Subaru er blant de mest tradisjonelle bilfabrikkene og oppdaterer ikke modellene unødig, men nå er det store nyheter på gang.
For første gang på svært lenge tar vi plass i innstegsmodellen av Subaru Forester. Vanligvis kjøres bare topputgaver siden fabrikken ønsker å vise frem ekstrautstyr til kunden. Man skal ikke se bort fra at denne taktikken selger en del tilleggsutstyr, men Subaru tenker helt annerledes.
I Subaru Forester er alt av utstyr inkludert i grunnmodellen. De som krysser av for topputgaven Sport Premium får riktignok skinninteriør og to ekstra høyttalere, samt sport støtfanger foran og 18 Tomms aluminiumsfelger. Prisdifferansen mellom innstegsmodellen Classic og toppnivået Sport Premium er betydelig. Dermed er innstegsmodellen mestselgende Forester hos Subaru forhandleren. Dette er en ærlig markedsføring, hvor annonsert pris faktisk blir summen du må betale.

Lavt tyngdepunkt
2018-utgaven av Subaru Forester er fremdeles en klassisk SUV med Subarus egenutviklede Boxermotor og drivlinje intakt. Heldigvis for Subaru har de ingen konkurrenter på dette området. Man behøver lavtbyggende Boxermotor som sender kreftene linjert bakover for å lage en høyreist SUV som Forester med 22 centimeter bakkeklaring uten de store sideveis bevegelser i svinger som kjennetegner SUV-er.
Subarus unike lave tyngdepunkt medfører at høye SUV-er føles omtrent som en lav personbil på veien. Siden tyngdepunktet er lavt trykkes hjulene godt ned i bakken i nesten alle tenkelige situasjoner i terrenget og dermed blir det lettere for Subarus egenutviklede firehjulsdrift å ta seg fram. Subaru kalles ikke ustoppelig uten grunn.

Nyheter i år
Utvendig ser vi at Forester har en ny støtfanger sammen med ny grill, hovedlyktene er redesignet og fremstår moderne og strømlinjeformet.
Baklysene er også nye med en markant C signatur med LED. Innvendig kan brunt skinninteriør leveres i topputgaven Sport Premium. Rattet er oppdatert med knapper for de nye kjøreassistentene.

EyeSight førerassistansesystem
Den største nyheten i Forester denne gang er EyeSight førerassistansesystem og avansert sikkerhetspakke som hjelper deg å forebygge en kollisjon. To kameraer på hver side av bakspeilet gir deg to par øyne på veien. Kamera har en fordel i forhold til radar i fronten som ikke reagerer på alle materialer, kamera med tredimensjonale fargebilder med utmerket bildegjenkjenning fungerer nesten på samme måte som det menneskelige øyet.
Ved hjelp av bilder fra begge kameraene kan systemet nøyaktig bestemme formen, hastigheten og avstanden til et objekt foran. Systemet oppdager ikke bare biler, men også motorsykler, sykler og fotgjengere og aktiverer nødbrems om nødvendig.
I EyeSight-systemet følger også Adaptive Cruise Control med og virker helt ned til 0 km/t. Hovedlysene har også fått en oppgradering. SRH er en funksjon som automatisk flytter hovedlysstrålen til venstre eller høyre i samsvar med rattutslaget og bidrar til å øke synsfeltet om natten ved «å lyse rundt» i svinger og veikryss.

Befriende enkel
På plass i Forester er det bare å konkludere med at bilen er befriende enkel. Her behøver man ikke lang tid med bruksanvisning får å bli kjent med alt utstyr. Bare ta plass i førerstolen, så er du i gang.
Vi ønsker selvfølgelig å teste ut den selvkjørende funksjonen på Forester, ut på motorveien og inn med knappen for filassistenten. Vår Subaru Forester kjører helt selv, men slipper man rattet kommer det opp en melding. Så lenge veimerkingen er på plass kan bilen kjøre selv, men som alle selvkjørende biler må føreren være oppmerksom likevel.
I motorveishastighet synes vi at Forester er bedre støydempet siden sist. Siden det er tørre veier får vi ikke testet firehjulsdriften, men siden AWD-systemet er lik utgående Forester kan vi garantere at bilen tar seg godt frem på vinterføre. Utgående modell kjørte vi under vintersesongen tidligere. CVT automatgiret fungerer utmerket på Forester med innlagte elektroniske gir trinn. Noe mer markante girskift er det på dieselutgaven enn vår 2.0-liter bensinmotor på grunn av dieselens høyere dreiemoment.

Konklusjon
Familie SUV-en Subaru Forester er denne gang oppdatert med moderne sikkerhets detaljer i form av EyeSight førerassistansesystem og avansert sikkerhetspakke som hjelper deg å forebygge en kollisjon. Nye hovedlys med SRH er en funksjon, som automatisk flytter hovedlysstrålen til venstre eller høyre i samsvar med rattutslaget, er også på plass sammen med Subarus unike motor og drivlinje ingen annen konkurrent kan levere.
Fakta Subaru Forester
- Motor: Bensinboxer
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 150 hk
- Moment: 198 Nm
- Gir: Lineartronic automat
- 0-100 km/t: 11,8 sekunder
- Toppfart: 192 km/t
- Forbruk blandet: 0,70 l/mil
- Co2 utslipp: 150 g/km
- Egenvekt: 1.533 kg
- Tilhengervekt: 2000 kg
- Lengde: 4,61 m
- Bredde: 1,79 m
- Høyde: 1,73 m
- Akselavstand: 2,64 m
- Utstyrsnivå: Classic
- Bagasjerom volum: 505 / 1.557 liter
- Pris fra: Kr 409.800,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 439.000,-