Voyah har fått en god start på Norgesdebuten ved at Sullands datterselskap importerer Voyah. Motormagazinet har testet den første modellen, Voyah Free. Dette er en stor SUV med 500 kilometer rekkevidde. Bilen har 489 hester og 4×4.
Det betyr at Sulland har funnet en modell godt tilpasset det norske markedet. Voyah Free har fem meter lengde og to meter i bredden, og med den størrelsen har man plass til hele familien.
Bagasjerommet er godt tilpasset en aktiv livsstil med plass til hundebur og masse bagasje. Utstyrsmessig legger Voyah Free seg i det øverste segmentet med stor vekt på eksklusive materialer, lekkert design og komfort med luftfjæring som standard.
Voyha er ukjent for oss, men tilhører luksusdivisjonen til den statlige kinesiske Dongfeng Motor Corporation. Dermed vil vi ikke bli overasket over at vi senere får stifte bekjentskap med flere modeller fra samme produsent.
Fullspekket bil
Bare ett utstyrsnivå er tilgjengelig, man satser på en fullspekket bil til norske forhold. Dermed er det ikke noe som heter ekstrautstyr – hverdagsluksus er standard og alt er inkludert.
For å takle veisalt blir understellsbehandling utført ved ankomst Drammen.
Siden bilen er utstyrt med luftfjæring, påvirker kjøreprogrammene også understellet. Du kan velge din egen komfortsone, Comfort på motorveien, via Snow på vinteren, til Outing der bilen heves mer enn 20 centimeter fra bakken.
Vi har ikke glemt Performance som tar deg fra 0-100 på 4,4 sekunder. Luftfjæringen hever altså bilen i Outing, slik at bakkeklaringen øker. Sammen med 4×4, vil bilen være perfekt til utfordrende forhold vinterstid.
Kvalitet i interiøret
Plassen i førerstolen er meget god, og det første som slår oss er at interiøret holder meget høy kvalitet. Man omsluttes av luksus, og ringtesten avslører bare myke materialer også i bunn av dørene, hvor de fleste Premium-merker benytter hardplast.
Tre store berøringsskjermer preger fronten. Det finnes en egen gjesteskjerm for passasjer!
Nærmest på sedvanlig vis, rekker vi ikke frem til berøringsskjermen fra vår favorittposisjon. Kanskje like greit, for i enkelte land har man allerede begynt å likestille betjening av skjerm under kjøring med å tekste fra telefonen. Da blir det vel bare et tidsspørsmål før man fokuserer på dette i Norge også.
Vi bruker isteden knappene på rattet til å justere skjermene med ønsket informasjon og tar veien fatt. Bilen er utstyrt med hele seks ulike kjøreprogram: Eco, Comfort, Performance, Outing, Snow og Individual.
Comfort er førstevalg og byr på en meget komfortabel kjøretur. Veiens ujevnheter blir godt dempet, bilen tar deg nærmest lydløst frem. Ingeniørene har virkelig laget en støydemping som fungerer i Voyah Free godt hjulpet av støyreduserende og varmeisolerende glass.
På motorveien gir bilen deg en avslappet opplevelse, via presis styring og stabilitet man ikke forventer av en høyreist SUV, nærmest perfekt til langtur. Vi veksler mellom de forskjellige kjøreprogrammene, over til Performance på svingete partier og tilbake til Comfort igjen. Voyah Free overrasket på nytt ved at de vanlige sideveisbevegelsene man får i SUV kategorien blir lite merkbare med mykeste kjøreprogrammet innkoplet. Komfort og svingegenskaper i samme kjøreprogram er en spesiell opplevelse. Det er meget enkelt å bytte kjøreprogram via knapper i midtkonsollen også.
Vi hadde nok sette at vi hadde hatt noe bedre sikt ut av bakvinduet og knapper på rattet med tydeligere merking. Bortsett fra dette treffer Voyah blink ved lanseringen av sin første bil. Kombinasjonen av meget god plass, gode 12-veis elektrisk justerbare forseter med massasje, nærmest lydløs fremdrift og luksuriøst interiø,r gir deg den avslappede følelsen. Det er bare å nye bilturen.
Tre interiørfarger
Det er som tidligere nevnt ingen valgmuligheter innen ekstrautstyr, også Night Vision er inkludert. Den gjør at det er lett å se mennesker som er et godt stykke foran bilen, og ikke minst dersom det er dyr som gjemmer seg i veikanten.
På interiørsiden derimot, kan man velge mellom tre interiørfarger og seks eksteriørfarger.
De med sans for det futuriske, kan kose seg med blinkende partylys og film. Her har man sydd sammen underholdning og sikkerhetsfunksjoner i samme bil. Et eget kamera lar deg også ta bilder utenfor bilen.
Garantivilkårene er gode. Bilen har også et meget stort batteri på 100 KWt netto leveres med 8 år / 160 000km garanti. Hurtiglading 20-80 prosent er stipulert til 45 minutter og nybilgaranti er 5 år / 100 000km.
Konklusjon
Voyah Free er en bil i Premium-segmentet, men til lavere pris enn mange andre modeller. Premium utstyrspakke verdt kr. 250.000 og leveringstid på 1-3 uker i skrivende stund, trekker opp. Stor SUV med 100 kWt netto batterikapasitet, 489 hester, 4×4, luftfjæring og ikke minst 560/1.320 liter bagasjerom.
Fakta Voyah Free
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0 liter
- Effekt: 489 hk
- Moment: 720 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 4,4 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 500 WLTP
- Forbruk blandet: 2,02 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.340 kg
- Tilhengervekt: 2.000 kg
- Lengde: 4,90 m
- Bredde: 1,95 m
- Høyde: 1,64 m
- Akselavstand: 2,96 m
- Utstyrsnivå: Intro
- Bagasjeromsvolum: 569 / 1.320 liter
- Pris fra: Kr 839,000. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 839,000. –

Kinesisk bil med europeisk design.

Klart todelt ryggekamera gir deg god oversikt helt til veisaltet legger seg over linsen.

Luftfjæring gir deg en behagelig kjøreopplevelse på slike veier også.

Endelig en bil hvor deaktiverte assistenter ikke aktiveres automatisk ved hver oppstart, fører bestemmer over bilen.

Det meste styres med knapper på rattet, men det er vanskelig å se tegnene på de forskjellige knappene som er gravert i metallet.

Panorama soltak er på plass, inkludert i prisen.

Gode 12-veis elektrisk justerbare forseter med massasje.

Under panseret finner vi ekstra oppbevaringsplass i form av en frunk på 72 liter.

Voyah Free er konsernets første elbil, likevel har de fanget opp fordelen med en myk kant beinet hviler mot.

God plass preger også løsningene i baksetet.

Lekkert interiør i lyst skinn, men Voyah Free har også to andre valgmuligheter på interiørsiden

Vi oppgir alltid bagasjeromskapasitet i liter, Voyah Free har 569 / 1.320 liter, men praktisk utnyttelse med flatt gulv er like viktig.