Audi Q8 e-tron quattro 50 – Årets nyhet fra Audi

 

Det er ikke lenge siden vi kjørte Audi Q8 Sportback e-tron 55 med hele 106 kWt netto batteripakke. Nå er turen kommet til langt rimeligere Audi Q8 e-tron quattro 50.

 

Audi Q8 Sportback e-tron er nok den vakreste av Q8-serien designmessig, lav og linjelekker, men likevel praktisk med tanke på bagasjeromskapasitet.

 

Familie SUV-en Audi Q8 e-tron quattro 50 er likevel mestselgende utgave. I Norge er vi nærmest oppvokst med at en bil skal være så praktisk som overhodet mulig. Audis tilnærming til dette kravet resulterte i at Audi e-tron traff blink når den ble lansert i 2019…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Det er ikke lenge siden vi kjørte Audi Q8 Sportback e-tron 55 med hele 106 kWt netto batteripakke. Nå er turen kommet til langt rimeligere Audi Q8 e-tron quattro 50.

 

Audi Q8 Sportback e-tron er nok den vakreste av Q8-serien designmessig, lav og linjelekker, men likevel praktisk med tanke på bagasjeromskapasitet.

 

Familie SUV-en Audi Q8 e-tron quattro 50 er likevel mestselgende utgave. I Norge er vi nærmest oppvokst med at en bil skal være så praktisk som overhodet mulig. Audis tilnærming til dette kravet resulterte i at Audi e-tron traff blink når den ble lansert i 2019 og ble Norges mest solgte bil i 2020. Også vi ble overrasket over et formidabelt salg hvor alle samfunnslag ønsket å kjøpe en praktisk bil fra Premium-segmentet.

 

Audi Q8 e-tron quattro 50
For kjennere av merket, er det ikke store forandringer på SUV-en ved første blikk. Forandringen ligger derimot i teknikken, godt skjult. Ingeniørene har flyttet batteriet fra 55 over i Audi Q8 e-tron quattro 50.

 

Med de forbedringene i luftflyten over karosseriet og andre skulte oppgraderinger, vil faktisk nye Audi Q8 e-tron quattro 50 inneha lengre rekkevidde enn den gamle e-tron quattro 55.

 

Rent praktisk vil eiere av 55-utgavene kunne bytte inn i en helt ny Audi Q8 e-tron quattro 50 med lengre rekkevidde og kr. 116 200,- lavere pris enn en Audi Q8 e-tron quattro 55, begge med Advanced utstyrsnivå ifølge prislisten på Audis webside.

 

Rekkevidden blir utregnet på grunnlag av felgvalg og utstyr. Dermed vil vår fullspekkede utgave inneha 439 km WLTP, litt lavere enn for Audi Q8 e-tron 50 Advanced som varierer mellom 506 / 453 WLTP km. avhengig av felg og utstyr.

 

Fullspekket demobil
Lengre rekkevidde, raskere lading og nytt design, er stikkordene som kjennetegner oppgraderingen «vår» nye Audi Q8 e-tron quattro 50 har gjennomgått, men også ved å bruke Q8 i navnet har Audi tatt et lite steg videre.

 

Bokstavkombinasjonen indikerer at vi denne gang kjører topputgaven av e-tron serien. Audi Q8 e-tron quattro 50 er likevel den mest folkelige utgaven av Audi Q8 e-tron quattro selv om vår demobil ikke representerer flertallet av kjøperne prismessig. Demobilen er som vanlig spekket med utstyr for å vise frem alt man har å tilby av ekstrautstyr, langt rimeligere er det å velge en standard utstyrspakke. De fleste kundene velger en bil i underkant av 800.000 kroner.

 

Mykere og sporty
Motormagazinets medarbeider har kjørt de fleste utgaver Audi e-tron siden lansering i 2019 og det er aldri et sjakktrekk å forandre for mye på en vinneroppskrift. Ute på veien føles 2024-modellen imidlertid en smule annerledes.

 

Man har oppgradert kjøreegenskapene ved at det er større avstand mellom myk og stamt på kjøreprogrammene. På motorvei foretrekker vi komfort, som medfører at også den adaptive luftfjæringen tilpasser seg og gir en litt mykere opplevelse enn tidligere. Likevel uten den lange kontrabevegelsen fra bakenden over de lange dumpene som har oppstått i veibanen. Samme i bykjøring over fartsdumper, myk og riktig bevegelse uten en ekstra bevegelse når bakhjulene triller ned av fartsdumpen i mykeste kjøreprogram.

 

På svingete partier bruker vi Sport som i Premium sammenheng heter Dynamic. Vi er som vanlig ute på de samme veiene som vi har besøkt med alle utgaver av Audi e-tron tidligere, også her føles nykommeren annerledes.

 

Forbedret kjøreopplevelse
Svingene forseres via mindre rattbevegelser og styringer føles mer presis, nærmest alle duvende sidebevegelser i denne store tunge SUV-en er eliminert. Årets oppgradering medfører ingen stor revolusjon i kjøreopplevelsen, likevel et steg videre i riktig retning siden bilen er blitt mykere på motorveien og strammere på svingete partier takket være luftfjæring og kontrollert støtdemping.

 

Den elektroniske stabilitetskontrollen medfører bedre manøvrering av bilen en tidligere utgaver, og raskere respons ved styring i krappe svinger. Samlet vil alle de skulte oppgraderingene medføre en forbedret kjøreopplevelse på 2024-modellene.

 

Konklusjon
Audi Q8 e-tron quattro 50 er prismessig det smarteste valget i Q8-serien. Lengre rekkevidde enn utgående 55 Model og ikke minst forbedrede kjøreegenskaper. Heldigvis har man bare forandret enkelte designelementer utvendig, som har medført lavere luftmotstand.

 

Faktaboks

  • Audi Q8 e-tron 50
  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 340 hk
  • Moment: 664 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,0 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 439 km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,24 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.585 kg
  • Tilhengervekt: 1. 800 kg
  • Lengde: 4,91 m
  • Bredde: 1,93 m
  • Høyde: 1,63 m
  • Akselavstand: 2,92 m
  • Utstyrsnivå: S-line
  • Bagasjeroms volum: 569/1637 liter
  • Pris fra: Kr 717.900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.076.288. –

 

Dette designet liker nordmenn, Audi e-tron ble Norges mest solgte bil i 2020.
Audi Q8 e-tron quattro 50 har nesten samme utvendige mål som Sportback, men med et utpreget SUV-design.
Girvelger, kjøreprogram og klimajustering lett tilgjengelig samt en behagelig kant å hvile beinet mot, da føler man seg hjemme.
Skal man finne forbedringspotensial så må man gå helt ned på ubetydelig detaljnivå, hjulet til justering av lyd er glatt og burde byttes med et i klebrig gummi.
Fører sete med uttrekkbar sittepute og også tilt slik at man hever setet i forkant gir undertegnede en perfekt sittestilling.
Stor bil med stort bagasjerom er ettertraktet, her har vi hele 569/1637 liter til rådighet.
Smart og enkel løsning for å sikre gjenstander som min kameraveske i bagasjerommet.
Ekstra oppbevaringsrom under panseret i form av en Frunk,( merkelig navn), men perfekt plass til å oppbevare ladekabler
Glasstaket kan åpnes slik at man kan slippe inn en duft av sommer.
Man har også mulighet til å bruke spakene bak rattet til å justere regenering (motorbrems), Oslofjordtunnelen er et godt eksempel på fordelen siden man slipper å bruke bremsepedalen hele veien ned, hastigheten justeres via rattet.
Rent og linjelekkert design med S line interiørpakke.
2,92 m akselavstand medfører at to storvokste kan sitte bak hverandre uten problem med beinplass.
Navigasjon kan overføres til skjermen over rattet, dermed har man god oversikt sammen med detaljene fra Head-Up display.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen