Opel er virkelig aktive denne høsten, to nye SUV-er skal se dagens lys før jul, først ut er Opel Crossland X.
Nye Opel Crossland X går strengt tatt under betegnelsen Crossover, som er en kombinasjon av personbil og SUV.
Opel Crossland X leveres ikke med SUV-en fremste 4×4-kjennetegn under introduksjonen, men ingen kan spå hva som skjer med denne modellen i fremtiden. Kompakt SUV-en Crossland X er bare seks centimeter kortere enn Opel Mokka og dermed kan det bli en anelse kannibalisme blant Opel modellene. Opel skal være best på tre punkter, og Crossland X følger intensjonene fra merket med å være best på lys og seter samt Opel OnStar teknologien.
Kompakt crossover med SUV-design
Med en lengde på 4,21 meter glir nye Opel Crossland inn i B-segmentet eller klassen med kompakte crossovere. Kompaktklassen domineres av bensinmotorer og ser man på motorutvalget i Crossland X, så glimter dieselmotorer med sitt fravær.
Nedskaleringen på motorsiden blir mere og mer vanlig, og vår demobil er utstyrt med en tresylindret motor på 1,2-liter og 110 hester. Motoren er koplet til en seks-trinns automat med silkemyke girskift.
Siden prisdifferansen er relativt liten fra innstegsmodell Innovation til Premium utstyrsnivå med automatgir, ville vi kjøpt sistnevnte. Kombinasjonen motor, understell og mykt automatgir gir en herlig flyt i nykommeren til Opel.
Høy sittestilling
I Opel Crossland X sitter du høyt med god utsikt over kjørebanen. God sittestilling er det også takket være ergonomiske seter (sertifisert av «Kampanje for sunnere rygger»). På sedvanlig Opel-vis sørger crossoveren for en sunn sittestilling når du kjører.
Når blikket faller på dashbordet registrerer vi en ryddig utsikt. Kun de mest brukte knappene er synlig, resten er gjemt bak 8-tommers LCD fargeberøringsskjerm med Apple CarPlay™ og Android Auto™. Opel fokuserer på tre kjerneområder, sikkerheten er ivaretatt via kjøreassistenter og ved innvendig speil er knappen til Opel OnStar på plass om uhellet skulle være ute. Skulle du være uheldig å krasje, eller hvis du, dine passasjerer eller en forbipasserende ikke føler seg frisk, er Opels rådgivere der for deg. Om nødvendig, sender de nødetatene til posisjonen du befinner deg. Da er det bare å programmere Navi 5.0 IntelliLink1 navigasjonen med stemmestyring og fargeberøringsskjerm før vi tar veien fatt.
Behagelig reise
Denne gang er ikke Matrix hovedlys på plass i Opel Crossland X, men lys er et kjerneområde, så de nye AFL LED-frontlysene er 30 prosent sterkere enn vanlige halogenpærer og sikrer optimalt opplyste veier under alle kjøreforhold.
Denne nyheten fikk vi ikke utbytte av i dagslys. Vi stiftet derimot bekjentskap med en tresylindret motor som har et herlig «knurr» med meget bra trekkraft fra lavt turtall. Kanskje like greit at Opel Crossland X ikke leveres med dieselalternativ for motor. Automatgir passer perfekt til hverandre og lav vekt i fronten på grunn av lett bensinmotor bidrar til god vektfordeling i bilen. Dette igjen medfører at det er riktig underholdene å kjøre Opel Crossland X i svinger. Fjæringen oppleves som ørlite mykere enn gjennomsnitt uten at bilen får store sideveis bevegelser i svinger.
Voksende segment
Opel Crossland X er perfekt tilpasset det hurtigvoksende crossover-segmentet. På vanlig Opel-vis inkluderer man en masse utstyr i bilen.
Vi er spesielt glad i Head-up-display med trafikkskiltgjenkjenning og at Navigasjonsretning vises, da har man hele tiden trafikkbildet i synsfeltet sammen med informasjonen på displayet. Ved hjelp av Apple CarPlayTM1 og Android AutoTM2 kan du sømløst koble smarttelefonen din opp mot infotainmentsystemet i bilen, R 4.0 IntelliLink.
Konklusjon
Opel satser beinhardt på nye modeller og ny teknologi, Opel Crossland X blir Opels andre SUV, den siste kommer i løpet av året. Gode frontlys, ergonomiske AGR seter som er utviklet av leger og terapeuter sammen og ikke minst Opel OnStar og praktiske kjøreassistenter er på plass i Opel Crossland X. Gå for Premium-utstyrsnivå med automatgir, det er en perfekt kombinasjon i denne bilen.
- Faktaboks Opel Crossland X
- Motor: R3 bensin
- Slagvolum: 1.2-liter
- Effekt: 110 hk
- Moment: 205 Nm
- Gir: 6-trinns automat
- 0-100 km/t: 11,8 sekunder
- Toppfart: 187 km/t
- Forbruk blandet: 0,53 l/mil
- Co2 utslipp: 121 g/km
- Egenvekt: 1.193 kg
- Tilhengervekt: 840 kg
- Lengde: 4,21 m
- Bredde: 1,76 m
- Høyde: 1,60 m
- Akselavstand: 2,60 m
- Utstyrsnivå: Premium
- Bagasjerom volum: 410 / 1255 liter
- Pris fra: Kr 252.800,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 290.100,-