Mercedes EQS – Kongelig komfort

 

Nye Mercedes EQS 580 4MATIC ga oss en A-ha-opplevelse, som vil huskes lenge. Her setter Mercedes en helt ny standard innen moderne kjøretøy. Kongelig komfort, er en dekkende karakteristikk.

 

I skrivende stund har faktisk ikke EQS 580 4MATIC konkurrenter. Vanligvis forsøker vi å trekke frem positive inntrykk fra prøvekjørt bil, hvor vi sammenligner med biler i samme bilklasse. Mercedes har derimot laget en egen opplevelse hvor man kombinerer den seneste teknologien med klassiske diskre linjer.

 

Moderne, linjelekker og med en kjøreopplevelse av en annen verden, er inntrykket etter en prøvekjøring. Potensielle kunder burde faktisk låne bilen noen…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Nye Mercedes EQS 580 4MATIC ga oss en A-ha-opplevelse, som vil huskes lenge. Her setter Mercedes en helt ny standard innen moderne kjøretøy. Kongelig komfort, er en dekkende karakteristikk.

 

I skrivende stund har faktisk ikke EQS 580 4MATIC konkurrenter. Vanligvis forsøker vi å trekke frem positive inntrykk fra prøvekjørt bil, hvor vi sammenligner med biler i samme bilklasse. Mercedes har derimot laget en egen opplevelse hvor man kombinerer den seneste teknologien med klassiske diskre linjer.

 

Moderne, linjelekker og med en kjøreopplevelse av en annen verden, er inntrykket etter en prøvekjøring. Potensielle kunder burde faktisk låne bilen noen dager, for å sette seg inn i alt av teknikk under skallet på Mercedes EQS 580 4MATIC.

 

780 km rekkevidde
Mercedes er ledende innen Formel 1 og man blir ikke overasket over at denne kunnskapen om Aerodynamikk har blitt brukt i Mercedes EQS 580 4MATIC også. Modellen har den laveste luftmotstanden som er blitt målt i en serieprodusert bil med cd-verdi fra 0,20.

 

Bilens store batteri leverer 107,8 kWt inntil 780 kilometer rekkeviddemålt etter WLTP-standarden. Rekkevidden er med RWD (bakhjulstrekk), 675 km med firehjulstrekk.

 

Mercedes har beholdt 400 V batterispenning, men istedenfor 800 Volt standard, har man forandret sammensettingen i batteriet. På 200 kW hurtigladestasjoner bruker man bare 15 minutter på å lade 300 kilometer.

 

Høy ladestrøm, over en bred ladekurve istedenfor høye topper, er forklaringen til denne løsningen.
Merk dere også at Mercedes er ærlig når det gjelder batterikapasitet. 107,8 kWt er netto tilgjengelig kapasitet som kan brukes til fremdrift. De fleste konkurrenter gjør ikke dette.

 

Fra sporty til komfortabel
Vår utgave – med 4×4 – sparker virkelig fra. 524 hester trengte hjelp av antispinnsystemet for å få kreftene ned i asfalten en våt høstmorgen. Likevel opplevde vi en herlig akselerasjon, hvor bilen hele tiden utnyttet festet i asfalten maksimalt.

 

En liten akselerasjonstest på et tørt parti, medførte at fronten løftet seg litt. Nærmest samme opplevelse som i en V8 tilkoplet bakhjulsdrift. Morsom opplevelse vi opplever for sjeldent, og meget spesielt for dette luksuriøse segmentet, som ikke dekkes av navnet Premium. Et eget High End-segment bør opprettes omgående, både materialkvalitet og teknikk oppleves i særegen klasse.

 

Markante forandringer er det også mellom valgte kjøreprogram, faktisk to helt forskjellige kjøreopplevelser.

 

I sport strammes bilen opp og man får lyst til å kjøre bilen aktivt på svingete veier. Dette programmet nærmest utfordrer oss til å teste grenser. Under vanlig kjøring liker vi Comfort kjøremodus. Bilen forandres, via luftfjæring og elektronikk, til å gi deg komfort i særklasse. Vi kan ikke huske å ha kjørt en bil tidligere, hvor bilen forandret seg så radikalt via kjøreprogrammene. Det er nesten to forskjellige biler. Fra rask og sporty til altså kongelig komfort.

 

Firehjulsstyring
Mercedes EQS 580 4MATIC overrasker også i bykjøring. 5,21 meter billengde i trange parkeringshus er ofte ingen god kombinasjon, men Mercedes EQS 580 svinger på bakhjulene også. Fire grader vinkel i standard utførelse, men hele 10 grader kan krysses av på bestillingslisten.

 

Rent praktisk vil svingradiusen på Mercedes EQS 580 4MATIC være ganske nærme A-klasse. Dermed begynner det å danne seg et bilde av en helt perfekt bil etter å ha vært gjennom de fleste typer veier og underlag, inkludert lukeparkering.

 

Avansert teknologi
Dashbordet, med tre skjermer på totalt 141 centimeter, er vanskelig å beskrive i en artikkel. Vår passasjer ble registrert via sensor og en egen separat berøringsskjerm til passasjeren lyser opp med nærmest alt man kan ønske av underholdning, Tetris, surfe på internett, egen musikk osv. Til og med egen navigasjon om man ønsker å være kartleser.

 

Hovedskjerm registrerer også hvilket sete som bruker skjermen automatisk, slik at riktig sete for massasje blir registrert automatisk.
Sensorstyrt er også gardinen til soltaket. Du kan bare sveipe i taket for å åpne/lukke gardinen. Denne bilen er så teknisk avansert, at man bør bruke litt ekstra tid på å sette seg inn i de forskjellige funksjonene.

 

 

Konklusjon
Mercedes EQS 580 4MATIC har på en måte forlatt Premium- segmentet og laget en helt ny High End klasse hvor konkurranse mangler. En helt ny elektrisk plattform medfører en unik kombinasjon av sporty kjøreegenskaper på svingete veier og den elegante myke følelsen i kjøreprogrammet Comfort. Teknologi av en annen verden.

 

Fakta Mercedes EQS 580 4MATIC

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 524 hk
  • Moment: 855 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,3 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 675 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,67 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.510 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 5,21 m
  • Bredde: 1,92 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 3,21 m
  • Utstyrsnivå: –

 

Sensor registrerer hvilket sete som bruker skjermen, her ønsker passasjer massasje og bilen registrerer dette selv.
Avansert teknologi er benyttet for å gi den laveste luftmotstanden i en serieprodusert bil, cd-verdi fra 0,20.
Den særnorske skiluka er på plass i bagasjerommet som forøvrig
rommer 610 – 1.770 liter.
Kongelig plass i baksetet, selv med 36 tommer beinlengde på jeansen er det god plass når jeg sitter bak meg selv med førerstol i favorittposisjon.
Opplevd kvalitet er like påtrengende fra baksetet som i resten av bilen, Mercedes har ikke spart på noe i Mercedes EQS 580 4MATIC.
Perfekt, ingen andre ord kan beskrive detaljene.
Personlig er jeg glad i Head-up display siden man får alt av nyttig informasjon i synsfeltet, Mercedes EQS 580 4MATIC har lagt til en lang rekke tilleggsinformasjon vi ikke er vant til fra rimeligere biler.
Et frontkamera viser kjørebanen i kombinasjon med navigasjon, bilen slutter aldri å overraske.
Glatte glidebrytere til å justere lyd blir jeg aldri fortrolig med.
Under akselerasjon hviler hodet på en myk behagelig pute, her har man virkelig tenkt på alle detaljer.
En sensor registrerer at passasjer er på plass, dermed våkner en helt egen berøringsskjerm for passasjersetet hvor man han velge sin egen musikk eller nærmest alt en ønsker, spille Tetris, surfe på Internett osv.
Diskre front skjuler hele 524 hester, denne muskelbunten utfører 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen