Jeep Wrangler Unlimited Sahara – «Made in USA»

 

Jeepentusiastene har ventet hele 12 år på et generasjonsskifte. Endelig er den nye JL generasjonen av Jeep Wrangler Unlimited Sahara og Rubicon på plass.

 

Vanlig generasjonssyklus på en bil er ca. åtte år og dermed har Jeep beholdt den gamle konstruksjonen lengre enn normalt. JL etterfølger JK generasjonen (2006–2018) og vi skal ikke gå nærmere inn på hvorfor enkelte fabrikanter har lengre oppgraderingssyklus. Vi nøyerv oss med å konstatere at nye Jeep Wrangler Unlimited Sahara og Rubicom i år er helt ny fra innerst til ytterst.

Oppgradering til seneste generasjon JL har medført en rekke positive forandringer i…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Jeepentusiastene har ventet hele 12 år på et generasjonsskifte. Endelig er den nye JL generasjonen av Jeep Wrangler Unlimited Sahara og Rubicon på plass.

 

Vanlig generasjonssyklus på en bil er ca. åtte år og dermed har Jeep beholdt den gamle konstruksjonen lengre enn normalt. JL etterfølger JK generasjonen (2006–2018) og vi skal ikke gå nærmere inn på hvorfor enkelte fabrikanter har lengre oppgraderingssyklus. Vi nøyerv oss med å konstatere at nye Jeep Wrangler Unlimited Sahara og Rubicom i år er helt ny fra innerst til ytterst.

Oppgradering til seneste generasjon JL har medført en rekke positive forandringer i forhold til forgjengeren.

 

 

 

Helt ny følelse

Man har et godt overblikk i den svært moderne Wrangler Unlimited Sahara. Den luksuriøse følelsen kombineres med bilens spesielle finesser. Ved girspaken finner vi en ekstra spak for reduksjonsgirkassen, slik at vi har en lavserie tilgjengelig. Til vanlig kjører vi i 2 høy, det betyr framhjuldrift på vanlig vei.

Nye Jeep Wrangler Unlimited Sahara er forvandlet fra en litt stump bil i foregående generasjon til en langt mykere og behageligere bil på vanlig vei. Samtidig sitter du meget høyt og har god oversikt over kjørebanen. Det kan forresten være litt uvant å bare se panseret uten å ha overblikk over skjermene, slik at bilens virker langt smalere enn i virkeligheten fra førerplass.

Wrangler krever således tilvenning i bykjernen med trange parkeringsplasser. Styringen er typisk for produksjonslandet, en tanke mykere enn vi er vant til, det medfører at denne bilen fungere utmerket til bykjøring og virker lettkjørt. Styringen gir også god tilbakemelding i terrenget, hvor det er viktig å føle ujevnheter og steiner fra hjul til ratt. Slik sett har Jeep laget en kombinasjon tilpasset begge bruksområder.

 

Jeep Wrangler har blitt svært så moderne innvendig, likevel er dette noe av det råeste til å ta seg frem i alle slags terreng.

 

 

Motortrend Suv of the year

Vår påstand er at Jeep Wrangler Unlimited Sahara ikke bare er en bil for gutta, for damene vil nemlig også trives bak rattet, selv om designet er utrolig maskulint.

Nykommeren starter også året på en positiv måte ved å bli kåret av det prestisjefylte bladet Motor Trend til Suv of the year med konklusjon: «Nye Jeep Wranger er hva crossovere ønsker å bli når de vokser opp». Voksen er utvilsomt denne store bilen på over to tonn, som markedsføres med at alle årstider er en Jeep Wrangler årstid.

Jeep har laget en bil for alt fra norske vintre til ørken. Jeep er heller ingen nykommer, men et ikon med en lang tradisjon som har satt sitt preg på verdenshistorien. Fremdeles kan man kjenne igjen designelementer fra Willys MB. Denne 1⁄4 tonns trucken med formidable terrengegenskaper ble produsert fra 1941 til 1945), konseptet er det samme i dag som den gang.

Jeep har med dette 75 års erfaring innen 4×4 teknologi. Tre forskjellige system innen firehjulsdrift er tilgjengelig, velger man den råeste modellen til terrengkjøring, Rubikon har det legendariske Rock-Trac® 4×4 Systemet som standard.

 

Følelse av ekte terrengbil blir det med en egen girvelger for høy og lavserie.

 

 

Helt spesiell bil

Jeep Wrangler er en helt spesiell bil hvor taket kan fjernes ved et par enkle grep, likeså dørene. Interiøret er vanntett og bilen kan forsere 78 cm dype elver siden motorens luftinntak er hevet. Jeep Wrangler er et amerikansk ikon som bygger videre på langvarige tradisjoner med fabrikk i Toledo, Ohio USA.

Motoren bygges også i USA og starter med en støpejerns motorblokk påmontert turbo, effekten blir på 200 hk fra 2,2 liters volum. På plass er også et lydanlegg med 8 høyttalere, samt 8,4 tommer multimedia berøringsskjerm med Apple CarPlay, Android Auto og navigasjon.

 

Jeep Wrangler er laget i Toledo, Ohio, da passer det godt med et tradisjonelt Mopar merke på bilens turbolader. Dana aksler i front og bak medfører at denne bilen også er et alternativ for Amcar entusiastene.

 

 

Konklusjon

Jeep har ventet uvanlig lenge med å slippe seneste generasjon Jeep Wrangler Unlimited Sahara og søstermodellen Rubicon, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Det betyr meget store forbedringer på komfortsiden.

 

Det er vel bare Jeep som kan lage panserhengsel på denne måten.

 

 

Fakta JeepWrangler Unlimited Sahara

  • Motor: R4 diesel
  • Slagvolum: 2,2-liter
  • Effekt: 200 hk
  • Moment: 450 Nm
  • Gir: 8-trinns Automat
  • 0-100 km/t: ikke oppgitt
  • Toppfart: ikke oppgitt
  • Forbruk blandet: 0,75 l/mil
  • Co2 utslipp: 201 g/km
  • Egenvekt: 2.044 kg
  • Tilhengervekt: 2.495 kg
  • Lengde: 4,82 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,83 m
  • Akselavstand: 3,08 m
  • Utstyrsnivå: –
  • Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 557.945, – eks mva
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 597.920,- eks mva

 

På bildet har vi flyttet gir velgeren over i 4 lav, dette er en serie til bruk i terrenget.

 

Taket kan fjernes ved et par enkle grep, ja dørene også om du ønsker det.

 

Bakluken er todelt, enkel innlasting.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen