Det kinesiske bilmerket XPeng er på plass i Østfold, og vi benyttet anledningen til prøvekjøring. XPeng har utviklet seg i rekordfart. Den kinesiske bedriften startet opp i 2014 og satser tungt på å tilby de samme teknologiske løsningene som Tesla, men med kinesisk prisnivå. Elektriske XPeng G3 er første modell ut. Neste år ankommer XPeng P7 på det norske markedet.
XPeng P7 er en firedørs sedan som seiler opp som en skikkelig Tesla-utfordrer.
Enorm interesse
Dette er første gang på alle disse årene at v ihar stått i kø for å prøvekjøre bil, interessen for merket er formidabel og det har vekket oppsikt at vinternasjonen Norge har fått så god tilgang på biler. Bilen er trygt plassert i kompaktsegmentet med lengde på 4,45 meter.
Innvendig ser vi inspirasjon fra Tesla, men rattgiret ser ut til å være identisk med Mercedes. XPeng bruker forresten betegnelsen SUV om G3, men bilen føles nærmere en krysning mellom SUV og personbil. Vi sitter relativt høyt med god oversikt over veibanen uten de bevegelsene på svingete veier som kjennetegner biltypen SUV. 13,5 cm. bakkeklaring medfører at XPeng G3 ikke vil ha en god dag i offroad-løypa på Rudskogen, men dit skal jo bilen heller ikke.
Kjøreopplevelse
Flere likheter med Tesla dukker opp: En gedigen frontrute som strekker tilbake over førers hode og i praksis fungerer som glasstak. Det nærmeste du kommer denne opplevelsen blir i Tesla Model X til en helt annen pris. En enorm informasjonsskjerm vekker oppsikt. Denne løsningen er ikke vårt førstevalg, selv om mikrofiberklut ligger klar til å fjerne alle fingermerker.
Gode seter, med lange sitteputer etter europeisk standard, er et stort pluss. Sittehøyden likeså. Man får en følelse av SUV.
Vi liker at bilen er meget lett på rattet under bykjøring med relativ presis styring, lettkjørt er tanken som slår oss, men ute på landevei skifter vi over til et kjøreprogram med fastere styring. Bilen forvandles slik vi ønsker den skal være på landevei/ motorvei.
Så langt er alt nærmest perfekt og vi må nevne at XPeng G3-understell heller mot komfort og oppleves heldigvis ikke stivt, slik enkelte biler som må kompensere for tyngden av batteripakken gjør. Understellet er velkjent og består av MacPherson fjæring i front med torsjonsbjelke bak.
Elmotoren jobber lydløst helt til pedalen trykkes ned i gulvteppet. En lav høyfrekvent lyd merkes, men motoren på 197 hester er lydløs til vanlig kjøring. Vi merker at XPeng G3 fremstår som godt støydempet i motorveishastighet, det er dog et par knepp opp til den nærmest lydløse opplevelsen i nye VW ID.3. Forskjellen er faktisk ikke så stor som vi trodde på forhånd.
XPILOT 2.5 Automatisk kjøreassistanse system
XPeng G3 er trolig den mest teknologisk avanserte bilen i denne prisklassen med tanke på selvkjørende teknikk. Man bare trekker tilbake spaken på venstre side av rattet, deretter blir bilen selvkjørende på nivå 2.5. Du kan på vanlig måte justere avstanden til forankjørende bil og vår XPeng G3 leser også trafikkskilt.
Xpilot-systemet fungerer meget bra i praksis ved å holde en fornuftig linje gjennom sving med autopilot innkoplet, men det er flere nyttige verktøy implantert i vår topputgave av XPeng G3. Et kamera stiger opp av taket og kan filme 360 grader rundt bilen, og i tillegg ta bilder på kommando fra håndsignal, bildet eller video vises på informasjonsskjermen. Takkameraet kan fremstå som et leketøy, men det har også en smart funksjon siden det gir et perfekt bilde av omgivelsene rundt bilen ved parkering eller inn i en trang garasje – sammen med sensorene.
Endelig en velfungerende parkeringsassistent
Parkeringsassistenten som bruker kamera til å finne parkeringsplass fremstår også som meget avansert og velfungerende. Assistenten gjenkjenner forskjellen mellom parallelle og vinkelrette parkeringsplasser, markerte eller umerkede plasser. Deretter lar den deg velge spot, slik at bilen ikke kjører inn i en luke du ikke ønsker å bruke.
«Mobil-Zombier», som tekster utenfor dagligvarebutikkene, har en lei tendens til å bare skyve opp sin bildør når vi er på vei inn. Med dette systemet velges en trygg luke uten folk i bilen. Et så avansert system er det vanskelig å finne i denne prisklassen.
XPILOT 2.5 baserer seg på 20 sensorer, inkludert 12 ultrasoniske radarer, fem HD-kameraer og tre millimeterbølge radarer. I tillegg til automatisk parkering brukes systemet til automatisk kjørehjelp, hvor bilen identifiserer med høy nøyaktighet; veier, kjøretøy, fotgjengere og andre vei hindringer.
451 km WLTP rekkevidde
Nordmenn er sykelig opptatt av elbilens rekkevidde. Folk burde også fokusere på effektivitet og hvor lite strøm bilen bruker.
XPeng G3 er oppgitt til 451 km WLTP rekkevidde fra 66 kWh, 180Wh/ kg høytetthets batteripakke. Batterileverandør er forresten velkjente CATL. Tesla bruker batterier fra samme leverandør på Tesla-biler fra deres kinesiske fabrikk. Enkelte av disse er allerede på vei til Europa med nettopp CATL-batterier.
Som vi kan lese av tallene, er dermed XPeng G3 effektiv med tanke på strømforbruk. G3 er bygget i Kina, men inneholder komponenter fra velkjente underleverandører, Brembo, Bosch, Hanon, Samsung, Panasonic for å trekke frem de mest kjente.
En prisgunstig bil for folk flest.
Konklusjon
XPeng G3 konkurrer med Tesla på avansert teknikk, og har trolig som mål å kopiere teknikk, men samtidig slå Tesla på pris. XPeng G3 er selvkjørende på nivå 2,5 via avanserte kjøreassistenter, men prisen er meget behagelig, kr 379.000, -for topputgaven med skinninteriør. XPeng G3 er trolig den mest teknisk avanserte elbilen i denne prisklassen. Leverer 451 km WLTP rekkevidde og 197 hester.
Fakta XPeng G3
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 197 hk
- Moment: Ikke oppgitt
- Gir: Automatgir
- 0-100 km/t: 8,6 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 451 km WLTP
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.637 kg
- Tilhengervekt: Ikke oppgitt
- Lengde: 4,45 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,60 m
- Akselavstand: 2,62 m
- Utstyrsnivå: Premium
- Bagasjerom volum: 380 / 760 liter
- Pris fra: Kr 358.000, –