Citroën C4 Cactus – Komfort i særklasse

 

Citroën er modellen i PDA-gruppen som virkelig lar designere og ingeniører utfolde seg fritt. Citroën C4 Cactus leveres med samme motor og drivlinje som storebror Peugeot, men er likevel helt forskjellig.

 

Citroën C4 Cactus kommer med et helt nytt konsept innen understell. Når de første pressemeldingene tikket inn håpet mange at Citroën C4 Cactus ville bli utstyrt med gass/hydraulikk støtdempere, slik som tidligere generasjoner Citroën. Slik gikk det ikke.

 

 

Puter

Nykommeren endte nemlig derimot opp med en ny type støtdemper med «to puter» som demper bevegelsene bedre enn tradisjonelle støtdempere ved kompresjon og returbevegelse. Fjærer og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Citroën er modellen i PDA-gruppen som virkelig lar designere og ingeniører utfolde seg fritt. Citroën C4 Cactus leveres med samme motor og drivlinje som storebror Peugeot, men er likevel helt forskjellig.

 

Citroën C4 Cactus kommer med et helt nytt konsept innen understell. Når de første pressemeldingene tikket inn håpet mange at Citroën C4 Cactus ville bli utstyrt med gass/hydraulikk støtdempere, slik som tidligere generasjoner Citroën. Slik gikk det ikke.

 

2,60 meters akselavstand medvirker til god innvendig plass, legg også merke til sete, det minner om en god gammeldags stuesofa.

 

Puter

Nykommeren endte nemlig derimot opp med en ny type støtdemper med «to puter» som demper bevegelsene bedre enn tradisjonelle støtdempere ved kompresjon og returbevegelse. Fjærer og andre komponenter er selvsagt optimalisert for de nye demperne og inngår i en pakke med 20 patenterte forbedringer. Resultatet er en enkel teknikk, hvor Citroën C4 Cactus får litt av den samme komforten som de dyreste modellene med gass/hydraulikk.

 

Kasseformen medvirker til et romslig bagasjerom på 358 / 1170 liter, men med lavere lasteterskel ville tilgangen vært enklere.

 

 

Design

Enkelte forandringer er det også på designfronten, men vi savner faktisk de store Airbump luftputene som kom i 2014. Det er litt synd at de er markant krympet til et lite felt under dørene. Store Airbump forhindret mange småskader i trange parkeringshus.

Med nytt moderne design vil Citroën C4 Cactus favne bredere. Det er først og fremst ny lyssignatur foran man legger merke til. Vinklene som strekker seg helt ut til kjørelysene medvirker også til et mer moderne uttrykk. Bilens kasseformede design gir også meget god plassutnyttelse i bilen. Dette merkes på plass i førersete, forbausende luftig førermiljø rundt beina og Cactus føles romsligere enn målene tilsier.

 

Ingen tunnel til beinet, bare befriende luftig rundt fører og passasjer, igjen lager Citroën gode løsninger.

 

 

TV-stol

Interiøret er et kapittel for seg. Fører og passasjersete ser ved første øyekast ut til å være så langt fra sportsseter det er mulig å komme. TV-stol er en treffende beskrivelse siden framsete er bred og usedvanlig gode å sitte i.

Konkurrenters harde formstøpte seter – med bare et trekk over – savnes ikke i Citroën C4 Cactus. Faktisk fungerer setene på svingete veier også. Vanligvis ønsker man skålformede sportsseter med god sidestøtte siden G-kreftene påvirker, men i de flate setene i Citroën C4 Cactus synker man ned i slik at støtten er akseptabel til aktiv kjøring.

 

Kasseformen medvirker til et romslig bagasjerom på 358 / 1170 liter, men med lavere lasteterskel ville tilgangen vært enklere.

 

 

Den store nyheten

Det er kombinasjonen av seter laget etter TV-stol prinsippet og den nye fjæringen som medfører at Citroën C4 Cactus må betegnes som komfortmester i denne prisklassen.

Vi har testet på svingete veier, bykjøring med sine asfaltskjøter, forhatte fartsdumper, over brostein og på hullete grusveier. Desto dårligere beskaffenhet veien innehar, jo bedre fungere det nye fjæringssystemet med navn hydraulic cushions.

Vi kjørte også over Fredrikstadbrua, hvor det er veiarbeid. Det var en mye mer behagelig kjøretur enn bilen vi benyttet samme sted dagen før. Det nye fjæringssystemet er dobbeltvirkende ved at man forhindrer slag i meget store humper, men gir også flytende følelse over brostein eller felt hvor asfalt sprekker opp og forvitrer. Litt uvanlig er det også at Citroën C4 Cactus krenger minimalt i sving, så med nytt understell klart å lage et helt unikt produkt.

 

Om noen skal være i tvil om hva den store nyheten er dette året, har man laget informativ tekst på bilen.

 

 

Merkelig

Citroën C4 Cactus har ikke fått den populariteten den fortjener i Norge. På kontinentet er det en helt annen sak. En noe nedtonet Citroën C4 Cactus vil forhåpentlig bidra til bedre salg, for dette er en bil som må prøves med åpne øyne og at alle gamle fordommer blir lagt til side.

PSA konsernet, som består av Peugeot, Citroën og DS kjøpte Opel for 2,2 milliarder euro, i tillegg har de flere samarbeidspartnere. PSA leverer blant annet to modeller til Mitsubishi og motorer til andre merker. Dette burde garantere for kvaliteten på vår C4 Cactus med 3-sylindret 110 hk Pure Tech bensinmotor koplet sammen med en EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6). Pure Tech-motorserien gir en reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp med opptil 25 prosent sammenlignet med en 4-sylindret motor med samme effekt.

 

Citroën C4 Cactus er forandret med et mer tidsriktig design, ny front og nye mindre markerte Airbump på siden vil favne en bredere kundegruppe.

 

 

Konklusjon

Citroën C4 Cactus er en utrolig spennende modell hvor komfort er satt i høysetet. Citroën har lenge vært individualistenes førstevalg og den brede massen er muligens litt usikker på merket. Citroën har samme kvalitet som konsernsøster Peugeot, men oppleves som oftest mykere på veien. Med sin nye fjæring blir Citroën C4 Cactus komfortmesteren i denne folkelige prisklassen.

 

Fakta Citroën C4 Cactus

  • Motor: R3 Pure Tech bensin
  • Slagvolum: 1,2-liter
  • Effekt: 110 hk
  • Moment: 205 Nm
  • Gir: EAT6 Automat
  • 0-100 km/t: 10,9 sekunder
  • Toppfart: 188 km/t
  • Forbruk blandet: 0,53 l/mil
  • Co2 utslipp: 119 g/km
  • Egenvekt: 1210 kg
  • Tilhengervekt: 920 kg
  • Lengde: 4,16 m
  • Bredde: 1,73 m
  • Høyde: 1,53 m
  • Akselavstand: 2,60 m
  • Utstyrsnivå: Pure Tech
  • Bagasjerom volum: 358 / 1170 liter
  • Pris fra: Kr 230,900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 285.900,-

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen