Byd Tang EV – luksuriøs prisbombe

 

Byd er intet nytt bilmerke, for de har over en million elektrifiserte biler på veien. Likevel er Byd Tang den første bilen i Norge med helt ny batteri- teknologi: 507 hk, 4×4 og 1.500 kg på hengerfester. Bilen er nærmest skreddersydd for det norske markedet.

 

Byd blir importert av RSA med Frank Dunvold i spissen. Dunvold har tydeligvis teft for å finne bilmerker tilpasset Norge. Fra før har han Suzuki i stallen, nå kommer 7-seters utgaven av Byd Tang med 400-528 km. rekkevidde (kombinert/urban), 4×4 og innstegspris under den magiske 600.000 kroners grensen.

 

Blir gjort i Norge

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Byd er intet nytt bilmerke, for de har over en million elektrifiserte biler på veien. Likevel er Byd Tang den første bilen i Norge med helt ny batteri- teknologi: 507 hk, 4×4 og 1.500 kg på hengerfester. Bilen er nærmest skreddersydd for det norske markedet.

 

Byd blir importert av RSA med Frank Dunvold i spissen. Dunvold har tydeligvis teft for å finne bilmerker tilpasset Norge. Fra før har han Suzuki i stallen, nå kommer 7-seters utgaven av Byd Tang med 400-528 km. rekkevidde (kombinert/urban), 4×4 og innstegspris under den magiske 600.000 kroners grensen.

 

Blir gjort i Norge
Innstegspris som vi vanligvis bruker blir litt misvisende i dette henseende. RSA importerer kun toppmodellen Byd Tang med Executive Pack, dermed har man alt ønskelig utstyr inkludert i prisen.

 

Ventilerte skinnseter, panorama soltak, 22 tomms felger, trådløs mobillading, Brembo bremser og mye mer. Eneste tillegg, er faktisk enkelte lakkfarger og bilen er også understellsbehandlet med Mercasol. Alt dette blir gjort i Norge før levering.

 

Enkel betjening
Humøret stiger allerede når vi åpner bildøren, rattet heves og setet inntar bakerste posisjon helt uten at vi har programmert bilen til vår favorittposisjon. Velkomstfunksjon er navnet på løsningen som forenkler ut- og innstigning, samme prosess gjentas når du går ut av bilen.
På plass i et 8-veis justerbart førersete med memoryfunksjon, legger vi merke til at også passasjersete har 4-veis justering.

 

Vi er blitt veldig glade i panoramaglasstak, som slipper lyset inn i bilen særlig under vinterhalvåret. Soltaket er standard på Byd Tang. Den sedvanlige 12.8 Tomms berøringsskjermen er på plass midt i bilen sammen med et kontrollsenter plassert ved girspaken, som faktisk minner litt om Toyota. Endelig en berøringsskjerm vi kan bruke uten å lene oss frem, er positivt, samt en enkel betjening.

 

Stemningsfarger
Flere funksjoner på berøringsskjermen kan også flyttes til et 12.3 Tomms LCD-panel over rattet, og dermed har vi en fleksibel løsning, hvor klimajustering blant annet kan betjenes via rattets knapper. En glimrende løsning rent praktisk sammen med knappene ved girspaken, som man nærmest kan betjene i blinde etter litt øvelse. Her velges kjøreprogram, filassistent, osv. meget enkelt.

 

Sinnsstemningen steg innledningsvis når man opplever at det faktisk lages gode løsninger som fungerer i praksis. Er man i dårlig humør i utgangspunktet, har Byd Tang EV 31 forskjellige stemningsfarger skjult i interiørbelysningen. Fargene medfører at man skreddersyr bilen etter din personlige stil og ikke minst sinnsstemning. Artig og kuriøst!

 

Lekker innvendig
Innvendig er bilen rålekker med kontrastsømmer i interiøret og myke materialer, inkludert skinn og Alcantara på nærmest alle synlige flater. Vi hadde ønsket flere fargevalg i interiøret, brunt er trolig ikke førstevalg for de fleste.

 

God plass i første og andre seterad, og et gedigent bagasjerom med bakerste seterad nedfelt, er dette trolig slik de fleste benytter bilen. Med bakerste seterad som en ekstra løsning for korte turer. Etter en grundig gjennomgang vil trolig Byd Tang EV gi en samlet motorpresse en utfordring når man i fremtiden skal beskrive

 

Premium kvalitetsopplevelse. Den henger alltid sammen med høy pris. I Byd Tang EV er Premium-opplevelsen til stede til en meget hyggelig pris.

 

Toppmodellen
Sikkerhet er også i høysete gjennom hele designprosessen, og Tang EV har hele 15 aktive og passive sikkerhetssystemer, som for eksempel nivå 2 ADAS-systemer (Advanced Driver Assistance System). Dette inkluderer blant annet Adaptive Cruise Control, blindsonevarsling, filskiftevarsling, kollisjonsvarsling, parkeringssensor både foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk nødbrems.

 

Toppmodellen innfrir de fleste ønsker på teknologisiden. 4×4 systemet består av en elektromotor på hver aksel med hele 509 hester samlet effekt, 0-100 går på 4,6 sekunder og du blir trykket tilbake i setet under akselerasjon.

