Peugeot 5008 SUV – Fra MPV til SUV

 

 

Peugeot 3008 fikk meget god omtale. Nå kommer en større utgave av samme bil. Den heter Peugeot 5008.

Navnet er det samme, ellers er alt ved Peugeot 5008 nytt. Tidligere var Peugeot 5008 en ren MPV eller flerbruksbil, hvor det var lagt vekt på praktiske løsninger. Nå er SUV- markedet vokst enormt og Peugeot følger opp med å lage akkurat hva kundene etterspør. Dermed forandres flerbruksbilen Peugeot 5008 til en SUV med hele 23,6 centimeter bakkeklaring.

Flerbruksbilens praktiske løsninger er videreført i SUV-en. En liten ulempe er mangel av firehjulsdrift på denne modellen, men det er det rett…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

 

Peugeot 3008 fikk meget god omtale. Nå kommer en større utgave av samme bil. Den heter Peugeot 5008.

Navnet er det samme, ellers er alt ved Peugeot 5008 nytt. Tidligere var Peugeot 5008 en ren MPV eller flerbruksbil, hvor det var lagt vekt på praktiske løsninger. Nå er SUV- markedet vokst enormt og Peugeot følger opp med å lage akkurat hva kundene etterspør. Dermed forandres flerbruksbilen Peugeot 5008 til en SUV med hele 23,6 centimeter bakkeklaring.

Flerbruksbilens praktiske løsninger er videreført i SUV-en. En liten ulempe er mangel av firehjulsdrift på denne modellen, men det er det rett og slett ikke plass til på drivverket på bakakselen siden Peugeot denne gang prioriterte 7-seter isteden.

 

Et markant frontparti med fremtredende lyssignatur gir et mektig inntrykk.

 

 

 

Velkjent luring

Det er ingen grunn til å bli skeptisk til fremkommelighet på vinterføre. Peugeot har et lite triks i ermet i form av en velkjent Advanced Grip Control med nedoverbakkeassistent. Kontrollen er en velkjent luring vi har stiftet bekjentskap med i mange modeller fra Peugeot.

I varebilssortimentet finnes denne elektroniske innretningen også. Den sørger for at ikke bilen spinner og tar deg opp bakker den beste fører ikke klarer uten systemet. Advanced Grip Control er blitt testet ut i Arjeplog i Sverige, sik at den er tilpasset nordiske forhold.

 

Tredje seterad er gjemt under det flate gulvet, et håndgrep er alt som skal til for å frakte syv personer.

 

 

 

PEUGEOT i-Cockpit®

Ingen overraskelse venter på plass i førerstolen: dette er samme opplevelse som 3008, med Peugeots patenterte i-Cockpit®, som også er registrert varemerke. Det brede og lille rattet er det samme, nesten alle knapper er fjernet og betjeningen er flyttet til 8” berøringsskjerm, men det beste av alt er at kvaliteten på materialvalgene i interiøret er av høy kvalitet. Dermed blir helhetsinntrykket bare positivt.

Et stort 12.3” high-resolution digitalt display lyser mot oss over rattet, da vi tar veien fatt. Informasjonsteknologien er preget av god grafikk og elegante animasjoner. Med PEUGEOT iCockpit® Amplify, kan du også tilpasse interiørmiljøet etter dagsformen og humøret ved å regulere styrken på kupebelysningen, skifte farge på skjermen og velge mellom tre behagelige dufter til den innebygde luftfriskeren.

Det viktigste er at du kan flytte for eksempel navigasjon over til skjermen over rattet og således ha all nyttig informasjon rett i synsfeltet hele tiden.

 

To ekstra seter bare «popper» opp av bagasjerommet, siden seteraden foran kan skyves frem i lengderetning er det enkelt å tilpasse plassbehovet til alle syv passasjerer i bilen.

 

 

 

Lang akselavstand

På veien merker vi at 5008 har 2,84 meter akselavstand. Det er vesentlig lenger en 3008, dermed føles bilen ørlite annerledes, men ikke mye. Lang akselavstand medfører at bilen er mer stabil i høye hastigheter. Den spesielle franske bilfølelsen er på plass hvor det er lagt stor vekt på komfort og evnen til å ta deg fra A til B på en så behagelig måte som mulig er merkbar.

 

Nye 5008 er bygget på EMP2-plattformen. Dette medfører bedre svingradius enn tidligere, da bilen blir enklere å manøvrere i parkeringshus og bytrafikk. Vi syntes tidligere 3008 var god å kjøre og Peugeot 5008 har tatt enda et skritt videre opp på komfortskalaen. Det er bemerkelsesverdig at en fornuftig priset Peugeot 5008 har tilnærmet samme kjørekomfort som de dyre luksusmerkene.

 

Annen seterad kan justeres individuelt i lengderetningen, nye Peugeot 5008 er en SUV med flerbruksbilens praktiske egenskaper.

 

 

 

Plassmester

Peugeot har ikke glemt egenskapene i den gamle flerbruksbilen når de laget nye 5008. Nykommeren kommer med hele 12 ulike oppbevaringsrom. Dette er en riktig plassmester, legg ned setene og man har hele 3,2 meter i lengden.

Bagasjeromskapasiteten er ikke annet enn imponerende med nesten 2000 liter med baksete nedfelt. I vanlig posisjon må du klare deg med 718 liter. Framsete har lang vandringsvei i lengderetningen som er praktisk når man frakter velvoksne baksetepassasjerer, selv om sete kjøres langt frem sitter jeg godt med god lårstøtte også. Baksetene beveges i lengderetning på skinner slik at det er meget enkelt å tilpasse bilen optimalt med tanke på passasjerer og bagasje.

Tredje seterad kan også fjernes, setene kan lagres og dermed får man enda mer bagasjeromsplass i bilen. Peugeot 5008 er blitt en modulerbar SUV, hvor man kan tilpasse innredning etter eget ønske og behov akkurat slik som flerbruksbilen den erstatter.

 

Interiøret er preget av myke materialer, man må lete for å finne hardplast som forsterker kvalitetsopplevelsen.

 

 

 

Konklusjon

Alt ved Peugeot 5008 er nytt. Reisen fra flerbruksbil til SUV er vellykket, men det viktigste ved bilen kan ikke beskrives. Det imponerende interiøret hvor informasjonsteknologien er preget av god grafikk og elegante animasjoner samt en meget behagelig bil ute på veien må bare oppleves. Prisen er heller ikke avskrekkende med start på kr. 331.500,-

 

Faktaboks Peugeot 5008

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1.6-liter
  • Effekt: 165 hk
  • Moment: 240 Nm
  • Gir: 6-trinns automat
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 206 km/t
  • Forbruk blandet: 0,58 l/mil
  • Co2 utslipp: 133 g/km
  • Egenvekt: 1.365 kg
  • Tilhengervekt: 1.350 kg
  • Lengde: 4,64 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,64 m
  • Akselavstand: 2,84 m
  • Utstyrsnivå: Allure
  • Bagasjerom volum: 1.060 /2150 liter
  • Pris fra: Kr 331.500,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 516.600,-

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen