Kia har lang erfaring med elbil, men tidligere modeller deler plattform med modeller med forbrenningsmotor. Kia EV6 derimot er bygget som elbil fra bunn med en dedikert E-GMP-plattform (Electric-Global Modular Platform). Altså en plattform som er spesielt tilpasset elbiler.
Denne løsningen innebærer en rekke fordeler. Kia EV6 er første Kia-modell ut på denne plattformen, som vil bli brukt til en rekke nye elbiler i årene som kommer. Med ny plattform kommer også Kia EV6 med 800V batteriteknologi. Denne nye standarden er ganske uvanlig i denne prisklassen.
Luksusmerkene Audi e-tron GT og Porsche Taycan, bruker for eksempel samme batterispenning.
Ingen ladebekymring
Kia EV6 er laget for å takle 800V, 400V samt vanlig 230V fra vanlig stikkontakt. PÅ det viset er du ikke avhengig av spesielle 800 V hurtigladere, men ved optimale forhold på 800V hurtigladestasjon lader Kia EV6 10-80 prosent på 18 minutter.
Kias nye batteriteknologi nærmer seg den tiden det tar å fylle bensintanken med stormskritt i forhold til 400 volt-konkurrenter. Rekkevidde opptil 528 km. burde rekke til de fleste, og det er tre alternativ å velge mellom.
Første modell ut fra produksjonslinjen er RWD eller bakhjulstrekk om du vil. Dette er også demobilen vi tester denne gang og vi er glade for at drivmotoren er plassert bak. Elbiler med over 150 elektriske hester på forhjulene, medfører vanligvis en ustabil front under akselerasjon og fullt gasspådrag ut av sving. Med 228 hester på bakhjulene går bilen nærmest på skinner i forhold.
Tre utgaver
To batteripakker er tilgjengelig, 58 kWt og 77,4 kWt. Prisdifferansen er så liten at de fleste vil trolig gå for største batteripakke.
Norgesutgaven, med firehjulsdrift og 325 hk., produseres litt senere og selve verstingen GT blir tildelt tredje lanseringsgruppe. Alle utgaver kan bestilles nå, også GT-utgaven med 585 hester som akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. GT har også uvanlig høy topphastighet til å være elbil, hele 260 km/t. Med en maksimal tillatt tilhengervekt på hele 1 600 kg., er det ingen tvil. GT-utgaven er det verdt å vente på!
Kjent og kjær
Vi kjørte altså Kia EV6, med RWD og største batteripakke på 77,4kWt, og fargen var Yacht Blue i den rad det interesserer leserne. Sort interiør, som vanlig med den sedvanlige sorte pianolakken på enkelte flater, men endelig er det mulig å bestille interiør i mørk grønn og koksgrå vegansk skinn. Siste variant er sårt savnet i seneste generasjon e-Soul.
Innvendig er det typisk Kia, men de tradisjonelle knappene er modernisert og erstattet de med berøringstaster. De finnes på tilnærmet samme plass som vi har blitt vant med fra andre Kia-modeller. Dermed blir det relativt enkelt å bruke knapper til klima, setevarme/kjøling, rattvarme uten å gå omveien om berøringsskjerm.
Har man kjørt Kia tidligere, føler man seg hjemme med en gang. Det er enklere med knapper med en distingvert tilbakemelding fra trykk i forhold til en fast berøringsknapp, hvor tilbakemelding er lyd. Vel, smak og behag, Det viktigste er at alle de mest brukte funksjonene er enkle i bruk og det har Kia EV6.
Ukjent
Kjøreopplevelsen derimot er fullstendig ukjent. De som kjører, eller har kjørt, e-Soul eller e- Niro vil merke en stor forbedring. Dette er takket være ny plattform, som er spesielt utviklet til elbilen. Presis styring føles behagelig myk i bykjøring og akkurat passe på motorvei.
Kia EV6 ligger meget godt på veien med lavt tyngdepunkt og et litt stivere understell en konsernsøsken Hyundai IONIQ 5. Kia og Hyundai har forskjellig filosofi når det gjelder oppsett, hvor Kia skal være det det sportslige merke i konsernet og til den jobben har de hentet inn understellsspesialisten, Albert Biermann fra BMW.
Rent praktisk vil Kia oppleves en anelse nærmere BMW når det gjelder kjøreegenskaper. Lang akselavstand på hele 2,9 meter medfører ikke bare god plass frem til forseteryggen i baksetet, men også god stabilitet på motorvei og høyhastighetssvinger.
De muskuløse linjene er ikke bare til pynt, for Kia EV6 er senket med fem centimeter i forhold til Ioniq 5, dette er også en medvirkende årsak til at bilen føles sporty på veien.
Vi nevnte praktisk betjening. Kia har laget en knapp på rattet til å bytte kjøreprogram. Den likte vi, for heller ikke i denne bilen rekker vi helt frem til berøringsskjerm fra vår vanlige kjørestilling, selv om førerstolen ikke er i bakerste posisjon.
Velkjent garanti
Kias unike nybilgaranti på sju år burde være velkjent for de fleste, men nå satser man i tillegg knallhardt på klasseledende sikkerhets- og avanserte førerassistentsystemer.
Nye EV6 er utstyrt med Kias nyeste Highway Driving Assist 2-pakke (HDA 2), som øker sikkerheten og komforten ved kjøring på motorvei. I tillegg har bilenen rekke nye assistenter som skal hjelpe deg i trafikken, også en fjernstyrt parkeringsassistent. Du kan sitte i bilen eller stå utenfor. Ved hjelp av kameraer for områdevisning og ultralydsensorer, kan EV6 finne en egnet parkeringsluke og automatisk parkere i denne luken.
Smart åpning av bakluken når du nærmer deg bilen var vi skeptiske til i begynnelsen, men det viste seg at man må stoppe opp bak bilen for at luken åpnes automatisk. Går man bare forbi og setter seg inn på vanlig måte ,så forblir luken lukket.
Konklusjon
Kia EV6 er Kias første elbil er bygget på dedikert GMP-plattform, son medfører en rekke forbedringer. Bedre innvendig plassutnyttelse, lynrask lading hvor 10-80 posent går rekordraskt. Ikke minst en langt bedre kjøreopplevelse enn tidligere Kia modeller. Flere valgmuligheter innen interiør.
Fakta Kia EV6
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 228 hk
- Moment: 350 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,5 sekunder
- Toppfart: 185 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 528 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,65 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.920 kg
- Tilhengervekt: 1. 600 kg
- Lengde: 4,68 m
- Bredde: 1,88 m
- Høyde: 1,55 m
- Akselavstand: 2,98 m
- Utstyrsnivå: Exclusive
- Bagasjerom volum: 511 – 1.300 liter
- Pris fra: Kr 424.300, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 474.300, –