Nye Ford Mustang Mach-E GT følger gammel tradisjon. GT-utgaven er imidlertid raskere og mye bedre på veien.
God gammeldags bilhistorie videreføres i nye Mach E GT. Vi må tilbake til 1965, da første Mustang GT ble lansert, altså et år etter vanlig Ford Mustang.
Oppskriften var å lage en Performance -utgave. Mustang GT ble dermed kun tilgjengelig med største V8, 4 ports forgasser, skivebremser, raskere utveksling på styring, dobbelt eksosanlegg, stivere understell, ekstra lykter i grillen, rallystriper inspirert av Ford GT 40 og ikke minst et herlig Pony interiør. En ettertraktet opsjon var rally pack med turteller på rattstammen.
Samme oppskrift
Med et pristillegg på 165 dollar ble GT-utgaven en suksess. Teknikken har utviklet seg siden den gang, men oppskriften er den samme på vår 2022-modell Mach-E GT Performance.
Ford Mustang Mach-E GT er en helt annen bil enn originalen. Denne modellen er laget med tanke på sportslige kjøreegenskaper. Det er installert en sterkere elmotor på foraksel og beholdt samme motor bak. Til sammen blir det totalt 487 hester med imponerende 860 Nm dreiemoment. 0-100 går på 3,7 sekunder.
To nye lakkfarger er også på plass, Cyber Orange Metallic og Grabber Blue. Observante lesere kan forresten gjenkjenne Grabber Blue siden lakkfargen var tilvalg på First Edition, men nå kommer den som standard i GT-utgaven.
Forbedret
Man legger øyeblikkelig merke til en helt annerledes grill i karbon, men både nederste del på bakenden og foran er redesignet. Stivere fjærer etter mal fra 1965-utgaven er selvsagt umoderne. Isteden brukes MagneRide dempere, for disse er velkjent siden Shelby GT350 har benyttet systemet siden 2015.
MagneRide eliminerer sideveis bevegelser under aggressiv kjøring og demperne justeres i et intervall på 20 tusendels sekund. Bremsene er heller ikke glemt med 385-mm Brembo foran og 316-mm bak. Store bremser behøver gode dekk. Heldigvis har man ikke valgt et typisk hardt EV-dekk med lav rullemotstand, mykt klebrig Pirelli 245/45R20 dekk passer perfekt med tanke på brems og motoreffekt. Dette dekket er unikt for GT Performance, som naturligvis leveres med større felger enn originalen og dekk med minimalt med flex i dekksiden er en god GT-oppskrift.
Mustang Mach-E GT Performance fremstår som en betydelig forbedret utgave av originalen, hvor man ikke bare har forandret utvendige designelementer, men laget en avansert teknologisk bil beregnet for aktiv kjøreglede.
To utgaver
Motormagazinet reiste til Kroatia for å prøvekjøre Mustang Mach-E GT Performance på svingete veier og enkelte stunt på motorvei. To utgaver av GT er tilgjengelig på det internasjonale markedet, men bare den mest potente utgaven GT Performance blir importert til Norge.
Effekten er faktisk lik, men Performance-utgaven klemmer ut et høyere dreiemoment og blir dermed raskere fra 0-100 km/t. Setene er også forskjellig, langt stivere sidestøtte og ikke minst skulderpolstring, slik at følelsen av en racing utgave er langt nærmere i GT Performance. Importøren gjort et smart valg ved å bare importere Performance, raskest mulig med alt utstyr har etter hvert blitt norsk standard.
Siden vi fritt kunne velge farge, ble Cyber Orange Metallic valgt. Når man kjører topputgaven av Mach E, så bidrar fargevalget etter vår mening at man skiller seg enda mer ut i trafikken. Det er jo morsomt med en spesiell bil.
Aktivt understell
GT Performance med sine spesielle stoler har meget god sidestøtte, som nærmest klemmer deg fast i setet og også skulderstøtte slik at overkroppen har god støtte i svingete partier. For å følge opp, bidrar semsket kunststoff også til at førersete ikke har glatte flater man kan skli på. Dette er faktisk nødvendig, selv med en formidabel akselerasjon som trykker deg tilbake i setet var det bilens aktive understell, hvor man kan kjøre svært aggressivt og likevel trygt i svingete partier. Du får garantert en unik GT-opplevelse.
