Subaru-forhandlerne har som kjent overtatt salg av SsangYong og starten på det nye eventyret kunne ikke bli bedre når SsangYong samtidig lanserer helt ny Rexton. Alle bilmerker forsøker å finne sin egen nisje i markedet. Når levestandarden økte og folk fikk bedre råd gikk for eksempel Volvo for Premium, som virket fornuftig.
SsangYong derimot sikter på et helt annet marked, der de pakker en del teknologi fra tidligere partner Mercedes inn i en prisgunstig varebil. Dermed har også SsangYong funnet sin nisje i markedet, hvor de med behov for en traust sliter med 3500 kg tilhengervekt er i flertall.
Modernisert
SsangYong Rexton har hatt mange trofaste kunder selv om merket de første årene ble kritisert for å inneholde eldre teknologi fra Mercedes. Det var noe riktig i kritikken av høyt dieselforbruk de første årene, men nå er nye Rexton på høyde med konkurrentene.
SsangYong har også lang erfaring med 4×4. De startet produksjonen tilbake i 1954 og samarbeidet med Mercedes fortsetter med seneste generasjon Mercedes teknologi i helt nye SsangYong Rexton.
Design
Alle SsangYong-modeller har ikke vært en fryd for øyet. SsangYong Rodius var spesiell, mens Rexton har fabrikken vært heldig med. Slik er det ofte i starten for en bilprodusent, man forsøker og feiler.
I 2018 har SsangYong tatt grep på designfronten med nye Rexton. Det nye designspråket heter ‘Dignified Motion’, og skal danne et perfekt samspill mellom form og funksjon. Det er ikke bare Volvo med Tors hammer som lager et eget kjennemerke i frontpartiet, for Rexton vil også være med siden bilens front er inspirert av en fugl i flukt med utspredde vinger.
Bilens bakende er bekledd med moderne Led-teknologi inkludert skiltlys. De som ønsker det lille ekstra kan velge 20 toms alloy wheels. Interiøret har utviklet seg og må betegnes som friskt og moderne med god materialkvalitet. Velg mellom sort eller elfenben skinninteriør.
I Rexton ELX finner man seg til rette med oppvarmet ratt og åtte-veis elektrisk justerbart førersete. Forsetepassasjer må klare seg med og seks-veis elektrisk justerbart sete. Nye Rexton har endelig funnet sin nisje med moderne linjer og en liten smak av Mercedes, til en forholdsvis rimelig penge.
Trekker 3.500 kilo
Prismessig har Rexton alltid kommet godt ut og dermed henvendt seg til en kundegruppe som legger vekt på solid konstruksjon som tåler røff bruk på vei og i terrenget. Nye Rexton er konstruert på samme konsept. Bilen er bygget på en solid ramme med åtte festepunkter for karosseriet i High Teck-stål som isolerer støy bedre enn tidligere.
Ny bil medfører også en bedre metode å bygge inn sikkerhet i karosseriet på via Crash Sone boks, slik at passasjerer får et trygt «bur» rund seg. Komforten er ivaretatt via en kombinasjon av double-wishbone i front og 10-link uavhengig bakaksel. Denne kombinasjonen sørger for god fjæring på alle underlag. Dette er unikt siden nesten alle konkurrenter i denne klassen benytter stiv bakaksel, dermed blir det en helt annen komfort i Rexton med delt aksel bak.
Motor
Motorvalget er enkelt, for bare en dieselmotor finnes på programmet. Til gjengjeld er dette en helt ny 2,2-liter Euro 6 motor på 181 hester med 420 Nm i moment mellom 1600-2600 rpm.
Motoren er konstruert for å være effektiv på lavt turtall uansett hvilken lastvekt man har på hengeren. Motoren er ifølge våre kilder produsert av SsangYong selv, mens bilens E-Tronic automatiske girkasse leveres av Mercedes-Benz. Disse komponentene fungerer godt sammen med bilens bakhjulsdrift. 4×4 teknologien til SsangYong Rexton benytter bakhjulene til fremdrift til vanlig for å spare drivstoff, men i terrenget er 4×4 høy og lavserie tilgjengelig.
Lav 4×4
Lavserien ønsket vi å teste og heldigvis var vi velsignet med snø på våre skogsveier. 4×4 lav aktiveres, denne prosessen er lydløs i motsetning til erkerival Land Cruiser. To tonn SsangYong Rexton tar seg godt frem på islagte veier.
Vi forventet ikke annet siden 4×4-systemet er kontinuerlig forbedret siden 1954. Mangt har forandret seg siden den tid og nå tar nedoverbakke assistenten deg trygt ned de bratteste bakkene uten at vi rører bremsen. Selv om SsangYong Rexton ligger i den lave prisklassen har bilen gode hjelpemiddel på vinterføre.
Motorvei
Vår SsangYong Rexton hadde ikke den tradisjonelle susingen fra bakhjulene på motorvei som forventet. Vi er klar over nytt karosseri medfører ny byggeteknikk, og dette er en mulig grunn til forbedringen.
Siden SsangYong Rexton har «personbil understell» var vi spent på selve kjøreopplevelsen. Man må ta i betraktning at SsangYong Rexton er som nesten alle konkurrenter i klassen bygget på solid ramme og er beregnet for meget tøffe oppdrag. Dermed merker man bilens tyngde på svingete veier, kjøreopplevelsen kan sammenlignes med Pickup, men mer raffinert.
Pickup vil for øvrig være konkurrent til SsangYong Rexton. Forskjellen er at SsangYong Rexton har nesten samme lagringsplass trygt inne i bilen. Dette er også en bil som behøver litt last for å maksimalisere kjøreopplevelsen.
Konklusjon
SsangYong trofaste tilhengere. SsangYong gir deg mye bil for pengene. Nå er det ikke lenger traust teknikk i denne bilen, for den er faktisk ny fra innerst til ytterst. SsangYong Rexton er moderne og konkurransedyktig både på pris og teknikk.
Fakta SsangYong Rexton
- Motor: R4 Diesel
- Slagvolum: 2.2-liter
- Effekt: 181 hk
- Moment: 420 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Forbruk blandet: 0,81 l/mil
- Co2 utslipp: 213 g/km
- Egenvekt: 2.105 kg
- Tilhengervekt: 3.500 kg
- Lengde: 4,85 m
- Bredde: 1,96 m
- Høyde: 1,82 m
- Akselavstand: 2,86 m
- Utstyrsnivå: Premium
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 292.780,- Ex MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 345.751,- Ex MVA