Liten utvendig, men meget romslig innvendig. Nå er Ford Puma er tilbake i kompaktklassens Crossover/ SUV-segment med mild hybrid drivlinje.
Markedsavdelingen til Ford resirkulerer gamle gode modellnavn om dagen. Tydelig er det i elbilen Mustang Mach-E. Ford doblet resirkuleringsinnsatsen og benyttet begge de tradisjonelle Mustang-navnene i kombinasjon. Mach fra 1969 og Mustang fra 1964.
Puma-navnet er kjent fra tidligere det også, for modellnavnet bygger på Ford Puma Sport, som ble avsluttet i 2002. Nå er Ford Puma tilbake i en langt mer moderne utgave med en rekke praktiske løsninger.
Crossover
Ford benytter også betegnelsen SUV i markedsføringen, men Puma er etter min mening en Crossover av den moderne typen med høy sittestilling, setehøyden gir god oversikt over vei. Vår test viste at den relativt korte bilen på 4,18 meter rommer to menn på henholdsvis 1,88 og 1,85 cm bak hverandre.

Bagasjerommet er helt unikt med Ford Megabox i bunnen. Denne praktiske boksen – med egen bunnpropp – gjør at man kan spyle bagasjerommet rent, gir deg mulighet til å frakte produkter tilsvarende to golfbager på høykant eller plante,r som er opptil 115 cm høye. Ford Puma har dermed en klar fordel i denne kompaktklassen med en lettkjørt Puma som er meget enkel å håndtere i trange parkeringshus.
I tillegg er det relativt god plass til passasjerer og et meget praktisk utnyttbart bagasjerom på hele 456 liter, innstegspris er heller ikke avskrekkende, Puma med Titanium utstyrsnivå starer på kr 287.200, -.

Første dag
Instegsmodellen Titanium testes først, Det betyr i praksis Fords prisbelønte 1-liters motor på 125 hk, 6-trinns manuelt gir og 48 v Mild hybridsystem. Ford har kombinert sin lette bensinmotor med et enkelt hybridsystem med det intetsigende navnet Mild hybrid.
Siden vekt gir økt drivstofforbruk benyttes et lite, lett batteri i kombinasjon med en liten elektromotor som også fungerer som startmotor. Batteriet lades i nedoverbakker og batteristrøm brukes til fremdrift på vanlig måte via elmotor.
Dette enkle og ikke minst lette hybridsystemet medfører en reduksjon i bensinforbruket på ca. ni prosent. Hybridsystemet merkes ikke på veien, og den eneste indikasjonen på om bilen lader eller bruker elmotoren er instrumentet man ser igjennom rattet. Helt sømløst fungerer derimot ikke girkassen når vi forserer krappe hårnålssvinger i fjellene rundt Malaga. Jeg bom-girer en rekke ganger rett fra annet-gir til femte ved meget raske girskift. Vi bytter fører, og han har samme problem ved meget aktiv kjøring. Ved vanlig kjøring i by og landevei fungerer girkassen helt ok.

Dag to
Vi bytter til St-line med samme 1-liters motor, men effekten øktes til 155 hk. ST-LINE er også utstyrt med senket sportsunderstell og designpakke. Det betyr 225-40 dekk på 19 tomms felg samt stor spoiler.
På nytt er det krappe fjellveier som forseres og du verden for en forskjell det er på veifølelsen. Styringen er blitt sylskarp, kontakten med underlaget føles langt bedre uten at understellet er for stramt til vanlig bruk under transport etapper i by og på motorvei med broskjøter.
Det er i hårnålssvingene man virkelig nyter denne bilen. Designet er tøft, med ST-LINE utstyrsnivå får man virkelig en bil hvor kjøreegenskapene står i stil med bilens utseende og alle brikkene faller på plass.

Man behøver ikke bedre effekt for å ha det gøy, Svingene forseres i et langt høyere tempo helt på grensen til å miste feste, men likevel føles bilen helt trygg. Vi presser helt til bilen slipper og dette skjer også uten dramatikk, for «vår» ST-Line er lett å hente inn.
Vi savner riktignok en lett sjaltet girkasse med kort vandringsvei, men vår Puma har blitt testet helt på grensen og er underholdene å kjøre.
Til vanlig bruk vil trolig de fleste sette pris på lav innstegspris, meget god plassutnyttelse og ikke minst et vellykket design. Vi må heler ikke glemme alle assistentene i form av 12 ultrasoniske sensorer og to kameraer, som del av teknologien i Ford Co-Pilot 360-førerassistanse. Dette er inkludert adaptiv cruisekontroll med start/stopp-teknologi og Pumas trådløse WiFi-sone, hvor inntil 10 enheter kan kobles på nett.

Konklusjon
Ford har med gjenoppliving av Puma-navnet skapt en kompakt Crossover meget godt tilpasset moderne behov med lav innstegspris og ikke minst godt utnyttet bagasjerom. De to utstyrsnivåene gir deg forskjellige kjøreegenskaper i samme bil.
Fakta Ford Puma
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1.0-liter
- Effekt: 155 hk
- Moment: 220 Nm
- Gir: 6-trinns manuell
- 0-100 km/t: 9,0 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk blandet: 0,56 l/mil
- Co2 utslipp: 130 g/km
- Egenvekt: 1.280 kg
- Tilhengervekt: 1.100 kg
- Lengde: 4,18 m
- Bredde: 1,85 m
- Høyde: 1,53 m
- Akselavstand: 2,58 m
- Utstyrsnivå: ST-LINE
- Bagasjerom volum: 456 liter
- Pris fra: Kr 287.700, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 335.300, –

