Den helt nye Opel Combo er utviklet for å gi alle yrkesgrupper det seneste innen komfort og teknologi. Utgående modell har hengt med en del år, så det er positivt med et generasjonsskifte. Opel er inne i en stor omstillingsprosess både for nyttekjøretøy og personbiler. Ved årsskiftet tok Bertel O. Steens over importleddet. Samarbeidet med GM er også over.
Opel har isteden inngått avtale med PSA-alliansen. Det betyr i praksis at Opel vil lansere en helt ny serie nyttekjøretøy, populære Opel Combo er første arbeidsbil ut, bygget på seneste 3. generasjon EMP2-plattform. Ny alliansepartner medfører et delt ansvarsområde. Det er Opels ingeniører som har fått ansvaret for videreutviklingen av alliansens nyttekjøretøy.
Merkbar forskjell
Opel Combo er uten tvil en behagelig varebil på veien, ikke helt personbil naturligvis, men denne store oppgraderingen av produksjonsplattform krymper avstanden.
Combo er ny fra innerst til ytterst og førerassistenter fra personbilserien har blitt flyttet over til nye Opel Combo. Hele19 ulike førerassistentsystemer er på plass. Ett av dem er et kamera med tilhørende skjermbasert «sladrespeil», som sørger for at du – til tross for last og varerom – likevel har full oversikt over det som skjer bak bilen mens du kjører. Praktisk er også fotgjengervarsler med automatisk nødbrems, aktiv filholder, trafikkskiltleser, bakkenedkjøringsassistent, adaptiv fartsholder og varsling om fører virker trøtt eller uoppmerksom.
Tilkoplet
I vår digitale verden blir informasjonssystemet viktig. En åtte-tommers berøringsskjerm for total kompatibilitet med Apple CarPlay og Android Auto kan knytte sammen to telefoner samtidig.
Tom for strøm blir du heller ikke, fordi mobilen plasseres på den trådløse ladeplaten. Integrert navigasjonssystem er selvsagt også tilgjengelig på vår Mester Premium utgave.
To typer
Combo tilbys i to totallengder på henholdsvis 4,4 og 4,75 meter. Med lastevolum opp til henholdsvis 3,8 og 4,4 kbm. Har du materialer, som lister eller rør som er ekstra lange, løser nye Combo dette takket være en luke i skilleveggen. Denne luka gir mulighet til å frakte gjenstander opp til 3,44 meter.
Smart plassutnyttelse gjør at du også kan laste to europaller i den korteste varianten av nye Opel Combo. Nytt for dette segmentet, er et system som gjør at du kan trykke på en knapp, for å sjekke at bilen ikke er overlastet.
4×4
Mange etterspør 4×4 og Opel Combo kan leveres med et 4×4-system fra Automobiles Dangel. Egentlig er ikke dette et vanlig 4×4-system, men en skikkelig ombygging for å takle utfordrende terreng.
Varebilene kommer til Dangels fabrikk i Sentheim fullt ferdige fra bilfabrikkene. Ombyggingen starter med at en rekke av bilens komponenter plukkes av modellene og erstattes med modifisert hjuloppheng, fjæringssystem, og ekstra beskyttelse under bilen i tillegg til 4×4 systemet.
Pris for 4×4 var ikke klar før trykking, men blir klar om kort tid.
Skreddersydd til alle oppdrag
Enkelte bruker «Pizzabil» om de minste varebilene. Dette er en grov misforståelse, for Opel Combo er skreddersydd til langt bredere oppdrag. Nye Combo takler opp til 1500 kg tilhengervekt og 1 tonn lastekapasitet. Innvendig er tre seter på plass og alle de ingrediensene man behøver til et rullende kontor, inkludert PC-bord eller spisebord om man må spise i bilen.
Motoralternativene spenner fra 76 til 130 hester i kombinasjon med manuell eller åtte-trinns automat, senere på året vil også bensinmotor være tilgjengelig, samt 4×4.
Konklusjon
Nye Opel Combo er en hypermoderne varebil bygget på den seneste teknologien med tanke på kjøreegenskaper og innen sikkerhet med hele 19 kjøreassistenter. Bensin- og diese motoralternativ sammen med manuelt eller automatgir, 4×4, kort eller lang utgave, samt en rekke innredningsløsninger. Nye Opel Combo passer til alle.
Fakta Opel Combo
- Motor: R4 Diesel
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 102 hk
- Moment: 250 Nm
- Gir: 5-trinns manuell
- 0-100: 11,5
- Toppfart: 170 km/t
- Forbruk blandet: 0,39 l/ mil
- Co2 utslipp: 104 g/mil
- Egenvekt: 1.402 kg
- Tilhengervekt: 1000 kg
- Lengde: 4,40 m
- Bredde: 1.92 m
- Høyde: 1,79 m
- Akselavstand: 2.78 m
- Utstyrsnivå: Mester Premium
- Bagasjerom volum: 3,3 kubikk
- Pris fra: Kr 159.000, – eks. MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 235.032, – eks. MVA