Utslippsfritt og bærekraftig dukker opp i nærmest alle reklamer uansett produkt. Den nye BMW X2 xDrive25e oppfyller visjonen ved å kjøre på ren strøm til daglig.
BMW xDrive25e oppfyller også kravet til avgiftsfri rekkevidde på ren strøm med 50-53 km. Engangsavgiften følger miljøaspektet med bare kr. 2.400, -. Hybridteknologien deler BMW xDrive25e med søskenmodellen X1.
Forutsigbarhet er ofte et ord som er mangelvare i vår politiske verden. Det er fare for at avgiftsfritaket på elektrisk rekkevidde for Plug-in hybridenes vedkommende blir økt til 75 km neste år. Dermed kan det være smart å sikre seg en utgave nå.
Kundefordelen på BMW X2 xDrive25e M Sport Edition er i skrivende stund satt til kr. 78.000, -. M Sport Edition-kampanjen inkluderer blant annet: Navigasjon Plus, Head-Up Display, M-sportspakke, ryggekamera og oppvarmet ratt. Det betyr i praksis at prisen på vår velutstyrte demobil er redusert fra kr. 600.000,- til kr 522.000, -.
Full pakke
Den Ladbare hybriden BMW X2 xDrive25e er ny av året og kommer med 1,5-liters 3-sylindret bensinmotor, som yter 136 hestekrefter og 220 Nm dreiemoment. Sammen med elektromotor på bakaksel produserer bilen 220 hester kombinert systemeffekt. Begge motorer jobber sammen og sørger for velkjent xDrive firehjulsdrift ved behov.
Årets modell av BMW X2 er oppgradert med enkelte små forandringer på karosserisiden, men man må trolig være kjenner av modellen for å legge merke til forandringen.
Den virkelig store nyheten dette året er tidsriktig plug-in hybrid-utgaven. Innvendig er det dog enkelte forandringer i forhold til de fossile utgavene av BMW X2, for et 9.7 kWh litium-ion batteri finner vi gjemt under baksetet. Plasseringen medførte at de storvokste er utenfor målgruppen om de skal sitte i baksetet.
Ren strøm
Konseptet med ladbar hybrid er å kjøre på ren strøm til daglig. Vi starter i MAX eDRIVE -kjøreprogram på vår vei igjennom by, landevei og motorvei. Elbil følelsen er overveldende, nesten lydløs fremdrift i byen og dekkstøy er eneste lyd som trenger inn i førermiljø på motorvei.
Drivkilden i elektrisk modus er bakhjulsdrift, dermed har vi en tradisjonell BMW kjøreopplevelse med drivhjulene bak. Vi har intet behov for hjelp fra bensinmotoren for mer effekt, elmotoren følger trafikken også ut i akselerasjonsfelt på motorvei hvor elmotors topphastighet blir begrenset til 135 km/t. Det eneste vi merker når batteriet blir tømt, er en følelse av «girskift» når bensinmotoren starter og forvandler vår demobil til en tradisjonell selvladende hybrid.
BMW X2 xDrive25e tilbakefører rulle/bremseenergi tilbake til batteriet og bruker energien til fremdrift. Bensinbesparende teknologi er intakt på langtur også. Enkelte er trolig bekymret for firehjulsdriften med tomt batteri, men en batterireserve vil alltid være tilgjengelig, slik at firehjulsdriften xDrive aktiveres ved behov med bensinmotor på forhjulene og elmotor bak.
Sporty
Vår utgave er utstyrt med eDrive M-sport edition pakken. Denne pakken inkluderer ikke sportsunderstell på eDrive slik søstermodellene X2 med forbrenningsmotor. Ingeniørene har trolig tenkt på økt batterivekt og plassering ved å utelate dette valget og laget et unikt understell for 25e.
Likevel oppleves demobilen sporty – med stramt oppsett – hvor man merker ujevnhetene i asfalten. Følelsen av «å få veibanen opp i bilen» er et godt kjennetegn på et sporty oppsett, men likevel blir fartsdumper godt dempet.
BMW har alltid satset på dynamiske kjøreegenskaper, hvor man virkelig trives på svingete veier og BMW X2 xDrive25e er intet unntak. Perfekt styringsrespons i svingene også, men vi kunne tenkt oss en sterkere servoassistanse på motorvei. Det kan virke som om servotrykket senkes unødvendig lavt akkurat rundt 0-punktet på rattet i partier med snorrett motorvei.
Markedet er inne i en rivende teknologisk utvikling på bilfronten med en rekke kjøreassistenter. Vi skal ikke beskrive alle, bare påpeke at de er enkle å aktivere/ deaktivere via dreie hjulet i midtkonsollen.
Navigasjonskartet zoomes inn fra samme sted og temperaturen justeres med tydelig display over valgt temperatur. Enkel, brukervennlig betjening øker også trafikksikkerheten, for øynene hviler på veien og den viktigste informasjonen vises i Head-up display i frontruten.
Konklusjon
Usikkerhet rundt bevaring av avgiftene for Plug-in hybrider i statsbudsjettet, sammen med høstens kundefordel, medfører at BMWs minste SUV er meget attraktiv nå. Tradisjonell BMW kjøredynamikk er som vanlig på plass i denne utgaven sammen med intelligente firehjulsdriftsystemet BMW xDrive og intelligente førerassistentsystemer.
Fakta BMW X2 xDrive25e
- Motor: R3 bensin + elmotor
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 220 hk
- Moment: 385 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 6,8 sekunder
- Toppfart: 195 km/t
- Forbruk blandet: 0,17 l/mil
- Co2 utslipp: 38 g/km
- Egenvekt: 1.805 kg
- Tilhengervekt: –
- Lengde: 4,34 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,57 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Utstyrsnivå: M Sport
- Bagasjerom volum: 410 / 1290 liter
- Pris fra: kr 499.900, -.
- Pris prøvekjørt utgave: kr 522.000, -.