Man må naturligvis teste alle kjøreprogram som denne gang også påvirker understellet. Vi startet med stille kjøremodus. Stille skal være det mykeste oppsettet, men likevel reagerer Mustang GT på kjørestilen og understellet vil også tilpasses underlaget i Stille modus. Man kan ligge i 90 sonen og uheldigvis overse et skilt som viser krapp sving. Understellet strammes opp på en brøkdel av et sekund, svingen forseres nærmest uten krengning. Samme prosess med hard innbremsing før sving. Demperne strammes og bilens front unngår den vanlige «duppen» i fronten ved innbremsing, slik biler med vanlig dempere har som vane.
Mot normalt
Disse forskjellige kjøreprogrammene oppleves annerledes enn hva vi er vant med fra andre biler. På motorveien var faktisk ikke «Stille kjøreprogram» det mest behagelige, ei heller «Aktiv». som Ford betegner som vanlig daglig kjøreprogram. «Uyemmet» er det mest aggressive programmet med bedre gassrespons og sterkere regenerering, og også den stiveste varianten av demping.
Det var i «Utemmet» vi fikk den ekte GT kjøreopplevelsen. Helt suveren i krappe svinger uten krengning, men av en eller annen merkelig grunn også vår favoritt på motorvei.
Bil for entusiaster
I programmet Utemmet» føltes Mustang Mach-E GT Performance som en ekte GT. Stramt understell, skarp styring og balanse som ikke gir deg noen overraskelser under aktiv kjøring på svingete veier.
Ønsker man å ta med denne bilen på racerbanen, er det heller ingen problem. Et helt eget kjøreprogram for maksimal ytelse på bane har funnet veien inn i bilen, er tilgjengelig.
Siden dette er en GT, hvor entusiastene kan boltre seg, savnet vi knapper for valg av kjøreprogram på midtkonsollen ved girvelger. Det er langt enklere å bytte kjøreprogram via knapper med øynene på veien istedenfor omveien via berøringsskjerm.
Konklusjon
Mustang Mach-E GT Performance gir deg en helt annen kjøreglede med adaptivt understell og 131 ekstra hester i forhold til original Mach E AWD. Prisdifferansen verdt hver en krone. Kjøreegenskapene er minst to hakk opp på skalaen. En formidabel akselerasjon, hvor 0-100 km /t går på 3.7 sekunder.
Fakta Mustang Mach-E GT Performance
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 487 hk
- Moment: 860 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 3,7 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 500 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,0 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.279 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,74 m
- Bredde: 1,88 m
- Høyde: 1,61 m
- Akselavstand: 2,98 m
- Utstyrsnivå: Performance
- Bagasjerom volum: 502 – 1.420 liter
- Pris fra: Kr 635.000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 646.000, –

Unike aluminiums felger med 245/45R20 dekk og 1,7 cm senkning sammen med GT-logo bak gir den nye GT-utgaven et tøffere design enn originalen.

Sportsseter med meget god støtte er standard på GT, legg merke til at også skuldrene har en egen støttepute som holder deg på plass i skarpe svinger. Foto Ford

To nye lakkfarger er tilgjengelig på GT, Cyber Orange Metallic og Grabber Blue, fargevalgene medfører et lite pristillegg, men det er verdt pengene for en spesiell metallic lakk.

Bagasjerommet er det samme i GT-utgaven kontra AWD. Foto Ford

Personlig foretrekker jeg valg av kjøreprogram via knapper ved girvelger istedenfor omvei via berøringsskjermen.

En unik front med grill i karbonfiber skiller GT fra vanlig Mustang Mach-E, dere vil oppleve enda større forskjell på veien med hele 487 hester til rådighet sammen med adaptivt understell.

GT-følelsen var absolutt tilstede på svingete partier med Utemmet- kjøreprogram innkoplet. Kjøreopplevelsen i GT er to knepp opp i forhold til vanlig Mustang Mach-E AWD, minst.