Suzuki viderefører hybridsatsningen i nye Suzuki Swift hybrid. Først ut var lillebror Ingnis og nå leveres også Suzuki Swift med hybridteknologi.
Suzuki Swift er blitt helt ny. Dette er fjerde generasjon Swift som er på plass hos din lokale bilforhandler. Enkelte vil vel hevde tredje generasjon, men tar man med at Swift-navnet ble benyttet før relanseringen burde fjerde være riktig.
Oppgraderingen medfører også muligheten til å bestille Swift som hybrid for første gang. Motormagazinet skal se nærmere på hvordan hybridsystemet fungerer senere i artikkelen, men først skal vi gjennomgå de mest merkbare forbedringene.
Større og lettere
Suzuki Swift er nå bygget på en lettvekts plattform og har ved hjelp av høyfast stål blitt hele 120 kilo lettere. Det er mye siden Swift er en av de minste bilene i B-segmentet med sine 3. 84 meter. Lengden er faktisk en centimeter kortere en utgående modell. Dermed kan overskrift til avsnitt virke misvisende, men det er innvendig plass som har blitt større siden akselavstanden har økt med to centimeter. Da får man mye bedre innvendig plass og lengre akselavstand slår også positivt ut på kjøreegenskapene.
Bredden har også øket med fire centimeter og taklinjen er helt rett, slik at store passasjerer i baksetet ikke får problem med takhøyde. Dermed er det tydelig at Suzuki maksimaliserer plass på denne fjerde generasjon Swift. Designet er kjent og kjært. Her har ikke designgruppen gjort store forandringer. Enkelte kjennere vil nok legge merke til dørhåndtaket er plassert innfelt i C-stolpen og en ny front.
Enkel, men genial hybriddrift
Bilprodusenter reduserer antall komponenter og enkelte har ikke den tradisjonelle kombinasjonen med dynamo og startmotor, men kombinerer disse to i en enhet.
Suzuki har videreutviklet denne teknologien i Swift via merkenavnet Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS). En overdimensjonert dynamo har blitt startmotor, drivmotor til fremdrift samt generator. Bilen konverterer kinetisk energi som skapes ved bremsing eller ved reduksjon av hastighet.
Denne energien lagres i et spesielt batteri som sørger for å forbedre drivstofforbruket til Suzuki Swift. Energien som er lagret brukes i utgangspunktet på to måter. Den første er for å starte Suzuki sin Integrerte Start Generator (ISG). Dette hjelper motoren ved akselerering, spesielt i en oppoverbakke. I tillegg til å hjelpe motoren ved akselerering inkluderer hybridsystemet en start/stopp funksjon. Systemet skrur av motoren når bilen står stille, noe som reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet når det er mye trafikk.
Hybridsystemet hjelper dette systemet ved å bruke elektrisitet for å starte bilen igjen, noe som gjør bilen enda mer effektiv. Fordelen med dette enkle systemet er at det opptar liten plass og dermed passer perfekt i en liten bil. Siden systemet er enkelt blir det også rimelig å produsere.
Rent praktisk
Ute på veien kan man «lure» hybridsystemet til å aktivere elmotoren oftere ved å benytte lavt turtall, da slår elmotoren inn og sparer mer drivstoff. Selv om vi forsøkte denne taktikken lot ikke bilen oss tømme batteriet likevel.
Systemet er helautomatisk, elmotoren slår inn i oppoverbakke og vi la også merke til at den hjalp til under forbikjøring på motorvei. I denne hastigheten merker vi også at nye Swift er blitt bedre lyddempet. Vi savnet som vanlig 6-trinns girkasse, Swift er utstyrt med 5-trinns manuelt gir, men det er ikke sikkert at akselerasjonen ville bli bedre med flere trinn. 90 hester i 960 kg bil fungerer helt greit, 0-100 går på 12.6 sekunder og forbruket blir 0,45 l/mil ved blandet kjøring.
Suzuki gir, som vanlig, deg mye for pengene. Hybrid 4×4 og en god del utstyr om man velger GL med Safe Teck-pakke. Lav vekt bidrar til at Swift faktisk er underholdene på svingete vei. Bilen sitter godt og er velbalansert med et medium stramt understell.
Konklusjon
Suzukis image i Norge en folkelig priset bil med 4×4. Nye Suzuki Swift 4×4 hybrid er bedre på veien enn tidligere, bedre støydempet, med større bagasjerom og innvendig plass, men også vesentlig lettere. Gå for GL utgaven med Safe Teck-pakke, da får du med alle kjøreassistentene, ryggekamera, automatisk klima osv.
Faktaboks
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1,2-liter
- Effekt: 90 hk
- Moment: 120 Nm
- Gir: 5-trinns manuell
- 0-100 km/t: 12,6 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Forbruk blandet: 0,45 l/mil
- Co2 utslipp: 101 g/km
- Egenvekt: 960 kg
- Tilhengervekt: 1.000
- Lengde: 3,84 m
- Bredde: 1,73 m
- Høyde: 1,52 m
- Akselavstand: 2,45 m
- Utstyrsnivå: GL med Safe Teck-pakke
- Bagasjeroms volum: 265 / 579 liter
- Pris fra: Kr 233.800,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 257.700,-