Toyota Yaris – Fjerde generasjon

 

Toyota Yaris har vært landets mest populære småbil i mange år og tiden er inne for å fornye hele bilen. Ny produksjonsplattform sikrer moderne kjøreegenskaper i nykommeren.

 

Utvendig legger vi merke til nytt design med avrundede former inspirert av den japanske kuromamebønnen. Design-Inspirasjonen fra naturen medfører også en lavere og bredere bil som sørger for å holde bilen tett og stabilt til veien.
Yaris har også et moderne uttrykk, via en bred iøynefallende grill under et markant panser. Nye led-lys signatur er på plass. Moderniseringen på designsiden medfører etter vår mening en viss familielikhet med populære Toyota C-HR.

 

Romslig innvendig
Når man først skal gjøre en totalforandring av Yaris, er det naturlig å se på markedet også. Vi blir stadig mer urbane med trange parkeringsplasser i bysentra. Toyota går mot strømmen og har krympet Yaris i lengden med én cm., men likevel er Yaris romsligere innvendig enn utgående modell. Dette er takket være fem cm. lengre akselavstand og den evige jakten på å utnytte bilens innvendige plass maksimalt.
Den nye TNGA-plattformen til nye Yaris har gitt ingeniørene et nytt verktøy til bedre plassutnyttelse. Nye Yaris åpner opp for en urban kundegruppe, som er på jakt etter en romslig småbil.

 

50 prosent på strøm
Årets utgave av Toyota Yaris kommer også med effektivt hybridsystem. Over 50 prosent av kjøreturen, via elmotoren, lover Toyota. Det betyr i praksis 19 prosent forbedring av Yaris drivstofføkonomi. C02-utslipp faller til 86 g/km.
Bilens nyutviklede litium-ion batteri er lettere enn tidligere og medvirker til en liten vektreduksjon på 20 kg. for nykommeren, til tross for flere førerassistenter og ny teknologi. Yaris 1,5 liters motor er romslig i småbilklassen. ?å sedvanlig Toyota-vis går denne 3-sylindrede motoren i Atkinson-syklus med variable ventiltider tilkoplet et planetgir-system, som vi vanligvis omtaler som automatgir for enkelhets skyld.

 

Sammen med elmotoren gir dette 116 hk systemeffekt. Det gir 0-100 på 9,7 sekunder. Yaris kjører hel-elektrisk helt opp til 130 km/t. PÅ dette viset utnyttes hybridsystemet langt bedre enn tidligere – både på motorvei og i byen.

 

På veien
Innvendig legger vi merke til mindre ratt, og sammen med bredere kupe gir dette småbilen en romsligere følelse fra førerstolen.. I dørene har designeren lekt seg med tøffe elementer, men hardplasten er på plass. Setene er nye, det er lagt mer vekt på sittekomfort enn tidligere.
Så langt er alt bra. På veien veksler hybridsystemet sømløst mellom elektrisk drift og bensinmotor i Toyotas selvladende hybrid. Som vanlig ruser motoren opp i akselerasjonsfeltet ut på motorvei, men i denne hastigheten føles Yaris bedre støydempet enn forgjengeren.

 

Understellet føles stivere og dermed mer sporty. Dette er også et resultat av ny plattform, hvor karosseriet er betydelig stivere. Det blir langt enklere å kalibrere fjærer og dempere uten flex fra karosseriet. Et lite generasjonsskifte her også med andre ord.
En yngre kundegruppe vil vanligvis foretrekke dynamiske kjøreegenskaper. Oppgraderingen vil trolig tiltrekke nye kunder og beholde alle de gamle som ønsker å bytte inn sin gamle Yaris på typisk Toyota-vis. Små skritt er typisk Toyota.

 

Apple CarPlay™ og Android Auto™ på plass
Nyttige kjøreassistenter er selvsagt på plass i form av Toyota Safety Sense med et avansert kollisjonsvern-system med styreassistanse i nødsituasjoner og fotgjenger.gjenkjennelse i mørket. I tillegg får du intelligent fartsholder i kombinasjon med skilt gjenkjennelse.

