NYE CITROËN ë-C3 – Norges billigste elbil produsert i Europa

Konkurransen på elbilmarkedet hardner til, og mange produsenter har begynt det nye året med å kutte prisene på sine modeller. Prisen på nye Citroën ë-C3 er allerede kraftig redusert ved introduksjonen, og kun 249 000 kroner i skrivende stund inkludert frakt og levering er alt en familie må betale for å få en velfungerende bil.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Citroën ë-C3 finnes i to utstyrsnivåer, men det er knapt solgt en eneste bil med standard YOU-utstyrsnivå. Vår demobil derimot har det dyrere MAX-utstyrsnivået, som er langt bedre tilpasset norske forhold. Med MAX får man det meste av nødvendig utstyr, inkludert fjernstyrt varme og kjøling via my Citroën-appen. Vi er etter hvert blitt vant til isfrie elbiler, og med denne løsningen kan man enkelt starte opp varmen via telefonen og gå ut til en varm og isfri bil. Denne funksjonen får man kun med MAX-utstyrsnivået, som også inkluderer automatisk klimaanlegg.

 

Rimelig familiebil


Vi begynner testen med å kontrollere plassforholdene. Undertegnede sitter i førersetet, og selgeren på 1,86 meter setter seg bak meg. Selv om dette kanskje ikke er den ideelle testen (da familiemedlemmer sjelden har samme høyde), kan vi ifølge selgeren legge ut på langtur med to voksne personer bak hverandre. For egen del foretrekker jeg å justere førersetet et par hakk bakover når jeg er alene i bilen. For å holde prisen nede, har det blitt gjort noen forenklinger i interiøret, blant annet en liten berøringsskjerm og en del hardplast. Citroën-ingeniørene har imidlertid ikke spart på komforten. Citroën Advanced Comfort-setene er på plass, og de er både myke og behagelige. Dette typiske Citroën-designet videreføres fra de dyrere modellene, hvor komfort er et viktig fokus, både i interiøret og i kjøreegenskapene.

 

Enkel betjening


Det er faktisk en glede å kjøre en bil som ikke kommer med unødvendige ulyder. Citroën ë-C3 har ikke kameraer som overvåker føreren og gir varsler om uoppmerksomhet. Lane assist (filholder) kan enkelt deaktiveres via en god gammeldags knapp, uten å måtte gå via berøringsskjermen. Man kan også justere regenereringen via midtkonsollen. Mange tror at Citroën har særegne løsninger som kun appellerer til entusiaster, men det er langt fra tilfelle. Citroën ë-C3 har enkel og logisk betjening, inkludert klimaregulering med gode knapper. Dette betyr at man kan kjøre bilen med minimal distraksjon og større trafikksikkerhet, da førerens fokus er rettet mot veien.

 

Bybil


Vi nevnte i starten at Citroën ë-C3 er en god bybil, og det stemmer. Den er lett å parkere takket være den kompakte lengden, og rattet er lett i lav hastighet, noe som gjør parkering i byens parkeringshus til en enkel affære. Med en rekkevidde på 320 km burde bilen kunne dekke behovene for de fleste. Gjennomsnittlig bilist kjører faktisk ikke mer enn 38 kilometer daglig. På langtur kan man lade fra 20-80 % på bare 26 minutter. Ved ren bykjøring kan rekkevidden strekke seg opp til 437 km, noe som også burde være tilstrekkelig for de fleste. Vi har også testet bilen på landevei og i svingete partier, og med en vekt på kun 1 400 kg er det en morsom bil å kjøre. Den lave vekten gjør at man ikke nødvendigvis merker effekten av Progressive Hydraulic Cushions (komfortfjæringen), men følelsen av hvordan dette systemet fungerer, forsterkes på dårlig vei, over teleløsning og ved fartsdumper. Citroën har hatt en gjennomtenkt strategi helt siden DS, «padda», som introduserte bilens unike hydrauliske fjæring og svingbare hovedlykter i 1955. Citroën ë-C3 følger denne tradisjonen med komfortfjæring og Advanced Comfort-seter, og gir dermed den ekte Citroën-opplevelsen på veien, selv i merkets rimeligste modell.

 

Konklusjon

Citroën ë-C3 er langt mer enn en bybil. Den er en komplett familiebil med hengerfeste, et akseptabelt bagasjerom, plass til fem personer, 320 km rekkevidde, og fjernstyrt varme via app (kun på MAX-utstyrsnivå). Denne modellen fremstår som et veldig godt alternativ til en 3-5 år gammel bruktbil, og mange familier vil finne Citroën ë-C3 svært velfungerende – med unntak av de med storfamilie.

 

Fakta Citroën E-C3

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 113 hk
  • Moment: 124 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 11,0 sekunder
  • Toppfart: 135 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 320 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,74 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.416 kg
  • Tilhengervekt: 550 kg
  • Lengde: 4,01 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Høyde: 1,57 m
  • Akselavstand: 2,54 m
  • Utstyrsnivå: Max
  • Bagasjeroms volum: 310-1.200 liter
  • Pris fra: Kr 219,900. –
  • Pris prøvekjørt: 255.800.-

 

Citroën E-C3 lanseres som en bybil med en lengde på 4 meter for enkel parkering, men har meget god plassutnyttelse takket være en akselavstand på 2,54 meter. Den er så romslig at den vil fungere godt som familiens eneste bil.
Denne knappen er en veldig god grunn til å kjøpe Citroën E-C3: Enkel deaktivering av filholder-assistenten som trekker i rattet ved ett trykk, i stedet for å måtte gå inn i menyen på berøringsskjermen ved hver eneste oppstart.
En enklere form for Head-up display: Bildet vises ikke i frontruten, men via en egen plassering over rattet som er skjermet fra sollys.
Berøringsskjermen inneholder Citroën Play Plus, CRONY med DAB+ radio og navigasjon, samt Connect Play Plus (Trådløs) Apple CarPlay™/Android Auto™.
Girvelgeren med riktig girmønster er alltid en fordel. Knappen for å justere regenereringen (motorbrems) er plassert på samme sted, noe som gir trafikksikker betjening.
Tenningsnøkkelen er tilbake, og bilen startes på samme måte som biler med forbrenningsmotor.
Citroën har tidligere vært kjent for særegne løsninger, men den tiden er over. Bilen er svært enkel å betjene med logisk plassering av kontroller, og ikke minst knapper med god tilbakemelding.
Automatisk klimaanlegg følger med på MAX-utstyrsnivå, med enkel betjening via knapper for å justere temperaturen.
Citroën Advanced Komfortseter er som navnet tilsier laget for komfortable sitteopplevelser. De er myke, og hjelper til med å dempe bevegelser fra underlaget.
Bagasjerommet bak rommer kofferter på høykant, og ved å fjerne hyllen får man plass til mellom 310 og 1.200 liter bagasje.
En liten ulempe er at gulvet ikke blir helt flatt når baksetene er nedfelt.
Be cool, cool bil.
Nye eiere får bevis på at bilen er rustbeskyttet før den møter norsk veisalt.
Fører på 1,88 m fremme og selger på 1,86 m bak: Her vises plassen med fører og passasjer, men førersetet vil være et par hakk lengre tilbake hvis jeg var alene i bilen.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen