Audi Q8 Sportback e-tron 55 – Viderefører suksessen

 

Nye Q8 e-tron viderefører suksessen fra Audi e-tron som ble lansert i 2019. Salgssuksessen ble en stor overraskelse for mange siden en bil i det dyre Premiumsegmentet ble en ny «folkevogn» i Norge.

 

Størrelsen og rekkevidden medførte at Audi e-tron ble familiens hovedbil, og da ønsker mange seg kvalitet og ikke minst den statusen toppmodellene Audi fører med seg.

 

Forbedret design
Navnebytte til Q8 e-tron, er et tydelig signal om at Audi Q8 e-tron er toppmodellen i Audis elektriske SUV-utvalg. Forandringene er ikke store ved første blikk, der ny grill vekker mest oppsikt, hvor man har laget en langt mer tradisjonell og bredere grill lik tradisjonelle motorer.

 

Fronten blir langt mer maskulin og med nye designelementer har Audis designspråk tatt et steg videre. Blant annet er de fire ringene todimensjonale.

 

Mer effektivt
De skjulte forbedringene derimot er store, for Audi Q8 e-tron er bygget enda mer effektivt og aerodynamisk. Blant annet hjelper hjulspoilerne til med å lede luftstrømmen rundt hjulet. I tillegg er det brukt et nytt forseglingssystem rundt grillen, som er med på å optimalisere luftstrømmen som treffer fronten på bilen. Dette bidrar til større effektivitet.

 

Forandringene i designet medfører i praksis at Audi Q8 e-tron har enda bedre aerodynamikk, noe som gir en reduksjon i luftmotstand fra 0.26 til 0.24 cw for Audi Q8 Sportback e-tron. Tørre tall, men forsøk selv å føle luftmotstanden ved å stikke hånden ut av vinduet i motorveishastighet, da forstår man bedre hvordan bare små forandringer som å bruke vindtunnel gir bedre rekkevidde.

 

Med optimalisert luftstrøm rundt og under Audi Q8 Sportback e-tron øker rekkevidden og minsker strømforbruket.

 

Lengre rekkevidde

Med 2024 utgaven Audi Q8 e-tron, får kundene en rekkevidde (WLTP) på inntil 532 km for Audi Q8 e-tron 55 Advanced. Rekkevidden for vår Audi Q8 Sportback e-tron 55 S line, er på inntil 551 km fra høyenergibatteriet som har en kapasitet på opptil 106 kWh netto (114 kW brutto).

Dette er viktig siden Audi opererer med netto batterikapasitet og ikke brutto som mange andre konkurrenter.

 

Raskere lading
Når batteriets ladenivå er lavt, kan du også aktivere Range-modusen i MMI for å få lengst mulig rekkevidde ut av den gjenværende strømmen. Nykommeren har også litt raskere lading ved ladestolpen. Audi Q8 e-tron tar imot 170 kW fra hurtigladestasjonen mot 150 kW tidligere og det er smart å bruke e-tron ruteplanlegger, slik at batteriet er optimalisert med riktig temperatur når man svinger inn til hurtigladeren. Man oppnår raskere lading og mindre slitasje på batteriet med denne løsningen.

 

Med økt batterikapasitet har man også økt antall viklinger på elmotorene, og dermed tar motoren imot mer strøm og bygger raskere opp dreiemomentet. Du leste faktisk riktig årstall innledningsvis for det er nemlig 2024 modellen vi kjører denne gang. Man kan være enig i at Audi er fremtidsrettet. Men dette er første gang vi får prøve neste års modell allerede i marsmåned. Vanligvis begynner produsentene å vise frem nyhetene etter ferien.

 

Det som ved første øyekast i utstillingslokalet så ut til å være en liten årlig oppgradering, skjuler altså langt mer under skallet.

 

Sportslig oppgradering
Audi Q8 e-tron kommer selvsagt med luftfjæring og kontrollert støtdemping. Avstanden over bakken kan variere med hele 76 millimeter. Dette er med på å kjennetegne de typiske dynamiske kjøreegenskapene i en Audi.

 

Vi har som vanlig testet understellet i by, landevei, motorvei og på underholdende svingete partier, hvor vi kjører nesten alle bilene vi tester for å sammenligne. På sistnevnte underlag er Sport kjøreprogram førstevalget. I Audis Premium-verden bruker man ordet Dynamic om kjøreprogrammet vi vanligvis omtaler som Sport.

 

Progressiv styring
Vår Audi Q8 Sportback e-tron 55 oppfører seg annerledes enn vi kan huske fra tidligere. Bilen forserer svingene nærmest uten å krenge og man føler underlaget opp i bilen, slik at man får en følelse av ujevn asfalt igjennom understellet og samme følelse i ratt.

 

Bilens progressive styring er mer presis med mindre rattutslag og raskere respons enn tidligere. Det viser seg at Aud- ingeniørene har jobbet med å gi nye Audi Q8 Sportback e-tron 55 en annerledes kjøreopplevelse. Kort fortalt er det langt større avstand mellom de forskjellige kjøreprogrammene enn tidligere. Bilen føles langt strammere, mer Sporty i Sport og mykere i komfort enn bilen var tidligere.

 

Optimalisert luftfjæring og kjøreprograms vil gi gamle e-tron kunder en bil de kjenner igjen, men med forbedrede kjøreegenskaper.

 

Assistenter i fleng
Rundt 40 førerassistentsystemer er tilgjengelig i Audi Q8 e-tron. Opptil fem radarsensorer, fem kameraer og 12 ultralydsensorer gir informasjon som analyseres av en sentral førerassistent. En nyhet er remote parkassist plus, som vil væretilgjengelig fra årsmodell 2024. Med den funksjonaliteten kan Audi Q8 e-tron manøvrere seg selv inn i de trangeste parkeringsplassene, mens kunder kontrollerer bilen gjennom myAudi-appen på sin telefon.

 

Når bilen finner endelig posisjon slår den seg av, setter på parkeringsbremsen og låser dørene. Slik kan sjåføren mer komfortabelt gå inn og ut av bilen.

Til tross for alle assistentene har man mulighet til å deaktivere filholderassistenten med bare et trykk lett tilgjengelig ved rattet, slik at fører bestemmer over teknologien. En herlig kombinasjon av teknologi og manuell kjøreglede.

 

Konklusjon
Teknikken ligger tydeligvis under skallet på vår Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced. Det er ikke snakk om en liten årlig oppdatering, som skiller årsmodellene fra hverandre viste seg å være langt mer merkbar på veien. Årets forbedringer bidrar til en åpenbar endring i både kjøreopplevelse og bilens effektivitet med inntil 548 km rekkevidde for Audi Q8 Sportback e-tron 55.

 

Fakta Audi Q8 Sportback e-tron 55

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 408 hk
  • Moment: 664 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 5,6 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 458 km WLTP
  • Forbruk blandet: 2,41–2,15 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.585 kg
  • Tilhengervekt: 1. 800 kg
  • Lengde: 4,91 m
  • Bredde: 1,93 m
  • Høyde: 1,61 m
  • Akselavstand: 2,92 m
  • Utstyrsnivå: Advanced
  • Bagasjeroms volum: 528/1567 liter
  • Pris fra: Kr 796.205. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.182.900. –
Filholderassistenten er meget enkel å deaktivere, bare et trykk så kjører man manuelt med fokus på ren kjøreglede.
Frunken» er også med videre fra forrige generasjons e-tron, 62 liter med ekstra lagringsplass.
Under bagasjerom gulvet finner vi et rom til ekstra lagringsplass.
Akselavstand på 2,92 meter gir god plass til baksetepassasjer selv med førersete i en tilbakelent posisjon.
Vår bil var utstyrt med kamera speil, som dere ser så reduserer speilene luftmotstand, men de krever tilvenning ved at bilde vises på skjerm inne i bilen.
Hjul er en velfungerende løsning til betjening, det enkle er ofte best.
Innvendig er det som vanlig i Audi, lekkert og gjennomtenkt med fokus på eksklusive materialer
Nye designelementer er en del av Audis nye design sammen med todimensjonale ringer, og enda bredere grill.

 

 

 

Fra siden blir virkelig designet på Audi Q8 Sportback fremhevet på rett måte.
Nærmest usynlige detaljer er medhjelper til en langt bedre luftstrøm under bilen og dermed forbedret rekkevidde.

 

 

 

 

Related posts