Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – Solid rekkevidde

 

Vi fastslo i første utgave av Motormagazinet i 2020 at dette året ville bli de ladbare hybridenes år. Det stemmer. Rekkevidden på ren strøm er på høyde med første generasjons elbiler. Ladbare hybrider er meget rimelige i daglig drift, på ren strøm.

 

Våre antydninger har altså slått til. Helt nye Toyota RAV4 Plug-in Hybrid overrasker med hele 75 kilometer rekkevidde på ren strøm. Toyota har som kjent over 20-års erfaring med selvladende hybrider. Ved hver eneste oppgradering av hybridsystemet øker virkningsgraden, resultatet blir lavere forbruk og mindre utslipp.

 

Lad hjemme
Dette var merkbart i vår siste test av Toyota Yaris selvladende hybrid, hvor fjerde generasjon av hybridsystemet forbedret drivstofføkonomi med 19 prosent i forhold til året før. Videreutvikling av denne teknologien er på plass i nye Toyota RAV4 Plug-in Hybrid sammen med et stort oppladbart batteri.
Plug-in Hybrid, eller ladbar hybrid om du vil, er faktisk tre forskjellige teknikker bygget inn i samme bil. Ren elbil som lades fra en stikkontakt eller 6,6 kW hjemmelader til daglig, ladehybriden gir deg elbilens lave drivstoffkostnader på under to kroner per mil. Bensinmotoren på hele 2.5-liter overtar ved tomt batteri. Langturen er reddet og ikke minst tilbakeføres all rulle- og bremseenergi tilbake til batteriet (selv ladende). Energien brukes til fremdrift via elmotoren senere.

 

Helt uten avgift
Man får også fritak for engangsavgift for ladbare hybrider som overstiger en rekkevidde på 50 km på strøm. Produksjonskostnadene er naturligvis langt høyere med stort batteri og komponentene som styrer 306 hk systemeffekt.
RAV4 Plug-in Hybrid kombinerer bensinmotor med elektrisk motor foran og elektrisk motor bak til 4×4 systemet. Dette avgiftsfritaket medfører at prisen på ny RAV4 Plug-in vil starte på kr. 509. 900,- (Priseksempel inkl. frakt/levering Oslo).

 

I praksis får denne nye ladbare hybriden en relativt lik pris som RAV4 selv ladende Hybrid, Vi vil anta at de aller fleste vil velge Toyota RAV4 i Plug-in Hybrid- utgave. Mer bil for pengene er aldri et dårlig salgsargument. I forslaget til neste års statsbudsjett ser det ut til at avgiftsfritaket for Toyota RAV4 Plug-in Hybrid blir opprettholdt. Grensen er foreslått til 75 km. og dermed er Toyota RAV4 Plug-in Hybrid innenfor.

 

Enkelte utstyrsforandringer
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid teknologien, med stort batteri, muliggjør langt flere fordeler i praktisk bruk også. Siden bilen lades fra strømnettet, kan klimaanlegg fjernstyres og forhåndsinnstilles før kjøreturen starter. I praksis betyr det isfri bil hver morgen via telefonappen.
Alle Plug-in modeller får også 230V 150W strømuttak i bagasjerom, Android Auto og Apple CarPlay er på plass og velger man Executive Bitone-utstyrsnivå inkluderer toppnivået Head-Up Display, 19″ Aluminiums felger, 9″ Multimediaskjerm.

 

0-100 på 6,2 sekunder
Akselerasjonen må testes, vi bruker akselerasjonsfeltet hvor Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kombinerer bensinmotor og elmotorer, sammen leverer de to drivkildene 306 hester.

 

Bilen sparker bra fra i akselerasjonsfeltet, 0- 100 går på 6,2 sekunder. Synd at vi må slippe opp så tidlig. Den store familiebilen oppleves sporty med denne gode effekten. Det litt trauste imaget forsvinner til fordel for en underholdende kjøreopplevelse.

