Femte generasjon Nissan Micra er på veien. Enkelte hevder at bilen, med rette, virker 20 år nyere.
Utgående Micra har solgt sju millioner eksemplar. Nå dukker det opp en utgave som er ny fra innerst til ytterst. En ny generasjon Micra er på banen, og da har man også hatt mulighet til å begynne med helt blanke ark. Nissan designeren har løftet blikket mot racerbiler og hentet en del av inspirasjonen derfra. Den nye Micra sportslig og linjelekker. Det er på dette grunnlag at enkelte nettdebattanter, mener at Micra har gjort en 20-årig tidsreise frem i tid og henvender seg til en langt bredere kundegruppe.
Vanlig oppskrift
Regelen er at småbilene vokser ved enhver ny generasjon og Nissan Micra er således intet unntak. Nye Micra er åtte centimeter bredere og 17 centimeter lengre enn forrige generasjon. Det betyr vesentlig bedre plass i denne småbilen som bygges ved Renault-fabrikken i Fins i Frankrike.
Linjene er også annerledes. Lav og bred med moderne detaljer. Fronten domineres av en signaturgrill i sort glanset finish, taket kalles «flytende tak» takket være den flytende pilaren bak. Noen vil også legge merke til skjulte dørhåndtak for bakdørene. Den ideen er hentet fra et annet merke.
Personlig design
Teamet bak nye Nissan Micra her ikke ligget på latsiden og alle få en bil tilpasset sin personlige smak. Over 100 forskjellige farge og interiørkombinasjoner er tilgjengelig fra fabrikk. Det betyr striper i alle mulige farger tilpasset bilens design i kombinasjon med forskjellig interiørfarger.
Nissan har laget design-grunnpakker man kan bygge på sammen med de vanlige utstyrspakkene VISIA, ACENTA, N-CONNECTA og topputgaven TEKNA. Dette betyr i praksis at man kan bestille bilen akkurat slik man ønsker.
Motorer
Vi blir mildt sagt overrasket over motoralternativene. I brosjyren finner vi en dieselmotor. I småbilklassen går man vanligvis bort fra diesel rett og slett fordi bensinmotorene er effektive i små, lette biler. De aller fleste konkurrentene effektiviserer bensinmotorene ved å redusere volum.
Nissan går motsatt vei å benytte en 90 hester diesel som et alternativ. Forbruket blir selvsagt lavt, 3,2 – 3,5 l/mil ved blandet kjøring. Dermed har man også dekket den gruppen som kjører mange mil i året, for dem er diesel et godt alternativ.
Vår bil var derimot utstyrt med motoren vi tror selger best. En 0.9-liter turbo-ladet bensinmotor på 90 hk. Bare på tomgang kan man merke vibrasjon fra tre sylindre. I vanlig kjøring er motoren et artig bekjentskap med godt skyv fra lavt turtall og med behagelige 2800 omdreininger i 110-sonen.
Plasstest
Nye Nissan Micra er ikke den typiske bybilen eller bil nummer to slik den gamle Micra var. Nykommeren er mer komplett. En liten plasstest ved hjelp av vår lokale selger forteller oss at Micra kan frakte fire personer på rundt 180 centimeter.
Vi blir også imponert over utstyrsnivået i TEKNA-utgaven, standard på dette utstyrsnivået er Bose lydanlegg med ekstra høyttalere i nakkestøtten, bare det rettferdiggjør en prisøkning på 10.000 kroner fra utstyrsnivået N-CONNECTA. I tillegg får du en pakke med masse annet utstyr. Kvaliteten i vår bil var også hevet betydelig fra forgjengeren, og myke materialer her funnet veien inn i bilen. Disse er en del av designpakken som kan tilpasses individuelt.
Føler underlaget
Nissan Micra er på hjemmebane i bykjøring, liten lett bil med myk servostyring er lett å manøvrere i parkeringshus og trange bygater.
På motorveien er støynivået på lik linje med de andre konkurrentene i småbilklassen, men vi la merke til at Micra her en helt egen evne til å føle underlaget. Markerings striper i veibanen føles opp gjennom understellet helt opp til rattet.
Er man uoppmerksom og kommer ut i sand og grus på veiskulderen, føler man det i bilen. Mange konkurrenter har servo som isolerer slike hendelser. For oss var det usedvanlig deilig å føle underlaget på denne måten, man føler seg sikrere.
Konklusjon
2017-utgaven av Nissan Micra er helt ny fra innerst til ytterst. Micra fremstår nå hypermoderne. Dermed føles ikke Micra som den den lille bybilen den engang var, men er blitt mer komplett. Moderniseringen medfører også en mulighet til å skreddersy din bil med en rekke fargekombinasjoner.
Fakta
- Motor: R3 bensin
- Slagvolum: 0,9-liter
- Effekt: 90 hk
- Moment: 140 Nm
- Gir: 5-trinns manuell
- 0-100 km/t: 12,1 sekunder
- Toppfart: 175 km/t
- Forbruk blandet: 0,44 l/mil
- Co2 utslipp: 99 g/km
- Egenvekt: 1.059 kg
- Tilhengervekt: 1.200
- Lengde: 3,99 m
- Bredde: 1,74 m
- Høyde: 1,45 m
- Akselavstand: 2,52 m
- Utstyrsnivå: TEKNA
- Bagasjeroms volum: 369 / 1.004 liter
- Pris fra: Kr 194.900,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 256.400,-