Flere og flere forbrukere forventer å kunne kjøpe bærekraftige alternativ til tradisjonelle biler uten å måtte betale mer
Selv om hver tredje norske forbruker har spesielt fokus på å ta vare på klimaet når de kjøper bil eller motorsykkel, er det ikke like mange som er villige til å betale ekstra for en elbil eller et annet bærekraftig kjøretøy. Det viser undersøkelsen Global Sustainability Study fra konsulenthuset Simon-Kucher.
Ifølge undersøkelsen rangerer 32 prosent av de norske forbrukerne det som et av de fem viktigste kjøpskriteriene at et ”eget kjøretøy” er miljømessig bærekraftig. Tilsvarende tall i Sverige og Danmark er henholdsvis 44 prosent og 40 prosent. Kriteriene som rangeres høyt av de fleste norske forbrukerne ved kjøp av bil, er bilens pris, driftsikkerhet og holdbarhet, kvalitet og kjørekomfort.
– Det er faktisk viktigst for nordmenn at bilen har en attraktiv pris. Norske forbrukere setter klart pris over bærekraft. Og når forbrukerne blir spurt om hva de mener med miljømessig bærekraft, tenker de fleste på bilens holdbarhet. Først lenger nede kommer aspekter som CO2-utslipp og mulighet til å gjenbruke deler av bilen, sier partner Håkon Sæberg fra Simon-Kucher.
Hver fjerde vil betale ekstra for en bærekraftig bil
Selv om en tredjedel av de norske forbrukerne vil beskytte klimaet gjennom deres valg av bil, er det bare cirka en fjerdedel av forbrukerne som vil betale ekstra for en bærekraftig bil.
23 prosent av de norske forbrukerne er ifølge den siste utgaven av Global Sustainability Study villige til å betale ekstra for bærekraftige produkter i kategorien ”egne kjøretøy” mot 27 prosent i 2021. De 23 prosentene som er villige til å betale ekstra, vil i gjennomsnitt betale 24 prosent mer for et bærekraftig alternativ til en tradisjonell bensin- eller dieselbil.
– Forbrukerne holder igjen fordi de generelle prisstigningene har påvirket den samlede kjøpekraften. I tillegg kommer det at flere og flere forbrukere rett og slett forutsetter at de kan kjøpe bærekraftige produkter. Den samme utviklingen ser vi på flere områder. For noen få år siden ble de grønne alternativene sett som noe alle ikke tilbød. I dag forventer et stort segment av forbrukerne at de kan være klimabevisste når de handler fordi utvalget øker, sier partner Håkon Sæberg fra Simon-Kucher.
Et klart signal til bilbransjen
Ifølge Håkon Sæberg er forbrukernes prioritering av bærekraft et klart signal til bilbransjen:
– Norge har i flere år vært ledende i skiftet fra tradisjonelle biler til elbiler. Også framover vil det være nødvendig for bilbransjen å tenke grønt, både når det gjelder råmaterialer, produksjon og logistikk. Bilbransjen må sørge for å lansere elbiler som også prismessig er et reelt alternativ til bensin- og dieselbiler. Utviklingen i forbrukernes vilje til å betale ekstra kan bli et problem for det fortsatte grønne skiftet hvis elbilene ikke kan konkurrere med de tradisjonelle bilene på pris, fastslår Håkon Sæberg.
Fakta om undersøkelsen:
Undersøkelsen “The Global Sustainability Study 2022” er gjennomført med datainnsamling i juli og august 2022. Undersøkelsesrapportene er utarbeidet av Simon-Kucher & Partners på grunnlag av data hentet inn av det uavhengige markedsanalysefirmaet Dynata. Undersøkelsen omfatter 11 711 forbrukere i 19 land (Norge: N=752). Undersøkelsen omfatter et representativt utsnitt av befolkningen når det gjelder alder, kjønn, bopel, yrkesmessig status og inntektsnivå. Undersøkelsen ble lagd for å måle forbrukerholdninger til bærekraft, hvor viktig bærekraft er og viljen til å betale for bærekraft, og den fokuserer på 19 forskjellige produkt- og servicekategorier i følgende sektorer: Forbruksgoder og detaljhandel, bilindustri, reiser og turisme, energi/forsyning, finansforetak samt bygg/innredning.
Fakta om Simon-Kucher:
Simon-Kucher er et globalt konsulenthus med mer enn 2000 ansatte i 30 land. Vårt fokus er å åpne for større vekst som målbart øker kundenes omsetning og fortjeneste. Vi oppnår det ved å optimere alle element innenfor kommersiell strategi – produkt, pris, innovasjon, markedsføring og salg. Rådgivningen vår er basert på inngående innsikt i hva kundene ønsker og legger vekt på. Med 37 års erfaring innenfor alle former for monetisering, er vi anerkjent som verdens ledende spesialist innenfor prissetting og vekst.