Nye Suzuki Swift Sport er ingen avgiftsvinner med hybrid drivlinje slik som originalen. Sport-utgaven er imidlertid laget for ekte kjøreglede.
Det er alltid artig å kjøre sporty bil med lav vekt. Stor motor vil alltid være på ønskelisten, men siden vår Suzuki Swift Sport veier under 1000 kilo, behøves ikke voldsom motoreffekt. Swifts motor på 140 hk/230 Nm holder i massevis til aktiv kjøring på svingete veier.
Spesifikasjoner og tekniske data er ikke alltid det man skal legge vekt på når det gjelder aktiv bilkjøring. Følelsen av å være i ett med bilen teller langt mer – og nye Suzuki Swift Sport medfører masse moro til folkelig pris.

Ny turbomotor
Den gamle Swift Sport var ikke verst den heller med en selvpustende «old school-motor», hvor motorturtall var avgjørende. I år har Suzuki forlatt dette konseptet til fordel for en 1.4-liters turbomotor. Effekten er nesten den samme som på utgående 1.6-liter sugemotor, men med vesentlig forbedret dreiemoment.
Swifts vekt er redusert ved hjelp av aluminium, slik at nykommeren veier 970 kilo. Det er ca. 80 kg mindre enn forgjengeren. Ingeniørene har også forbedret understellet for å minske krengning i sving. Bilen føles en tanke stivere på veien, dog uten å gå for langt bort fra originalkonseptet.

Annerledes
Vi har sans for en vanlig sugemotor, slik Swift Sport var utstyrt med tidligere, for høyt turtall medfører også markant motorlyd. Da får man det lille ekstra ut av bilen. Nye Suzuki Swift Sporter er helt annerledes, man merker først og fremst et mye bedre trykk fra lavt turtall fra den helt nye turbomotoren. Selv om motoren drar til 6000 omdreininger blir det mer effektivt å legge inn neste gir rundt 5500 omdreininger. Dette betyr i praksis at man bremser hardt ned før sving, styrer inn med 2000 omdreininger på motor og føler på festet rundt svingen før man gir full gass ut.
Fordelen med turbomotoren er at man kan «henge» på samme gir og dermed slipper man å gire ned om man ha feilbedømt kurven. Nedgiring medfører at bilen mister moment. Dermed har en et bredere turtallsområde tilgjengelig.

Understyring eliminert
Suzuki Swift Sport har også gjennomgått en oppgradering, slik at bilen ikke understyrer om du da ikke kommer alt for raskt inn i sving. Inntrykket er at denne oppgraderte Sport-utgaven har tatt et skritt videre på utviklingsskalaen.
De aller fleste vil benytte nye Suzuki Swift Sport til vanlig kjøring. Det er betryggende å tenke på at også sportutgaven har blitt utstyr med moderne kjøre assistenter vi behøver i hverdagen. Det er faktisk ikke så mye som skiller Sport fra en vanlig Swift.

Bilen er senket
Sport er senket med 15 millimeter og stivere sammenlignet med en standard Swift. Dessuten er den 40 millimeter bredere over skjermene, både foran og bak skiller den fra sine mer moderate «søsken». Modellen har også en aggressiv grill med bikubemønster, sideskjørt, en diskret takspoiler, diffuser og doble eksosrør. 17-tommers spesial felger er standard.
Bilen har sportsseter og sportsratt med kontrastsømmer, spesielle instrumenter, aluminiumspedaler og en stor infotainment-skjerm på dashbordet. Den gule lakken er inspirert av bilene Suzuki brukte i Junior Rally-VM for noen år siden, men det fins flere valgmuligheter for dem som vil stikke seg litt mindre ut.

God pris
Til tross for denne GTI- oppgraderingen fungerer Suzuki Swift Sport godt på vanlig vei. Man merker et sporty understell i vanlig bykjøring med alle kumlokk i hjulsporene, men kjøreturen blir ikke ubehagelig av den grunn. I motorveishastighet er det lett å kjøre for fort, farten føles lavere enn i virkeligheten.
Sporty GTI-utgave er igjen stikkordet for Nye Swift Sport som gir deg usedvanlig mye bil for pengene: Kroner 259.900 med safety pack ferdig levert forhandler er meget bra.

Konklusjon
Entusiastutgaven av Suzuki Swift med det betegnede navnet Sport er klar for det norske markedet. Denne GTI-utgaven av Swift er en kjøreglad maskin med folkelig pris. Vi tror at Suzuki Swift Sport er bilen som gir mest moro for pengene i dagens marked. Bilen er relativ enkel, men fungerer godt til de fleste formål.
Fakta Suzuki Swift Sport
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1.4-liter
- Effekt: 140 hk
- Moment: 230 Nm
- Gir: 6 trinns manuell
- 0-100 km/t: 8,1 sekunder
- Toppfart: 210 km/t
- Forbruk blandet: 0,56 l/mil
- Co2 utslipp: 125 g/km
- Egenvekt: 970 kg
- Tilhengervekt: ikke oppgitt
- Lengde: 3,89 m
- Bredde: 1,73 m
- Høyde: 1,48 m
- Akselavstand: 2,45 m
- Utstyrsnivå: Sport
- Bagasjerom volum: 265 liter
- Pris fra: Kr 259,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 259,900, –

