Hyundai Kona electric er en etterlengtet nyhet på elbilfronten med lang rekkevidde og god effekt til folkelig pris. Det er heller ingen ulempe at Hyundai Kona electric har det høyreiste SUV-designet, som mange bilister ønsker.
La oss slå fast at Hyundai Kona electric er en salgssuksess allerede før bilene er på plass i forhandlerlokalene (se egen artikkel). Ventelistene er lang, men det er også mange som ønsker nærkontakt med bilen før de bestiller og de vil bli overrasket over hvor god innvendig plass bilen innehar tross beskjedne mål.
Unik elbilplattform
Hyundai Kona electric er laget på en helt ny dedikert elbil-plattform, som ikke deles med andre modeller. Mange konkurrenter fjerner bare motor og drivverk på eksisterende modell før de konverteres til eldrift med de ulempene dette innebærer.
Unik plattform medvirker til hele hele 10 cm lengre akselavstand på electric i forhold til vanlig Kona. Dette muliggjør kjøreegenskaper og plassutnyttelse som vi tidligere kun har sett i større biler.
Enkelte forandringer
Det er ikke lenge siden vi testet Kona med R3 bensinmotor, nærmere bestemt i Motormagazinet utgave 2 i år, men elbilen er annerledes.
Vi legger merke til den lukkede grillen og den doble lyktedesignen med LED-kjørelys over LED-hovedlyktene er viktige designelementer foran på bilen. Det karakteristiske utseendet fremheves ytterligere av den markante støtfangeren foran. Air curtains ved støtfangeren foran forbedrer de aerodynamiske egenskapene rundt hjulbuene. Bilen er kompakt med korte overheng bak og kraftige hjulbuer som skaper et dynamisk utseende. En tak- eller skiboks kan monteres på takrelingene. Det perfekte tilbehøret til en aktiv livsstil. Sølvfargede sidelister fremhever det sportslige utseendet og som vanlig er designet laget av tidligere Audi designer Peter Schreyer.
Effekt
Den nye KONA electric er vesentlig raskere i trafikken i forhold til Kona bensin siden den elektriske utgaven leveres med en innovativ og sporty drivlinje, som har en av de kraftigste elmotorene på markedet. Effekten blir hentet fra et batteri på 64 kWt, som gir en meget lang rekkevidde på opptil 482 kilometer, med maks. effekt på 204 hk (150 kW).
Dreiemomentet på hele 395 Nm er tilgjengelig fra start. Med en akselerasjon på 7,6 sekunder fra 0 til 100 km/t er det helt annerledes å kjøre KONA electric i forhold til biler med forbrenningsmotor. Elmotor og dampmotor er i farta de eneste motoralternativene på markedet vi kan huske med 100 prosent dreiemoment tilgjengelig fra 0-omdreininger. Med 204 hk føles bilen usedvanlig kvikk i trafikken.
Rekkeviddeangst
KONA electric er også første bil vi tester med den nye målenormen (WLTP) i våre artikler så sant disse data er tilgjengelig, (WLTP) vil gi et mer realistisk aspekt av hva du kan forvente i din nye bil enten det er bensin, diesel eller elmotor. Husk at gamle målemetoder (NEDC-verdier) ga et urealistisk lavt forbruk.
Hyundai KONA electric bruker 1,43 kWt pr mil ved blandet kjøring. Dette tallet er realistisk i bytrafikk, men vil øke i motorveishastighet slik det gjør på bensin og dieselbiler. Vi var faktisk ikke langt fra fasit under prøvekjøring med snittforbruk på 1,55 kWt pr mil. Offisielle tall betyr i praksis 482 kilometer rekkevidde. Vår rekkeviddemåler vil naturlig nok vise kortere distanse siden test ikke gjenspeiler vanlig forbruk.
Kjøremodus
Vi startet med kjøreprogrammet Eco innkoplet. I akselerasjonsfeltet «slipper» bilen før antispinn slår inn, vel og merke på tørr asfalt. I motorveishastighet lar vi bilen kjøre selv. Filholderassistenten fungerte greit, assistenten er ikke like god som Leaf på å ligge midt i kjørebanen mellom filene, men klart godkjent.
Det er en helt egen følelse å ligge i motorveishastighet med bare litt dekkstøy i kupeen. Ingen motorlyd og på rekkeviddemåleren ser man at en kan ligge slik i nesten 50 mil før neste ladestopp. Da er det på tide å ta landeveien fatt. Kjøreprogrammet Sport aktiveres og i svingene føles Hyundai KONA electric veldig lik Opel Ampera e, som har samme motoreffekt og like stort batteri fra LG chemical.
Hurtiglading
Svingegenskapene er gode takket være et helt flatt gulv med lavt plasserte batterier. Bilens tyngdepunkt er lavt. Vanligvis veier biler på denne størrelsen rundt 1000 kilo, men det gjør ikke Kona. Av den grunn merkes batterienes vekt ved nedbremsing før sving, bremsestrekningen blir mye lengre enn den lette bensinutgaven av Kona. Dette er en meget akselerasjonsvillig bil i bytrafikk, stillegående på motorvei og med lang rekkevidde. Dette takket være et vannavkjølt batteri, som blir varmet opp i vinterhalvåret og kjølt ned i sommerhalvåret og under hardt bruk. Driftssikkerheten er i boks med 8 års batterigaranti begrenset til 200.000 kilometer fra fabrikk.
Apropos batteri: Hyundai KONA electric har en stor fordel siden bilen kan motta hele 100Kw fra hurtigladestasjonene. Bilen bruker ca. 54 minutter å lade litium-ion polymerbatteriet til 80 prosent fra en 100 kW hurtiglader. Rekkeviddeangst en saga blott.
Konklusjon
Hyundai KONA electric er med sin lange rekkevidde en helhetlig familiebil som kan være familiens eneste bil. Kjapp og lettkjørt i bytrafikk med 5-års garanti og ubegrenset km. KONA electric leveres med en masse utstyr. Lang leveringstid et minus. Kan være verdt å vente på.
Fakta Hyundai KONA electric
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 395 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 7,6 sekunder
- Toppfart: Ikke oppgitt
- Forbruk blandet: 1,43kWt l/mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: Ikke oppgitt
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,18 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,56 m
- Akselavstand: 2,60 m
- Utstyrsnivå: Teknikk
- Bagasjerom volum: 373 liter
- Pris fra: Kr 325.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 340.800,-