Citroën ë-C3 finnes i to utstyrsnivåer, men det er knapt solgt en eneste bil med standard YOU-utstyrsnivå. Vår demobil derimot har det dyrere MAX-utstyrsnivået, som er langt bedre tilpasset norske forhold. Med MAX får man det meste av nødvendig utstyr, inkludert fjernstyrt varme og kjøling via my Citroën-appen. Vi er etter hvert blitt vant til isfrie elbiler, og med denne løsningen kan man enkelt starte opp varmen via telefonen og gå ut til en varm og isfri bil. Denne funksjonen får man kun med MAX-utstyrsnivået, som også inkluderer automatisk klimaanlegg.
Rimelig familiebil
Vi begynner testen med å kontrollere plassforholdene. Undertegnede sitter i førersetet, og selgeren på 1,86 meter setter seg bak meg. Selv om dette kanskje ikke er den ideelle testen (da familiemedlemmer sjelden har samme høyde), kan vi ifølge selgeren legge ut på langtur med to voksne personer bak hverandre. For egen del foretrekker jeg å justere førersetet et par hakk bakover når jeg er alene i bilen. For å holde prisen nede, har det blitt gjort noen forenklinger i interiøret, blant annet en liten berøringsskjerm og en del hardplast. Citroën-ingeniørene har imidlertid ikke spart på komforten. Citroën Advanced Comfort-setene er på plass, og de er både myke og behagelige. Dette typiske Citroën-designet videreføres fra de dyrere modellene, hvor komfort er et viktig fokus, både i interiøret og i kjøreegenskapene.
Enkel betjening
Det er faktisk en glede å kjøre en bil som ikke kommer med unødvendige ulyder. Citroën ë-C3 har ikke kameraer som overvåker føreren og gir varsler om uoppmerksomhet. Lane assist (filholder) kan enkelt deaktiveres via en god gammeldags knapp, uten å måtte gå via berøringsskjermen. Man kan også justere regenereringen via midtkonsollen. Mange tror at Citroën har særegne løsninger som kun appellerer til entusiaster, men det er langt fra tilfelle. Citroën ë-C3 har enkel og logisk betjening, inkludert klimaregulering med gode knapper. Dette betyr at man kan kjøre bilen med minimal distraksjon og større trafikksikkerhet, da førerens fokus er rettet mot veien.
Bybil
Vi nevnte i starten at Citroën ë-C3 er en god bybil, og det stemmer. Den er lett å parkere takket være den kompakte lengden, og rattet er lett i lav hastighet, noe som gjør parkering i byens parkeringshus til en enkel affære. Med en rekkevidde på 320 km burde bilen kunne dekke behovene for de fleste. Gjennomsnittlig bilist kjører faktisk ikke mer enn 38 kilometer daglig. På langtur kan man lade fra 20-80 % på bare 26 minutter. Ved ren bykjøring kan rekkevidden strekke seg opp til 437 km, noe som også burde være tilstrekkelig for de fleste. Vi har også testet bilen på landevei og i svingete partier, og med en vekt på kun 1 400 kg er det en morsom bil å kjøre. Den lave vekten gjør at man ikke nødvendigvis merker effekten av Progressive Hydraulic Cushions (komfortfjæringen), men følelsen av hvordan dette systemet fungerer, forsterkes på dårlig vei, over teleløsning og ved fartsdumper. Citroën har hatt en gjennomtenkt strategi helt siden DS, «padda», som introduserte bilens unike hydrauliske fjæring og svingbare hovedlykter i 1955. Citroën ë-C3 følger denne tradisjonen med komfortfjæring og Advanced Comfort-seter, og gir dermed den ekte Citroën-opplevelsen på veien, selv i merkets rimeligste modell.
Konklusjon
Citroën ë-C3 er langt mer enn en bybil. Den er en komplett familiebil med hengerfeste, et akseptabelt bagasjerom, plass til fem personer, 320 km rekkevidde, og fjernstyrt varme via app (kun på MAX-utstyrsnivå). Denne modellen fremstår som et veldig godt alternativ til en 3-5 år gammel bruktbil, og mange familier vil finne Citroën ë-C3 svært velfungerende – med unntak av de med storfamilie.
Fakta Citroën E-C3
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 113 hk
- Moment: 124 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 11,0 sekunder
- Toppfart: 135 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 320 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,74 kWt/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.416 kg
- Tilhengervekt: 550 kg
- Lengde: 4,01 m
- Bredde: 1,81 m
- Høyde: 1,57 m
- Akselavstand: 2,54 m
- Utstyrsnivå: Max
- Bagasjeroms volum: 310-1.200 liter
- Pris fra: Kr 219,900. –
- Pris prøvekjørt: 255.800.-