 

Apple CarPlay™ og Android Auto™ er standardutstyr for modellen, slik at du kan du koble telefonen din til bilen og betjene favorittappene dine direkte fra skjermen på dashbordet. De fleste vil tro at nykommeren er vesentlig dyrere med alle årets nyheter, men Yaris får en konkurransedyktig pris i Norge takket være lave avgifter grunnet lave utslipp av CO2 og NOx.

 

Den nye modellen får egentlig ingen prisøkning fra utgående modell utover prising av sikkerhetsutstyr og annet nytt utstyr. Hele åtte utstyrsvarianter er tilgjengelig. Rimeligste Yaris 1.5 Hybrid Life koster fra kr. 256.800, -.

 

Bykjøring
Hybridsystemet er mest effektivt i byen, og der trives også Toyota Yaris seg godt. Lettkjørt og meget lett på rattet ved lav hastighet. Kompakte mål medfører enkel parkering, men styringen er nærmest perfekt i alle hastigheter. På motorvei er det akkurat passe motstand i rattet.
En annen positiv effekt av ny plattform er at man merker ujevnhetene i kjørebanen, men likevel dempes store hull og ujevnheter godt. Vi kjørte topputgaven med 17 tomms felger, helt normalt at man ønsker å vise frem alt av tilgjengelig utstyr på demobilen. De fleste går nok for Ative Teck-utstyrsnivå til kr. 286 000, -. Helt greit utstyrt og med 16 tomms felger, som gir mindre veistøy og bedre demping i dekksiden.

 

Samme motor er det også i Ative Teck. Effekten er opp 16 prosent fra utgående modell. Dette merkes i en lett bil og dermed har Yaris blitt langt mer underholdende å kjøre.
Enda mer bruksvennlig fremstår Yaris i år med 450 kg. på hengerfeste. Årets utgave er bedre på motoreffekt, sikkerhet, kjøreegenskaper, plass og praktisk utnyttelse, men prisen er altså nesten den samme som tidligere.

 

 

Konklusjon
Fjerde generasjon Toyota Yaris er en helt ny bil fra bunn til topp med det seneste innen kjørekomfort og effektivt hybridsystem, men det viktigste er trolig at den vil tiltrekke seg en yngre kundegruppe. Spenstig design i kombinasjon med moderne kjøreassistenter og tilkoblingsmuligheter.

 

 

Fakta Toyota Yaris

  • Motor: R 3 bensin + elektrisk
  • Slagvolum: 1,5-liter
  • Effekt: 116 hk
  • Moment: 120 Nm
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: 9,7 sekunder
  • Toppfart: 175 km/t
  • Forbruk blandet: 0,38 l/mil
  • Co2 utslipp: 87-98 g/km
  • Egenvekt: 1.205 kg
  • Tilhengervekt: 450 kg
  • Lengde: 3,94 m
  • Bredde: 1,74 m
  • Høyde: 1,50 m
  • Akselavstand: 2,55 m
  • Utstyrsnivå: Premier edition
  • Bagasjerom volum: 267 / 1.042 liter
  • Pris fra: Kr 256.800, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 317.900, –

 

Designet er nytt og langt mer moderne, vi ser visse familiære likheter med Toyota CH-R.

 

Dørene inneholder bare hardplast, de ser ut til å være av stoff, men ringtesten avslører.

 

Et dypt formet bagasjerom sikrer god plassutnyttelse, i tillegg finner vi et lite rom under gulvet også.

 

Yaris er bare 3,94 m lang, derfor trodde jeg at mine 1,88 cm var utenfor målgruppen, men jeg sitter bak meg selv med ca 4-5 cm luft frem til seteryggen, dette burde ikke være mulig.

 

Et lite ønske er forbedret dør-vinkel slik at det er lettere å stige inn i baksetet.

 

Selv med førerstolen i høyeste posisjon har jeg ingen problem med takhøyden.

 

Dette er interiøret i topputgaven Premier Edition, men ønsker du et lysere interiør er det bare å velge Yaris Executive Grey.

 

 

 

Related posts