Hyundai Ioniq 5 – Ikke hverdagskost!

 

Overgang fra en standard plattform, som er identisk for biler med el og forbrenningsmotor til en dedikert elbilplattform, er en meget stor oppgradering. I tillegg klinker Hyundai Ioniq 5 til med lynhurtig lading og lang rekkevidde. Bilen har også 4×4, samt 1.600 kg hengervekt.

 

Batterispenningen er økt til 800 volt. Dette er heller ikke hverdagskost for elbiler med innstegspris på under 500.000 kroner.

 

Fordelen forklarer seg selv; høyere spenning, raskere lading. Hyundai Ioniq 5 har også fleksibel ladeløsning. Modellen kan lades via 800 eller 400 volts ladestasjon samt via bilens 11 kW ombordlader på 230 V vekselstrøm.…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Overgang fra en standard plattform, som er identisk for biler med el og forbrenningsmotor til en dedikert elbilplattform, er en meget stor oppgradering. I tillegg klinker Hyundai Ioniq 5 til med lynhurtig lading og lang rekkevidde. Bilen har også 4×4, samt 1.600 kg hengervekt.

 

Batterispenningen er økt til 800 volt. Dette er heller ikke hverdagskost for elbiler med innstegspris på under 500.000 kroner.

 

Fordelen forklarer seg selv; høyere spenning, raskere lading. Hyundai Ioniq 5 har også fleksibel ladeløsning. Modellen kan lades via 800 eller 400 volts ladestasjon samt via bilens 11 kW ombordlader på 230 V vekselstrøm. Med dette vil hele spekteret av ladesystem være dekket.

 

Rekkevidden er oppgitt til 481 km, men rekkeviddehysteriet er uvesentlig når fem minutters ladestopp gir deg nye 10 mil rekkevidde. Her snakker vi lading fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Dermed har Hyundai Ioniq 5 nærmet seg med stormskritt konkurrenter med forbrenningsmotor i praktisk bruk.

 

Ingen rettferdighet
Hva som skjuler seg under skallet i form av ny teknikk, er selvsagt viktig, men en moderne bil skal også være tiltalende. Vi blir overveldet av fargen på modellen i utstillingslokalet, rett og slett helt rå og hverken bilder fra nett eller vårt kamera yter bilen noen form for rettferdighet. Denne fargen må oppleves i forskjellige lyssettinger.

 

Lakkfargen Gravity Gold kan nærmest beskrives som børstet aluminium med en herlig dybde. Lyst skinninteriør er også meget tiltalende, men Hyundai Ioniq 5 gir deg faktisk hele tre valgmuligheter på interiørsiden, lyst eller mørkt. Demobilen derimot leveres i motefargen hvit med mørkt interiør.

 

MPV-inspirasjon
Bilen er romslig. En hel knyttneves bredde med luft frem til seteryggen foran og med mulighet til å bevege setene elektrisk frem og tilbake på skinner. Denne løsningen åpner opp for enda bedre bagasjeroms plass.

 

Denne bilen oppleves «luftig» også fra førersetet. Minimalistisk midtkonsoll bidrar til denne følelsen, i tillegg sitter vi overraskende høyt med meget god oversikt over veien. Undertegnede har heller ingen problem med takhøyden, så Hyundai Ioniq 5 vil passe de som er godt over snitthøyden.

 

Forseteryggen kan faktisk også legges helt bakover til en behagelig hvile posisjon. En fotskammel medfører at sete omgjøres til bakoverlent lenestol.

 

Fleksibiliteten stopper ikke der, for bilens midtkonsol skyves frem og tilbake etter behov. Etter å ha testet alt dette, vil vi anta at design-avdelingen har hentet noen elementer fra MPV eller flerbruksbil. Kombinasjonen av fleksible løsninger og hele tre meter akselavstand, er medvirkende årsak til den romslige innvendige opplevelsen.

 

På veien
Man blir faktisk glad i denne bilen, for den er meget god å kjøre i nærmeste alle underlag og kjøreforhold, selv uten noen form for justering på understell. Dedikert elbilplattform, hvor absolutt alt er skreddersydd for elektrisitet, medfører lavt tyngdepunkt og stabilitet med et hjul i hvert hjørne. Alt dette merkes også på veien hvor den nye 5-utgaven er langt bedre enn forgjengeren.

 

Vi savner likevel noe på nykommeren. Hyundai Ioniq var enkel å betjene via praktisk plasserte knapper, en rekke av disse er fjernet og flyttet til berøringsskjerm. Fra vår plass i førersete, så rekker vi ikke engang frem selv med strak arm og stiv pekefinger.

 

Deaktivering av kjøling i setet var langt enklere tidligere. Nå har også forsikringsselskapene våknet og gir deg en avkortning i utbetalingen om du forårsaker en ulykke når du trykker på berøringsskjermen. Med de tradisjonelle knappene utførte vi viktige justeringer uten å flytte øynene fra kjørebanen. Heldigvis er klimasystemet enkelt å bruke med lett oversikt, og knappen for filholderassistenten er flyttet til rattet sammen med en rekke andre knapper det er enkelt å betjene. På plass er også et ekte Head up-display med projektor i frontruten istedenfor den vanlige plastplaten. Overraskende god lysstyrke også i forhold til flere av konkurrentene.

 

Passer de fleste
Det er svært vanskelig å finne en modell som er laget helt etter eget ønske. Hyundai Ioniq 5 er veldig nære både designmessig og hvordan bilen oppleves og føles på veien.

 

Enkelte vil kanskje reagere på at setet ikke har uttrekkbare sitteputer, men dette var ikke et savn siden sitteputene er meget lange og gir ben støtte helt frem. Vi ville dermed tro at sitteputen var for lange til korte passasjerer. Setene har meget god sidestøtte og ikke minst en hel rekke justeringsmuligheter.

 

Prismessig kommer Hyundai Ioniq 5 meget godt ut. 7-års garanti, tilbyr man også men det er overraskende lite prishopp fra RWD til en langt kraftigere AWD-utgave, kun 30.000 kroner skiller. Mellomlegget vil man trolig få igjen ved innbytte.

 

Konklusjon
Vanligvis sprer man ut nye oppgraderinger over flere år for å holde nyhetsinteressen vedlike, Hyundai Ioniq 5 derimot leverer en nærmest revolusjonerende oppgradering samme år. 800 volt batteri, lynhurtig lading og ikke minst en dedikert E-GMP elbilplattform som medfører at man kan krympe utvendige mål og likevel øke innvendig plass.

 

 

Fakta Hyundai Ioniq 5

  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 350 hk
  • Moment: 605 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,7 sekunder
  • Toppfart: 185 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 481 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0 l /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.020 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,64 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,61 m
  • Akselavstand: 3,00 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjerom volum: 531-1591 liter
  • Pris fra: Kr 474.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 504.900, –

 

Mange har forsøkt å lage et futurisk fremtidsrettet design ved overgang til elbil, Hyundai Ioniq 5 har virkelig lykkes med å kombinere funksjonalitet med estetikk.
Nye tøffe LED-lys som lyser opp kjørebanen med 256 parametriske piksler.
Vanligvis sliter jeg med å fotografere Head Up display i dagslys, men denne ekte utgaven som prosjekterer rett i frontruten har meget god lysstyrke selv i sollys.
Hyundai har bransjens mest aggressive filholderassistent som ofte forsøker å overta styringen, heldigvis har man knappen for deaktivering på rattet sammen med en rekke andre funksjoner.
Hovedskjerm og 12,25-tommers berøringsskjerm har lekkert design og er gjennomtenkt integrert i bilens innvendige design.
Egen knapp til kjøreprogram på rattet er praktisk.
Blindsonekamera i synsfeltet var nytt for oss, men også en sikkerhetsdetalj som faktisk er nyttig.
En rekke knapper har blitt erstattet av en 12,25-tommers berøringsskjerm, men selv på strak arm mangler jeg 15 cm for å rekke frem, normale knapper er sårt savnet.
God plass er det også i lasterommet med 531-1591 liter, eller 5-25 banankasser om du vil…
Enkelte av flerbruksbilens løsninger har funnet vei inn i Hyundai Ioniq 5, baksete kan skyves frem slik at bagasjerommet åpnes opp.
Lenestol er passende beskrivelse, legg merke til at det finnes en fotskammel man kan felle ut.
Fullstendig umulig å få et godt bilde av lakkfargen Gravity Gold, den må oppleves i virkeligheten.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen