BMW iX1 M30 – Ny volumselger!

 

Elbiler er fortsatt markedsdominerende. Nå er det et nytt tilskudd i Premium-segmentet i form av nye BMW iX1 kommet.

 

Elbilen innehar alle de egenskapene markedet etterspør: 4×4, god bakkeklaring, riktig rekkevidde, hengerfeste og ikke minst den særnorske skiluken.

 

Utviklingen av nye BMW iX1 følger en litt annerledes strategi siden den er utviklet på en modulær plattform den deler med bensin, diesel og hybridbiler, altså ikke dedikert elbil. Men siden plattformen er fleksibel, unngår man de ulempene første generasjons elbiler bygget på felles plattform hadde.

 

Samme plattform
En antydning til tunnel i gulvet, mellom baksetet, er…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Elbiler er fortsatt markedsdominerende. Nå er det et nytt tilskudd i Premium-segmentet i form av nye BMW iX1 kommet.

 

Elbilen innehar alle de egenskapene markedet etterspør: 4×4, god bakkeklaring, riktig rekkevidde, hengerfeste og ikke minst den særnorske skiluken.

 

Utviklingen av nye BMW iX1 følger en litt annerledes strategi siden den er utviklet på en modulær plattform den deler med bensin, diesel og hybridbiler, altså ikke dedikert elbil. Men siden plattformen er fleksibel, unngår man de ulempene første generasjons elbiler bygget på felles plattform hadde.

 

Samme plattform
En antydning til tunnel i gulvet, mellom baksetet, er det eneste og mangel på Frunk fremme. Frunk er det merkelige ordet man bruker for å beskrive oppbevaringsplass foran (under panseret) og skal vi gjette så kommer det fra det engelske ordet Trunk, som alltid brukes om bagasjeplass bak.

 

Oppbevaring foran blir dermed Frunk fra- front Trunk. Dermed er den nye elbilen til BMW iX1 velkjent på mange måter med samme gode BMW-DNA som de andre modellene på samme plattform. De har som kjent hengt med siden 2009, nå er det klart for tredje generasjon.

 

Kompakt familiebil
Vi var ganske spent på om den velkjente kvalitetsfølelsen var tilstede i BMW iX1 før prøvekjøring siden den seneste BMW-testen var av luksusbilen BMW i7, som ble valgt av kongehuset. Prisdifferansen ned til den rimeligste elbilen fra BMW er formidabel.

 

Klangen ved å lukke døren er dempet, en lyd man forbinder med god lydisolering. De langbeinte finner seg godt til rette, uttrekkbar setepute sammen med tilt gir lårstøtte helt frem slik at sittestillingen er perfekt.

 

Avansert stemmestyring
I en bil på 4,50 meter vil man enkelte ganger inngå kompromisser med sittestilling ved å medbringe en lang baksetepassasjer. Her er intet å klage på. Vi rekker faktisk frem til berøringsskjermen og ved å hvile hånden på kanten under skjerm, har vi støtte også.

 

Denne modellen satser på avansert stemmestyring, men vi foretrekker å bruke knapper til betjening. Disse finnes på rattet og på midtkonsollen, som forøvrig har et nytt design uten menyhjul til betjening.

 

BMW iX1 oser av kvalitet med myke materialer og lekkert design. Ringtesten avslører enkelte partier hardplast nederst på dørene, det er alt, men det viktigste er faktisk at man får denne luksuriøse BMW-følelsen man følte i i7 til gangs i også i BMW iX1.

 

En folkelig utstyrt bil vil koste ca. 550.000 kroner med 4×4, hengerfeste, og rekkevidde på 417 – 439 km.

 

Følelse på veien
Vår demobil koster naturligvis mer, som alltid har importøren spekket bilen med utstyr man ønsker å vise frem. I god gammel Premium-tradisjon kan man skreddersy sin egen bil med utstyr etter eget ønske, men den rimeligste løsningen vil være å velge pakker.

 

Vi kjører en bil med sportsunderstell og sportsseter i alcantara, oppsettet passer godt med BMWs sportslige profil. Det er god friksjon i stoffet som er forskjellig fra et glatt skinnsete.

 

Det spesielle lydbildet vi opplevde ved å lukke døren innledningsvis gjenspeiler seg på veien også. Lite støy slipper inn og forstyrrer bilens passasjerer, selv i motorveishastighet.

 

Ekstra krefter
Kjøreopplevelsen er bare herlig. Bilen føles helt riktig satt opp med tanke på understell og styring. Bilens sportsunderstell er heller ikke for stramt for de med noen år på nakken. Man har valgt bort luftfjæring og isteden satset på et adaptivt understell, hvor demperne tilpasser seg etter fart og underlag.

 

Vanligvis bytter vi kjøreprogram fra Sport på svingete partier til komfort på motorvei. I BMW iX1 er det enkelt å bruke samme program, for behovet for å bytte kjøreprogram falt bort.

 

Det er heller intet behov for å bruke Boost-spaken på rattet. Spaken gir deg ekstra krefter til akselerasjon i ca. 10 sekunder, men BMW iX1 er ingen sinke i trafikken uten litt ekstra hjelp heller. 0-100 går på 5,7 sekunder inkludert Boost effekten på 30 hester i tillegg til 313 hk uten.

 

Unike BMW
Kjøreopplevelsen bilen gir deg, er typisk BMW, med god tilbakemelding fra underlaget og presis styring. Går vi inn på detaljer, så er rattet perfekt formet, akkurat passe tykt og i rett størrelse med en overflate som gir friksjon.

 

Mange slike små detaljer danner en helhet som er unik. BMW er en av få bilmerker man kan bestille uten å prøvekjøre, fordi deres DNA gjenspeiles i alle modeller enten man velger luksusbilen i7 eller prisgunstige BMW iX1 M30.

 

Konklusjon
BMW iX1 er rimeligste måte å komme inn i BMWs Premiumverden på elbilsiden. En overraskende velfungerende norgesmodell. Høyreist SUV, god bakkeklaring, 4×4, riktig rekkevidde og ikke minst det spesielle BMW-DNA som går igjen i alle modeller. Med relativt kort leveringstid burde det være duket for høyt salgsvolum.

 

 

Fakta BMW iX1 M30

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 313 hk
  • Moment: 494 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 5,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 413-438km km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,6 -1,9 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,50 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,63 m
  • Akselavstand: 2,69 m
  • Utstyrsnivå: Fully Charged, M-Sport
  • Bagasjeroms volum: 490 / 1.600 liter
  • Pris fra: Kr 517,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 696,400

 

 

Menyhjulet i midtkonsollen har blitt erstattet av knapper, et lite savn.
Endelig en bil jeg rekker frem til berøringsskjermen fra en tilbakelent førerposisjon.
Uttrekkbar sittepute, tilt i forkant og ikke minst god sidestøtte gir deg en helt riktig følelse i nye BMW iX1 M30.
BMWs rimeligste elbil, likevel er det meget god kvalitetsopplevelse i alle ledd.
Motorrommet mangler Frunk, eller oppbevaringsrom under panseret.
Personlig er jeg glad i tradisjonelle dørhåndtak hvor man ikke er avhengig av en knapp til å åpne døren.
Moderne elbiler med batteriet i bunn av bilen har ingen dyp brønn til beina, dermed vil de langbeinte baksetepassasjerene savne lårstøtte helt frem i seteputen.
BMW har laget god innvendig plass ut av en bil på 4,50 m.
Bagasjerommet rommer 490 / 1.600 liter, under gulvet finnes det ekstra oppbevaringsplass.
1.200 kg tilhengervekt medvirker til at BMW iX1 M30 oppfyller alle krav til en typisk norgesmodell.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen