Opel Zafira-e Life – Bred kundegruppe

 

Elbil for storfamilien. Det var vår første tanke, men det viste seg raskt at de fleksible løsningene i Opel Zafira-e passer til en langt bredere kundegruppe.

 

Opel Zafira-e leveres med to batteripakker på henholdsvis 50 og 75 kWt. Den største batteripakken er selvsagt mestselgende med opptil 329 km rekkevidde.

Nordmenn har lenge vært nærmest sykelig opptatt av elbilers rekkevidde. Et meget godt salg av både Leaf 40 kWt, og de praktiske elbilene fra Peugeot, Opel og Citroën – med rekkevidde i overkant av 30 mil – viser at rekkevidden til Opel Zafira-e life er mer enn tilstrekkelig for…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Elbil for storfamilien. Det var vår første tanke, men det viste seg raskt at de fleksible løsningene i Opel Zafira-e passer til en langt bredere kundegruppe.

 

Opel Zafira-e leveres med to batteripakker på henholdsvis 50 og 75 kWt. Den største batteripakken er selvsagt mestselgende med opptil 329 km rekkevidde.

Nordmenn har lenge vært nærmest sykelig opptatt av elbilers rekkevidde. Et meget godt salg av både Leaf 40 kWt, og de praktiske elbilene fra Peugeot, Opel og Citroën – med rekkevidde i overkant av 30 mil – viser at rekkevidden til Opel Zafira-e life er mer enn tilstrekkelig for de fleste av oss.

 

Fleksibel
Vi har tidligere kjørt nærmest identiske biler som elektrisk varebil, men i bi-seteren har man festet skinner i gulvet. Seteløsningen er dermed fleksibel siden setene kan skyves frem og tilbake på skinnene. Dette medfører en meget god fleksibel løsning for passasjerene.

Utvendig er dette en tradisjonell kassebil med skyvedør, som faktisk gir god tilkomst til tredje seterad ved å flytte det ytterste sete i andre rad frem og legge ned seteryggen. Prosessen er meget enkelt utført med bare to spaker.

Når man først er på plass innvendig ser man at Opel har lagt vekt på å forandre Opel Zafira-e Life med elementer vi finner i privatbilen. Det må nevnes at vår utgave var topputgaven Elegance L2 (kort utgave) med en rekke fabrikkmontert utstyr, inkludert panorama glasstak som gir et deilig lys inn i bilen.

 

Være i teten
Lys fra taket, en minimalistisk midtkonsoll og god plass mellom fører og passasjersete medfører at litt av kassebil preget blir dempet. Ekte skinn i alle setene også, det er blitt populært med kunstskinn eller skai om du vil, men ingenting slår den ekte følelsen i vår utgave med Elegance utstyrsnivå.

Opel har en ambisjon om å være i teten når det gjelder seter og lys. Følgelig kommer det ikke som noen overraskelse at vi finner knappen for massasje ved sitteputen sammen med styring for seks-veis setejustering.

Oppvarmet forsete er forresten standard i alle utstyrsnivåer, mens egen kjøling/varme i taket over de to bakerste seteradene er standart i de to dyreste variantene. Det meste er altså ivaretatt med tanke på passasjerkomfort, men Opel Zafira-e life er langt mer fleksibel enn som så.

 

Varebil
Setene kan med et enkelt håndgrep fjernes og forvandle bilen til en to- eller fem-seter. Enkelte underleverandører har begynt å lage en skillevegg, som kan fjernes i løpet av minutter, i kombinasjon med fast tregulv. Alt dette for å bruke bilen til en kombinasjon av persontransport for fem personer og verktøylager bak.

Flere bedrifter har oppmøte på lager og fellestransport ut til arbeidsstedet. Dermed har man mulighet til en ren toseter med stort varerom, fem-seter med mindre varerom eller ni- seter som frakter hele mannskapet miljøvennlig med henger på slep om man ønsker det.

Opel Zafira-e Life takler 1.000 kg på hengerfestet. Privatpersoner har de samme mulighetene med fem eller ni passasjerer til vanlig og eller bare to med et gedigent varerom for å hente møbler eller annet.

Man kan også velge Opel Zafira-e Life i lang utgave. Da øker bagasjeromskapasiteten via lengre overheng bak, men med samme plass til passasjerer. Opel Zafira-e Life burde også passe til persontransport for de hoteller.

 

Lang og kort
Panorama soltak og eget klimaanlegg til bakerste rade,r sammen med skinnseter og en masse fabrikkmontert utstyr, burde være nok til å gå for topputgaven. Denne pakka gir oss en følelse av personbil.

Gode seter bidrar også og ikke minst elbilens nærmest lydløse fremdrift i bytrafikk. Betjeningsknappene er på rett plass og gir velgeren har rett gir mønster, så man får ingen misforståelser fra de som ikke kjører samme bil til daglig.

Flere valgmuligheter er det også i lang eller kort utgave, åtte eller ni seter konfigurasjon og forskjellige utstyrspakker.

For deg som kjører langtur er det greit å vite at i tillegg til mulighet for rask lading hjemme, via 11 kW ombordlader, er ladehastigheten på hurtigladestasjon hele 100 kW. På tur så har faktisk Opel laget en egen campingmodul til bilen. 220 volt strøm hentes fra bilens batteri via en kontakt ved seterad to. Helt genialt!

 

Konklusjon
Opel Zafira-e Life var langt mer fleksibel enn vi trodde på forhånd. Modellen åpner opp for en rekke forskjellige kunder og ikke bare storfamilien. Rekkevidde på over 30 mil er klart godkjent og bilen kan også leveres med 11 kW ombordlader.

 

 

Fakta Opel Zafira-e Life

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 136 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 13,3 sekunder
  • Toppfart: 130 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 329 km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,4 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.183 kg
  • Tilhengervekt: 1.000 kg
  • Lengde: 4,95 m
  • Bredde: 1,92 m
  • Høyde: 1,90 m
  • Akselavstand: 3,27 m
  • Utstyrsnivå: Elegance
  • Bagasjerom volum: 550/900 liter
  • Pris fra: Kr 420.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 575.300, –

 

Elbilen Opel Zafira-e Life var lang mer fleksibel enn vi trodde på forhand, modellen passer ikke bare til storfamilien men også til miljøvennlig hotelltransport.
Stor bil er avhengig av godt ryggekamera, her har vi en todelt visning.
Så enkelt kan det gjøres, girvelger og kjøreprogram er lett tilgjengelig fra midtkonsollen.
Instrumentet viser 318 kilometer rekkevidde basert på de seneste 10 mil, en god indikasjon på hva man kan forvente ved sommerlige temperaturer i blandet kjøring.
Grip kontroll er videreført på den elektriske utgaven også, systemet hjelper på fremkommeligheten under vinterhalvåret.
Enkel og oversiktlig justering av klima.
Skinnesystemet er genial med tanke på innvendig plass til passasjerer, setene kan også løftes ut slik at man isteden får et stort varerom.
Enkel tilkomst til bakerste rad ved at sete flyttes frem og seteryggen felles ned.
De over gjennomsnittshøyde må regne med litt luft under låret i de to bakerste radene.
Vi kjørte kort utgave av Opel Zafira-e Life, de med behov for bedre bagasjeplass kan velge lang L3 isteden.
En liten hendel er alt som skal til for å fjerne setet.
Et luftig førermiljø preger Opel Zafira-e Life.
Savner faktisk den vanlige vinklede utvidelsen nederst på utvendig speil slik at man har mulighet til å se bak dekkene.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen