Renault KOLEOS – Ny «Norgesmodell»

 

Renault/Nissan-alliansen kommer med en ny norgesbil med avansert firehjulstrekk i kombinasjon med automatgir. Navnet er Renault Koleos.

Navnet Koleos henger igjen fra første generasjon Koleos som ikke ble tatt inn til landet. Nå er det en helt ny bil vi er vitne til. Samarbeid med andre merker er mer og mer vanlig i bilbransjen, og Renault Kolelos deler plattform med Nissan X-Trail. Dette betyr at Kolelos blir en modell i den romslige SUV-klassen vi liker å kalle D-segmentet.

 

 

 

Komplett modellrekke

Fra før har Renault Crossoveren KADJAR som er svært lik søstermodellen Qashqai vi testet i…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Renault/Nissan-alliansen kommer med en ny norgesbil med avansert firehjulstrekk i kombinasjon med automatgir. Navnet er Renault Koleos.

Navnet Koleos henger igjen fra første generasjon Koleos som ikke ble tatt inn til landet. Nå er det en helt ny bil vi er vitne til. Samarbeid med andre merker er mer og mer vanlig i bilbransjen, og Renault Kolelos deler plattform med Nissan X-Trail. Dette betyr at Kolelos blir en modell i den romslige SUV-klassen vi liker å kalle D-segmentet.

 

De C-formede kjørelysene har integrert LED Pure Vision®-teknologi, noe som gir en karakteristisk lyssignatur og et skarpt «blikk».

 

 

Komplett modellrekke

Fra før har Renault Crossoveren KADJAR som er svært lik søstermodellen Qashqai vi testet i forrige utgave av Motormagagazinet, men nye Renault Kolelos er hakket større med sine 4,67 meters lengde.

Vi skal heller ikke glemme kompaktbilen CAPTUR. Dermed har Renault en helt komplett modellrekke av høyreiste biler. Renault Kolelos toppmodell leveres også med den typiske Norges-kombinasjonen bestående av dieselmotor 4×4 og automatgir.

 

 

De C-formede kjørelysene har integrert LED Pure Vision®-teknologi, noe som gir en karakteristisk lyssignatur og et skarpt «blikk».

 

Prisgunstig

Renault Captur har vi også testet tidligere. Denne gang skal nykommeren Renault Kolelos få oppmerksomhet for dette er en meget prisgunstig modell når vi tar i betraktning bilens størrelse. Med 21 cm bakkeklaring og en av de romsligste kupéene i segmentet blir startprisen på kr. 384 900,-.

Motoralternativene er naturlig nok bare diesel i denne store bilen. Motoren på 130 hk med manuelt gir følger med innstegsprisen. Renault har også i perioder kampanjer på utstyrsnivå. Standardnivået Zen har egentlig alt utstyr man behøver i en moderne bil, men siden kampanjen medfører 20.000 kroner opp til toppnivået BOSE® Edition, er valget enkelt innen utstyrsnivåene.

Dyreste utstyrsnivå heter BOSE og kommer i tillegg med skinn-interiør, BOSE® Sound System: 12 høyttalere inkl. subwoofer, 8,7″ vertikal kapasitiv berøringsskjerm, Pure Vision Full LED hovedlys, Ryggekamera og parkeringssensorer bak, foran og på sidene, Easy Break: Enkel nedfelling av baksetene, Atmosphere Light: Justerbar interiørbelysning i fem farger. Vi tror også at man får tilbake prisdifferansen opp til toppnivået ved høyere innbyttepris.

 

 

Bakseteryggene er delt, de betyr en bedre fleksibilitet for passasjerer og last.

 

 

Første bekjentskap

Vi har bare kjørt søstermodellen Nissan X-Trail tidligere. Renault Kolelos er således et helt nytt bekjentskap. Det første vi legger merke til inne i bilen er god plass. Takhøyden er også meget god selv med sete på høyeste nivå. I Renault Kolelos behøver man heller ikke inngå plasskompromisser med baksetepassasjerene.

Ute på veien merker vi igjen at høyre bein ligger behagelig inntil en bøyle av mykt materiale. Det er deilig at Renault har tenkt på denne detaljen.

 

 

Bakseteplassen er god og riktig lekkert+ blir det også med skinninteriør.

 

 

Hardere

Ute på veien merker vi ikke til det typiske myke understellet vi kjenner fra Grand Scenic. Renault Kolelos har medium demping som passer godt til SUV. Siden vår utgave var toppmodellen med 2-liters dieselmotor på 177 hester, 4×4 og automatgir, må det nevnes at vi ble overrasket over hvor bra det trinnløse CVT automatgiret fungerte med kunstig elektroniske gir-trinn.

Ankepunktet for CVT girkassen har vært høyt turtall på motoren. Dette er eliminert i Renault Kolelos og nå får man driftssikkerheten til CVT kassen i kombinasjon med tilnærmet samme kjøreopplevelse som vanlig automatgir.

Det er bare med største motoralternativ automat og 4×4 er tilgjengelig, men i denne bilen vil også 130 hk med manuelt gir fungerer utmerket. Mange ønsker SUV-designet uten at man nødvendigvis behøver firehjulsdrift på Østlandet hvor saltbilene regjerer.

 

 

Renault Kolelos er en stor bil med en mektig bakende, likevel er det enkelt å laste inn varer via bakluken. Lav innlastningshøyde er grunnen.

 

 

Konklusjon

Med nye Renault Koleos får Renault en komplett modellrekke høyreiste biler i det segmentet som vokser raskest. Koleos er en stor SUV hvor man har lagt stor vekt på utstyr og lav pris. På veien er det ingen utpregete svakheter å spore. CVT-automaten virker perfekt sammen med vår dieselmotor og 4×4 systemet er helautomatisk. Et ekstra pluss til god sittestilling og en meget romslig Kupè.

 

Faktaboks Renault Koleos

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 177 hk
  • Moment: 380 Nm
  • Gir: CVT automat
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 201 km/t
  • Forbruk blandet: 0,58 l/mil
  • Co2 utslipp: 153 g/km
  • Egenvekt: 1.882 kg
  • Tilhengervekt: 1.650 kg
  • Lengde: 4,67 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,67 m
  • Akselavstand: 2,70 m
  • Utstyrsnivå: BOSE Edition
  • Bagasjerom volum: 663 / 1.577 liter
  • Pris fra: Kr 384.800,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 559.800,-

 

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen