengste førerne.
Beholdt merkevaren
Klima har vippeknapper man kan betjene nærmest i blinde med økt temperatur opp, og redusert ned. Knappene på midtkonsollen gir god tilbakemelding enten du ønsker å bytte kjøreprogram eller aktivere e-pedal for økt bremseeffekt fra elmotor og dermed øke energiflyten tilbake til batteriet. På samme sted finner man også knappen til kjøreprogram for terreng, men hvorfor man bruker sort pianolakk rundt knappene er en gåte. Garantert skjemmende fingermerker og etter hvert også riper.
Det er fint at gamle Toyota-kunder kan bytte inn i nye Toyota bZ4X og kjenne seg igjen. Ny, moderne elektrisk modell med meget gode kjøreegenskaper. Likevel har man beholdt merkevarens DNA i høy grad.
Konklusjon
Markedet har ventet lenge på Toyotas første elektriske personbil og på sedvanlig vis møter vi en ny modell uten store overraskelser. Toyotas kjerneverdier er ivaretatt via lavt drivstofforbruk, riktig rekkevidde og rett pris. I tillegg overrasker bZ4X på fremkommelighet ved å lage en bil med gode egenskaper i terrenget.
Fakta Toyota bZ4X
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 218 hk
- Moment: 337 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 6,9 sekunder
- Toppfart: 160 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 470 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,59 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.985 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,69 m
- Bredde: 1,86 m
- Høyde: 1,65 m
- Akselavstand: 2,85 m
- Utstyrsnivå: Executive Bi-tone
- Bagasjeroms volum: 452 liter
- Pris fra: Kr 456.100, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 573,200, –








