Citroën ë-C4 X – Større bil med utsøkt komfort

 

Citroen ë-C4 vokser og har lagt til en X i navnet. Kundene kan nyte hele 4,60 meter i lengden og utsøkt komfort på veien.

 

Citroën ë-C4 X tar dermed steget opp blant de relativt store familiebilene og en utvidet kundegruppe. Man har gjort noen grep for å tilby en romslig bil til hyggelig pris. Med innstegspris på kr. 354 900, gir nykommeren ekstremt mye elbil for pengene.

 

X utgaven er en videreutvikling av Citroën ë-C4 og bygges på samme plattform.

 

Men Citroën ë-C4 X er likevel designmessig forskjellig med sin lave taklinje og ikke minst bagasjerom som rommer hele 510 / 1 360 liter og med den særnorske skiluken på plass. Praktisk utnyttelse er viktig, og det flate bagasjeromsgulvet innehar hele 1,079 meter laste lengde. Dette er ikke ulikt tradisjonell stasjonsvogn med tanke på plass. Det finnes et ekstra oppbevaringsrom under gulvet med en skjult subwoofer.

 

Flygende teppe
Akselavstanden er lik Citroën ë-C4, men det er likevel god plass. Det er heller ikke noe problem med takhøyden, så dette er klart godkjent.

 

Setene i Citroën ë-C4 X er meget spesielle, brede og med et litt annerledes design enn den tradisjonelle utformingen til konkurrenter. Nå leveres også alle utstyrsnivåer med Advanced Comfort-seter med ekstra 15 mm. skum uten tillegg i prisen. Myke seter sammen med et spesielt understell gir denne bilen en meget spesiell opplevelse på veien.

 

Fjæringssystemet
Setene er med på å dempe ujevnheter på en god måte sammen med et meget spesielt understell, hvor fjæringsvei blir dempet av støtdempende puter.

 

Citroën har tidligere omtalt fjæringssystemet som et «flyvende teppe», som flyter over underlaget. Dette er litt overdrevet, men Citroën ë-C4 X gir deg uten tvil en helt spesiell opplevelse på veien.

 

Perfekte bevegelser
På motorveien har bilen nærmest perfekte bevegelser over ujevnheter uten noen form for stumpe bevegelser vi var bekymret over siden Citroën ë-C4 X har et lengre overheng bak enn ë-C4.

 

Citroën ë-C4 X innehar de samme lange myke bevegelsene man bare finner i langt dyrere biler med luftfjæring og følelsen av luftfjæring har faktisk Citroën-ingeniørene etterlignet med deres patenterte Hydraulic Cushions®-fjæring.

 

Samme opplevelse er det i bykjøring med fartsdumper og hullete asfalt. Disse hindringene blir ikke like irriterende siden de forseres på en behagelig måte ved å redusere ubehagelige slag fra dumper eller hull i kjørebanen.

 

For å virkelig føle hvor god Citroën ë-C4 X er på veien, kan man kjøre en tur på brostein i familiens vanlige bil før man prøvekjører Citroën ë-C4 X og legge turen til samme sted. Forskjellen i kjørekomfort øker faktisk med ujevnhetene i veien.

 

Batterikapasitet
På veien merker man også at man kjører en lett bil med 1. 584 kg egenvekt. Citroën ë-C4 X har en klar fordel siden lav vekt medfører lavt strømforbruk, 1,3 kWt WLTP er meget bra på en romslig bil, Motorjournalistene har dessverre ikke hatt samme fokus på strømforbruk som på bensin/diesel, trolig fordi strømprisen har vært lav. Den tid er trolig over og det blir faktisk en del penger å spare i året med et lavt forbruk.

 

Vekt spiller inn, og Citroën ë-C4 X satser på et batteri på 50 kWt brutto. Ved årsskiftet øker kapasiteten med 5 kWt, men Citroën ë-C4 X vil fremdeles være en lett bil med lett batteripakke etter denne oppgraderingen. Rekkevidden nå er stipulert til 360 km WLTP.

 

Mange henger seg opp i rekkevidde, men det viser seg at erfarne elbileiere ikke er like opptatt av rekkevidde når de bytter inn til ny elbil. De har oppdaget at man bare lader en til to ganger gang i uka til vanlig og de fleste synes det er greit å strekke på beina etter tre timers kjøring på langtur, da er det enkelt å plugge inn i ladestasjonen samtidig.

 

Batteriet i Citroën ë-C4 X lades til 80 prosent på bare 30 minutter, tilsvarende 10 km per minutt, fra en offentlig ladestasjon.

 

Snuoperasjonen
Citroën har dessverre et gammelt rykte som fremdeles henger med. Kritikken har vært fokusert på enkelte sære løsninger opp igjennom bilmerkets historie. Dette er over og det er fascinerende å tenke tilbake på merkets historie når man kjører Citroën ë-C4 X i dag. Bilen er langt mer brukervennlig enn mange konkurrenter med tanke på betjening, alle knapper er nemlig på riktig plass og ikke minst velfungerende.

 

På plass er også 20 førerassistentsystemer, Citroëns nyeste infotaimentsystem, MyCitroën Drive Plus, som gir deg mulighet til å konfigurere ditt brukergrensesnitt og leverer en imponerende pakke for oppkobling og tilkoblede tjenester. Moderne, brukervennlig og komfortmester til riktig pris er opplevelsen man sitter igjen med etter en kjøretur i nye Citroën ë-C4 X.

 

Konklusjon
Kombinasjonen av seter som føles som favorittstolen i stua, og et meget komfortabelt understell, viderefører «komfortmesteren» Citroën ë-C4 egenskaper i den langt større nykommeren Citroën ë-C4 X. Med 4,60 m i lengden vokser Citroën ë-C4 X i størrelse og oppgraderingen medfører også langt mer bil for pengene.

 

Fakta Citroën ë-C4 X

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 136 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,7 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 360 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,38 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1. 584 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,83 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Utstyrsnivå: Shine Pack
  • Bagasjeroms volum: 510 / 1. 360 liter
  • Pris fra: Kr 354,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 388,900. –

 

Citroën ë-C4 X vokser ikke bare i bredden, bilen har fått et helt nytt design med lav taklinje.
Tøffe detaljer med meget smale LED-hovedlys.
Vi savnet en knapp på rattet til kjørefeltassistenten, nå må man bruke berøringsskjerm.
Glem alt du har hørt om betjeningsløsninger fra Citroën, nå er faktisk modellene langt enklere å betjene en mange konkurrenter med tydelige knapper for de viktigste funksjonene.

Under det flate gulvet finner vi et ekstra lasterom med en Subwooffer.
Skiluke er på plass, men husk å sikre lasten slik at en bråbrems ikke medfører ødelagt instrumentpanel.
Citroën satser på komfort, disse brede setene er veldig gode å sitte i og jeg sammenligner ofte med en tv-stol i stua.
Vi kjørte topputgaven Shine Pack denne gang, med også innstegsmodellen er utstyrt med komfortseter med ekstra stopping.
Citroën har forandret seg ved å satse på utmerket komfort på veien sammen med velfungerende innvendige løsninger og hvor betjeningsløsningene er å finne på riktig plass.
Selv med førersete i bakerste posisjon får jeg plass bak med selv i baksete.
Informasjonssystemet er seneste generasjon.
Praktisk skuff til oppbevaring av nettbrett, over finner vi en ny skuff med en brakett til samme nettbrett i tillegg til stort hanskerom, dermed er skjult plass maksimalt utnyttet.

 

 

Related posts