Den nye Hyundai Tucson Plug-In

 

Hyundai slipper i dag en rekke detaljer om helt nye Tucson Plug-In Hybrid, som er en perfekt match for norske kunder.

 

  • Hyundais helt nye Tucson Plug-In Hybrid får en kraftfull drivlinje med 265 hestekrefter, ekte firehjulsdrift som standard og lang elektrisk rekkevidde
  • Helt nye Tucson Plug-In Hybrid lanseres i Norge tidlig i 2021

 

 

Helt nye Hyundai Tucson er like rundt hjørnet, og i det norske markedet lanseres bilen utelukkende som Plug-In Hybrid med firehjulstrekk som standard. Bilen er ventet til markedet tidlig i 2021.

– Helt nye Tucson er som skapt…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Hyundai slipper i dag en rekke detaljer om helt nye Tucson Plug-In Hybrid, som er en perfekt match for norske kunder.

 

  • Hyundais helt nye Tucson Plug-In Hybrid får en kraftfull drivlinje med 265 hestekrefter, ekte firehjulsdrift som standard og lang elektrisk rekkevidde
  • Helt nye Tucson Plug-In Hybrid lanseres i Norge tidlig i 2021

 

 

Helt nye Hyundai Tucson er like rundt hjørnet, og i det norske markedet lanseres bilen utelukkende som Plug-In Hybrid med firehjulstrekk som standard. Bilen er ventet til markedet tidlig i 2021.

– Helt nye Tucson er som skapt for norske kundebehov når den nå lanseres som Plug-In Hybrid. Bilen blir en skikkelig kraftpakke med 265 hestekrefter, og den leveres med firehjulsdrift som standard. I tillegg kan man forvente en solid elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

 

– Tucson er en familie-SUV som takket være vår helt nye plattform har svært smart plassutnyttelse, med stort bagasjerom og veldig god bakseteplass. Med den nye plattformen er batteripakken smart plassert under kupeen, og bilens interiør er enda romsligere enn ytre mål skulle tilsi.

 

Helt nye Tucson Plug-In Hybrid er utstyrt med en kraftfull og effektiv drivlinje. Systemet er basert på Hyundais tredje generasjon 1.6-liters T-GDi Smartstream turbobensinmotor, kombinert med en 66,9 kW elektrisk motor som produserer 304 Nm ved hjelp av et lithiumpolymerbatteri på 13,8 kWt. Den totale systemeffekten er på 265 hestekrefter, som gir 350 Nm dreiemoment.

 

Systemet er matet mot en nyutviklet sekstrinns automatkasse som styres via Tucsons toppmoderne knappegir. Bilen har et avansert firehjulsdriftsystem som standard.

 

Helt nye Tucson Plug-In Hybrid er også utstyrt med aktive luftspjeld, som tilpasser åpningen av luftinntakene etter behov for å sikre lavest mulig luftmotstand.

 

 

Lave utslipp, helt uten kompromisser

Det ladbare hybridsystemet i helt nye Tucson sørger for maksimal drivstoffeffektivitet kombinert med herlig kjøreglede. Elmotoren sørger for svært lave utslipp i lave hastigheter, og bidrar også til rask akselerasjon og dynamikk.

 

Man kan også velge å sette bilen i EV-modus, som gjør at bilen vil gå mest mulig på kun strøm. Den elektriske rekkevidden etter WLTP blir på over 50 kilometer.

 

Bilen lades også raskt, takket være en ombordlader på 7,2 kW. Det gir et fulladet batteri på bare et par timer med en vegglader.

 

 

Solide plassforhold

Takket være den smarte plasseringen av batteripakken under bilens kupé, har helt nye Tucson Plug-In Hybrid svært god plass ombord. Baksetepassasjerer har hele 955mm benplass, mens bagasjerommet har vokst med ni prosent fra utgående generasjon av Tucson. Dermed har Tucson Plug-In Hybrid et bagasjerom på hele 558 liter med seteryggene oppe, og inntil 1 737 liter når bakseteryggene felles ned. Baksetet har også smart 40-20-40-deling som standard, noe som betyr at man enkelt kan laste inn lange gjenstander, som for eksempel ski.

 

 

Klar for utfordrende veier og terreng

Helt nye Tucson Plug-In Hybrid er en ekte SUV, og har mekanisk firehjulsdrift som standard. Bilen er utstyrt med Hyundais egenutviklede HTRAC-firehjulsdriftsystem, og har i tillegg fått en helt ny terrengvelger for enda bedre fremkommelighet på vanskelig underlag. HTRAC distribuerer drivkraften etter behov mellom for- og bakhjulene, mens terrengvelgeren optimaliserer effekt, dreiemoment og bremsekraftfordeling etter sjåførens valgte underlag.

 

Topputstyrte biler med Premium utstyrsnivå har i tillegg elektronisk styrte dempere (ECS), som bruker adaptiv demperteknologi for å gi svært allsidige kjøreegenskaper basert på både situasjon og sjåførens innstillinger. ECS sørger automatisk for kontinuerlig kontroll av bilens dempere, for å gi maksimal komfort og dynamikk. Man kan tilpasse ECS-systemet og styreresponsen gjennom å velge mellom Eco- og Sportmodus.

– At helt nye Tucson Plug-In Hybrid leveres med aktive dempere betyr at bilen både leverer fantastisk komfort og herlig dynamikk. Dette er bare ett eksempel på alt utstyret som gjør at Tucson skiller seg ut i markedet. Bilen er fylt til randen med komfort- og sikkerhetsteknologi, sier Knudsen i Hyundai.

 

 

En teknologisk kjempe

Helt nye Tucson skiller seg kraftig ut i markedet med sin progressive design, som integrerer skarpe linjer, vinkler og former. I tillegg har bilen helt unike parametriske skjulte lykter. En rekke menneskeorienterte teknologier sørger dessuten for en intuitiv opplevelse om bord, og bilen er blant annet utstyrt med en åpen cockpit bestående av et fulldigitalt instrumentpanel på 10,25’’ og et toppmoderne infotainmentsystem på 10,25’’. Bilen er også fullt tilkoblet med Bluelink og tilknyttede tjenester. Det betyr blant annet appstyring, og smarte Hyundai Live-tjenester.

 

Helt nye Tucson har klassens beste kjøreassistentpakke, og de mest omfattende sikkerhetssystemene i segmentet. Blant annet har bilen fjernstyrt parkeringsassistent, som gjør at man kan parkere bilen med knapper på nøkkelen uten selv å sitte i bilen. Helt nye Tucson er også utstyrt med Highway Driving Assist, som både holder bilen midt i filen, sørger for riktig avstand til andre kjøretøyer, og bruker navigasjonsdata for å tilpasse hastigheten. Ryggeassistenten med nødbremse er unik for Tucson Plug-In Hybrid, og griper aktivt inn og bremser dersom man er i ferd med å rygge på noe. Dette er bare eksempler på en svært omfattende sikkerhetspakke som sørger for tryggheten i helt nye Tucson.

 

 

Tucson Plug-In Hybrid lanseres i Norge tidlig i 2021, og er ventet å få svært konkurransedyktige priser.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen