Ny logo for Bertel O. Steen

– En samlende og sterk identitet vil bidra til å styrke konkurransekraften vår, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen / Ove Sandersen

 

Bertel O. Steen har bygget en sterk og solid merkevare gjennom 118 år. Nå skifter konsernet profil – til en ny og moderne visuell identitet som er bedre tilpasset digitale kanaler.

 

Hele bilbransjen er i transformasjon, og den nye visuelle profilen til Bertel O. Steen flytter seg fra løkkeskrift til en moderne og tydelig logo. Det handler om mobilitet, bevegelse, frihet og flyt.

– Vi som konsern må utvikle oss…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
– En samlende og sterk identitet vil bidra til å styrke konkurransekraften vår, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen / Ove Sandersen

 

Bertel O. Steen har bygget en sterk og solid merkevare gjennom 118 år. Nå skifter konsernet profil – til en ny og moderne visuell identitet som er bedre tilpasset digitale kanaler.

 

Hele bilbransjen er i transformasjon, og den nye visuelle profilen til Bertel O. Steen flytter seg fra løkkeskrift til en moderne og tydelig logo. Det handler om mobilitet, bevegelse, frihet og flyt.

– Vi som konsern må utvikle oss i takt med endringene som bransjen står midt oppe i og vår visuelle identitet må tilpasses tiden vi lever i. Derfor er vi opptatt av å bygge et sterkere Bertel O. Steen og en helhetlig identitet på tvers av hele konsernet, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

 

Omfattende markedstester har gitt god innsikt
Dagens signaturlogo ble utviklet i en tid før internett forandret handlemønstrene våre. Den var lite egnet for digitale flater, og spesielt for mobil.

Under arbeidet med den nye profilen, har vi gjennomført omfattende markedstester gjennom analyseselskapet Kantar TNS. Resultatene viste at med vår forrige logo var det vanskelig for mange å oppfatte hvem som var avsender.

 

O.-en er både bokstav og symbol
Bertel O. Steen har samarbeidet med Metro Branding om utviklingen av vår nye identitet. Byrået utarbeidet flere visuelle retninger som ble grundig testet i markedet. Valget falt på den logoen som skåret best i test på tydelighet, synlighet og tilhørighet til mobilitetsbransjen.

 

O.- en i firmanavnet er det sentrale elementet i profilen: Den er et hjul, en digital knapp og et sentrum for en ny reise som både Bertel O. Steen og kundene våre starter på. O.-en er både en bokstav og et symbol, som kan brukes til alt fra installasjoner til animasjoner. Stikkordene er enkelhet og tydelighet – på alle flater.

– Alle divisjoner og forretningsområder i konsernet skal nå ta i bruk den nye visuelle profilen, som omfatter alt fra farger og fonter til bildebruk og symboler. En samlende og sterk identitet vil bidra til å styrke konkurransekraften vår, sier Bjørn Maarud.

 

Den nye visuelle identiteten blir innført gradvis den kommende tiden.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen