Ford Puma
 – Rask hurtiglading, lavt strømforbruk

Puma-navnet er velkjent; Puma (coupé) ble lansert i 1994, og nå skal vi kjøre den elektriske Puma Generasjon-E.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford har videreført designet fra bensinvarianten av Puma, høy gjenkjennelsesfaktor er en fordel ved overgangen til en elektrisk modell med samme navn. Den tøffe fronten, inspirert av Mustang Mach-E, med lukket grill, er den mest iøynefallende forandringen ved konverteringen til elbil. Ønsker man virkelig å skille seg ut, kan man velge to spenstige farger: Electric Yellow Metallic eller Fantastic Red Metallic.

 

Kampanje

I skrivende stund pågår en pris kampanje, hvor Puma med Select-utstyrsnivå prises til kr 299.900. Puma er forresten overraskende godt utstyrt allerede fra innstegsmodellen: Her får du blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, LED-hovedlys med automatisk fjernlys, flerfarget miljøbelysning, 12-tommers berøringsskjerm med SYNC 4, 6 høyttalere, ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning. Vi, derimot, kjørte som vanlig topputgaven Premium.

 

Stort bagasjerom


Ford Puma har mye til felles med Ford Mustang Mach-E. En liten Frunk under panseret på 43 liter og Gigabox i bagasjerommet. Gigabox er et vaskbart rom med drenering i bunnen av bagasjerommet, perfekt for skitne fjellsko eller vått regntøy som man ikke ønsker skal lage flekker på bagasjeromsgulvet. Bagasjerommet er forresten meget stort, kanskje klassens største, med volum på 574 liter når du laster til taket.

 

Urban modell


Ford Puma Gen-E, som er navnet på vår elektrifiserte utgave, blir markedsført som en urban bybil. Vel, Puma er snerten i bytrafikk, enkel å parkere med en lengde på 4,21 meter. Men – og det er et stort men – Puma har et meget romslig bagasjerom, helt grei plass til 4 personer, og er faktisk tilpasset motorvei, da man har valgt en akustisk laminert frontrute laget for å dempe veistøy. Siden vi er inne på plass, må det bemerkes at undertegnede ikke kan sitte bak seg selv i baksetet med førerstolen i bakerste posisjon.

Et kompromiss med sittekomforten må beregnes hvis man kjører med to personer på 1,90 m bak hverandre, men det er ingen hindring når man skyer førersetet fremover. Ford har laget en «tunnel» for benet, så det går greit å kjøre bilen med sete ganske langt frem for de med lange bein også.

 

Velkjent Ford


Bilen er bygget på en modifisert ICE-plattform. Puma deler denne plattformen med Fiesta. Dermed er vi tilbake til tradisjonell Ford-betjeningsløsning innvendig, uten de følsomme glideknappene man finner i Explorer og Capri. På veien merker man at dette er en velkjent modell; bilen krenger lite i svingene, og den føles ganske lik Puma med bensinmotor, selv om vår elektriske utgave er 200 kg tyngre.

Fordelen med elbilen er vektfordeling, takket være batteri i bunnen som medfører lavt tyngdepunkt. Støynivået i bilen på motorvei ville trolig vært lavere hvis man bygget bilen på en dedikert elbilplattform, men den er klart godkjent som en liten bil til lav pris. Ford har alltid laget biler som er gode å kjøre. På parkeringsplassen legger vi merke til at bilen er meget lett på rattet i lav hastighet.

Hvorfor andre konkurrenter ikke følger opp denne løsningen, er meg en gåte. Det er veldig enkelt å bare legge håndbaken på rattet og «sveive» bilen inn i parkeringsluken. Ute på svingete partier er Ford Puma Gen-E underholdende: lett bil med lavt tyngdepunkt og som alltid fra Ford, perfekt styringsfølelse, dermed morsom i svingene. 168 hester på forhjulene medfører at man slipper den ubehagelige følelsen hvor elmotoren drar i rattet under akselerasjon ut av sving, noe som kan være et problem med forhjulsdrift og for høyt dreiemoment.

 

Raskeste lading og laveste strømforbruk i segmentet


Nye forhjulsdrevne elektriske Puma har en estimert rekkevidde på opptil 376 km* (WLTP) og et strømforbruk på svært lave 13,1 kWt/100 km. Det er også klart best i sitt segment. Det er ingen grunn til å kjøre med et tungt, større batteri og et langt høyere strømforbruk for alle som har et normalt daglig kjøremønster. For de aller fleste av oss er 376 km* (WLTP) mer enn nok.
Ved hurtiglading kan du lade opp med 124 km rekkevidde på bare 10 minutter. Lading fra 10–80 % er unnagjort på lynraske 23 minutter – også best og raskest i sitt segment.

 

Spesiell utgave

Ford introduserer nå også den nye elektriske kompakt-SUV-en Puma i spesialutgaven Sound Edition. Dette er den første norgesaktuelle modellen i en ny serie, Ford Collection, en eksklusiv serie spesialmodeller som kombinerer unike designelementer med en oppgradert utstyrspakke.

 

Konklusjon


Ford Puma Gen-E markedsføres som en urban småbil, men det som overrasker mest, er plassutnyttelsen. Meget stort bagasjerom, Frunk foran og faktisk romslig innvendig når man tar bilens lengde med i betraktningen. Faktisk overraskende godt utstyrt allerede fra innstegsmodell Select, og de tradisjonelle Ford-betjeningsløsningene er tilbake.

 

Fakta Ford Puma Gen-E

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 168 hk
  • Moment: 290 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 8,0 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 364 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,37 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.491 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,21 m
  • Bredde: 1,80 m
  • Høyde: 1,55 m
  • Akselavstand: 2,58 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjeroms volum: 574 / 1.283 liter
  • Pris fra: Kr 299,900. –
  • Pris prøvekjørt: 346.800.-

 

Ford Puma har 523 liters bagasjeromsplass med alle seter i bruk – målt til toppen av seteryggen, og 574 liters bagasjeromsplass når du laster til taket.
Tradisjonelle knapper med god tilbakemelding er tilbake, og de er langt enklere i bruk enn berøringsfølsomme glideknapper på andre modeller.
Farget miljøbelysning, 12-tommers berøringsskjerm med SYNC 4, 6 høyttalere, ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning er på plass.
Trådløs lading for mobil, samt trådløs Apple CarPlay og Android Auto, gjør det enkelt å bruke apper og funksjoner på mobiltelefonen.
Velger man Premium utstyrsnivå, får man med B&O lydanlegg med 10 høyttalere, Premium utvendig styling og adaptive LED Matrix-hovedlys med blendefrie fjernlys.
Ford har faktisk laget en liten Frunk under panseret, noe som gir maksimal utnyttelse av bilens kompakte mål i praksis.
Bagasjerommet var en stor overraskelse – 574 liters bagasjeromsplass når du laster til taket. Her får du også den smarte og dype Gigaboksen på 145 liter – et vaskbart og drener bart rom i bunnen av bagasjerommet.
Dreneringsplugg i bunnen av bagasjerommet slik at du kan spyle.
Slik ser interiøret ut i Puma med Premium utstyrsnivå.
Gulvet i bagasjerommet har ikke brønn, men batteriet opptar denne plassen, som gir en spesiell sittestilling dersom man bruker 36-tommers jeanslengde.
Batteriet opptar en del plass på gulvet i baksetet, nesten helt opp til bilens treskel.
Flott at man igjen er tilbake til normalt girmønster, slik det har vært siden automatgiret ble innført.
Glasstaket koster kr 10.400,- både på Select og Premium.
Artikkelen fortsetter under annonsen