 

Til daglig vil de aller fleste kjøre på ren strøm siden den elektriske rekkevidden overstiger vanlig kjøredistanse for folk flest. Derfor må vi teste Ev-kjøreprogram. I denne innstillingen tar bilen deg frem nærmest lydløst hele veien til langt over tillatt motorveishastighet uten at bensinmotoren våkner til liv. Man får elbilens nærmest lydløse kjøreopplevelse i bykjøring.

 

Det har skjedd en rivende utvikling når det gjelder plass fra Rav4-modellen ble introdusert i 1994 til dagens modell. Selv med den store batteripakken skjult, fremstår vår demobil som en romslig familiebil.

 

Smart vinterprogram
Enkelte er trolig skeptisk til 4×4 systemet som er avhengig av strøm fra batteriet for å virke når de reiser på langtur. Det er ingen grunn til bekymring siden ca. 20 prosent batterikapasitet holdes tilbake og aktiveres når behov for firehjulsdrift er til stede.

 

De med hytte på fjellet, som er bekymret for å gå tom for strøm i de siste bratte bakkene opp til hytta, kan glede seg. Bilen kan nemlig lade batteriet via bensinmotor mens du kjører, dermed starter du på de lange stigningene med helt fullt batteri.

 

Det finnes altså få, eller ingen, argumenter igjen for ikke å velge den ladbare utgaven av Toyota RAV4. Denne utgaven gir deg mest bil for pengene med tanke på 75. km på ren strøm, hele 306 hester og avansert 4×4 uten avgifter.

 

 

Konklusjon
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid er selve definisjonen på typisk Norgesbil med 75 km. rekkevidde på ren strøm, god plass til familien og bagasje man behøver til langtur, kombinert med intelligent firehjulsdrift. PHEV-utgaven kombinerer elbilens lave driftskostnader med bensinmotor.

 

 

Fakta Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

  • Motor: bensin + elektrisk
  • Slagvolum: 2,5-liter
  • Effekt: 306 hk
  • Moment: 227 Nm
  • Gir: Automatgir
  • 0-100 km/t: 6,0 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 75 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,1 l/mil
  • Co2 utslipp: 22 g/km
  • Egenvekt: 1.910 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,85 m
  • Høyde: 1,69 m
  • Akselavstand: 2,69 m
  • Utstyrsnivå: Executive
  • Bagasjerom volum: 520 / 1.690 liter
  • Pris fra: Kr 509.900, –

 

Med intelligent firehjulsdrift og god plass er Toyota RAV4 Plug-in Hybrid perfekt til fritidsaktiviteter ved vannet eller opp til hytta på fjellet.

 

Mye har forandret seg siden RAV4 ble lansert i 1994 med lengde på 4,15 meter, den har vokst til en stor familiebil med god plass i baksetet.

 

Bil kjøres på mange forskjellige måter, enkelte ganger kan det være greit å hvile armen på en myk polstret overflate.

 

Jeg bare elsker et tradisjonelt betjeningsmønster for kjøreprogram, klima og ikke minst at aktivering/deaktivering av filholderassisten er plassert på rattet.

 

72 km gjenstående rekkevidde på strøm er ikke verst for en demobil som benyttes til prøve kjøring, potensielle kunder som estimatet er regnet ut fra ønsker selvsagt å teste ut alle de 306 hestene …

 

Med et slikt oversiktsbilde er det nesten umulig å parker feil eller komme i kontakt med betong klossene som ofte er skjult i bilens dødvinkel.

 

Toyota har vært flinke til å forbedre opplevd kvalitet i interiøret, ringtesten avslører myke lyddempende materialer.

 

Denne familiebilen er fleksibel, et eget kjøreprogram til bruk i terrenget er på plass.

 

Trådløs ladeplate er på plass, muligens unødvendig siden man bruker ledning for å koble til Apple CarPlay og Android Auto.

 

Her ser vi at energien går fra batteriet til elmotoren, slipper man opp gasspedalen så går energien motsatt vei.

 

Under gulvet finner vi et eget rom til å oppbevare ladekabel, ekstra plass til overs for andre ting er det også, boksen er relativt romslig.

 

 

 

 

Related posts