 

Noen begrensinger
Til tross for enorme krefter, er ikke Byd Tang bilen man velger med tanke på sportslige kjøreegenskaper. Nesten 2,5 tonn og 4,87 cm lang, gir deg noen begrensinger i de krappeste svingene. De med dette behovet, kan kjøpe sportsbil og sitte med rompa i høyde med asfalten.

 

Byd Tang EV oppfører seg som en ekte SUV på veien, høyreist og en anelse duvende. Godt støyisolert også. Våre 22 Tomms felger slipper lite dekkstøy inn i bilen. Regelen er større felger, mer dekkstøy. Bilen vil trolig forandre kjøreegenskapene en tanke på vinterdekk med lavere felgdiameter og høyere dekkprofil, men våre 22 Tomms felger fungerte suverent samen med understellet. Ingen sporing og en kombinasjon av å føle underlaget samtidig som ujevnhetene blir absorbert.

 

Brannhemmende batteriteknologi
Man skal lete lenge etter bilprodusenter som utvikler batterier til sine modeller selv. Bilprodusentene kjøper fra de store leverandørene i Sør-Korea og Kina. Byd derimot har jobbet med batteriutvikling i 26-år, og nå har Byd utviklet egne batterier. Vi tror dette vil danne mal for hvordan batterier vil bli laget i fremtiden.

 

Målet er å lage et brannhemmende batteri, hvor unødvendig emballasje blir fjernet. Vanligvis produseres små battericeller og pakkes inn i emballasje, deretter settes sammen i en modul som igjen koples sammen med flere moduler og til slutt plasseres i en tett batterikasse.

 

Positive egenskaper
Teslas battericelle har tilnærmet samme størrelse som et standard AA-batteri, mens Byd battericeller måler hele 90, 5 cm i lengden og 11, 8 cm i høyden. Volumet per celle er på hele 1.4 liter. Battericellene plasseres på en ny måte som omtales som Cell-to-pack, plassutnyttelsen av batteripakken økes med over 50 prosent sammenlignet med konvensjonelle litium-jernfosfat-batterier.

 

Cell-to-pack fjerner unødvendig emballering. Disse batteriene har også helt andre positive egenskaper ved at de er frie for kobolt og håndterer ekstrem varme. Faktisk over 300 grader uten at de tar fyr, man kan også slå en spiker gjennom batteriet uten at det kortslutter og begynner å brenne.

 

Målinger viser at temperaturen ikke overstiger 60 grader ved penetrering og batteriet slipper heller ikke ut oksygen, som er en brannkatalysator. Ny og sikrere teknologi med andre ord. Batteriene leverer 86,4 kWh og ladetiden estimeres til 30-80 prosent på 30 minutter. Batterigaranti på åtte år/160.000 km., er relativt lik konkurrentene.

 

Konklusjon
Byd Tang EV har utvilsomt de rette ingrediensene til å bli en bestselgende 7-seter med masse krefter, lang rekkevidde, 4×4 og ikke minst 1.500 kg på hengerfestet. Topputgaven med alt ønskelig utstyr, inkludert ventilerte skinnseter, koster under den magiske 600.000 kroners grensen.

 

 

Fakta Byd Tang EV

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 509 hk
  • Moment: 680 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 400 km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,1 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.489 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,87 m
  • Bredde: 1,95 m
  • Høyde: 1,72 m
  • Akselavstand: 2,82 m
  • Utstyrsnivå: Executive pack
  • Bagasjerom volum: 235/1.665 liter
  • Pris fra: Kr 599.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 599.900, –
Led lysteknologi er vi blitt vant med, Byd Tang EV er intet unntak
Høyreist tøff nykommer med hele 22 Toms felger vekker oppsikt.
22 Toms felger passer meget godt til denne store bilen på nesten 2,5 tonn.
Ekte skinn og Alcantara i skjønn forening akkompagnert av kontrastsømmer gir meg en følelse av Premium innvendig.
På med blinklyset og full stopp siden man faktisk har vikeplikt for de som befinner seg i rundkjøring, da dukket dette skjermbildet opp. Bilen sjekket omgivelsene rundt for deg.
Vi hadde ikke forventet et så eksklusivt interiør i denne prisklassen, ekte skinn hele veien.
Undertegnede er ingen tilhenger av sort pianolakk, men en glimrende løsning med knapper til å styre bilens funksjoner lett tilgjengelig oppveier jobben med støvklut.
Gedigent bagasjerom avhengig av sete konfigurasjon riktignok, men 235/1.665 liter burde rekke til de fleste.
Bare dra i bildet på berøringsskjermen så får man 360 graders visning av omgivelsene rundt bilen.
Panorama glasstak er inkludert i prisen, bare toppmodellen kommer til Norge med alt tenkelig utstyr inkludert.
Byd Tang EV er første modell på markedet med helt ny batteriteknologi i form av Blade batterier, langt bedre brannsikkerhet og plassbesparende Cell-to-pack teknologi. Plassutnyttelsen av batteripakken økes med over 50%.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen