BYD har denne gang lagt vekt på elegant design sammen med enda lengre rekkevidde.
Utvendig design er velkjent, for det ser ut til at Byd Tang er inspirert av en rekke forskjellige SUV-er med en lav taklinje – ikke ulik Audi sett fra siden.
Moderne og lekkert
Wolfgang Egger, og hans team, har ikke utført radikale forandringer i årets store oppgradering, men derimot videreutviklet den seneste generasjon av designspråket «Dragon Face» med forbedret aerodynamikk.
Moderne og linjelekkert utvendig design står i stil med interiøret.
Myke materialer
Det er myke og lyddempende materialer fra frontruten og bakover. Lyden av hardplast kjennes først i bunn av dørene. Vi blir møtt av ventilerte seter til passasjerer i front og baksete. Her er det ikke vegansk, men diamantformet vattert Nappa-skinn.
Forsetene tilbyr elektrisk justering, fem forskjellige program for massasjefunksjonen med varme og ventilasjon som standard. Fem isofix-seter er på plass, slik har man også en mulighet til å plassere minstemann i passasjersetet foran, i tillegg til de to bakerste seterader.
BYD Tang 4×4 Long Range har to interiørfarger å velge mellom, sort eller brunt.
108,8 kWh stort BYD Blade-batteri
BYD Tang 4×4 Long Range, er en stor SUV på med en lengde på 4 970 mm, bredde på 1 955 mm og høyde på 1 745 mm. Den nye modellen er større enn sin forgjenger. Stor er også batteripakken på hele 108,8 kWh, som vanlig snakker vi om BYDs eget nikkelfritt (LFP) Blade-batteri.
På hurtiglader, kan du lade Tang opp fra 30-80 prosent på bare 30 minutter. Rekkevidde, med fulladet batteri, er på 530 km. (WLTP) kombinert og 681,5 km. i bykjøring. Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og gir også en god indikasjon på at man får mye bil for pengene med en stor batteripakke.
Flaggskipsnivå
BYD Tang 4×4 Long Range er toppmodellen i ByDs modellutvalg. Byd Tang skal vise vei for resten av modellspekteret med det seneste innen utstyr og teknologi. Bare ett utstyrsnivå er tilgjengelig, men det inneholder alt man behøver og utstyrsnivået kalles selvsagt «Flagship».
Et flaggskip var det mest avanserte fartøyet i flåten med kommando av de andre skipene og med de beste navigatørene om bord. Under introduksjonen av BYD Tang 4×4 Long Range blir «Flagship» utstyrspakken standard, til en verdi av kr. 119.900, -, samt syv seter uten tillegg i prisen.
Pakka inkluderer også V2L-funksjon. Bilens batteri fungerer som en mobil kraftstasjon. Ved enkel tilkobling, kan du bruke bilens batteri til elektriske apparater som for eksempel kaffetrakter, campingutstyr eller elektrisk grill. Perfekt på tur!
Snow vinterstid
Betjeningen fra førersetet er velkjent, for det er ikke lenge siden vi kjørte en BYD og familielikhet gjenspeiles i alle modeller.
Berøringsskjermen på hele15.6 tommer som en rekker fram til fra førersetets tilbakelente posisjon. Girvelgeren har riktig gir-mønster, slik det har vært siden 50-tallet. Valg av kjøreprogram fra midtkonsollen er en fornuftig plassering fremfor å måtte trykke igjennom meny på skjerm. Slik lager man et godt førermiljø, med enkel og riktig plassert betjening.
Egen knapp for kjøreprogrammet «Snow» er på plass samme sted. Må man på jobb før brøytebilene en vintermorgen, er det bare å trykke inn «Snow». 4×4 systemet forandres fra automatisk tilkopling til konstant 50:50 fordeling på for og bakaksel, for å takle de fleste utfordringer under vinterhalvåret uten de glipptakene som kommer med 4×4 uten permanent innkoplet drift.
På sommerføre
Vi derimot kjørte på sommerføre og koplet inn Sport. 509 hester suger deg tilbake i setet og denne store bilen på 2,6 tonn forvandles til et råskinn. Utrolig morsomt i akselerasjonsfeltet på motorveien, men dette er også en behagelig bil å kjøre i tillegg til den sportslige siden.
Tyngden, bevegelsene og myke lyddempende materialer i interiøret, gir bilen en behagelig følelse på veien. God tilbakemelding fra ratt med tanke på styringsrespons også. Byd Tang føles rett og slett som merkets toppmodell selv med 21 Tomms felger. Større felger og tykkere dekk medfører økt sporing og ikke minst dekkstøy.
Helt riktig pris
Det finnes ingen valgmuligheter ved å gå ned på felgstørrelse og høyere dekkprofil med mer demping i dekksiden. 21 tommer felger er standard på BYD Tang 4×4 Long Range, og hadde det vært valgmulighet innen felger, er dette typen undertegnede hadde valgt.
BYD Tang 4×4 Long Range er utstyrt med et passe stivt understell som takler dette oppsettet. Det er ikke mange konkurrenter i denne bilklassen som kombinerer 7- seter med smidig bykjøring og grei parkering i parkeringshus uten at bilen blir for stor. Det er noe begrenset plass på tredje seterad riktignok, men her har du en toppmodell til helt riktig pris.
Konklusjon
Byd Tang byr på mer av alt: Lengre rekkevidde, mer utstyr, elegant design og ikke minst 7-seter. RSA BIL har også denne gang inkludert «Flagship-utstyrspakke» som standard. Mye bil for pengene.
Fakta BYD Tang 4×4 Long Range
Motor: Elektrisk
Slagvolum: 0-liter
Effekt: 509 hk
Moment: 700 Nm
Gir: Automat
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Toppfart: 190 km/t
Elektrisk rekkevidde: 530 km WLTP
Forbruk blandet: 2,40 kWt /mil
Co2 utslipp: 0 g/km
Egenvekt: 2.630 kg
Tilhengervekt: 1.500 kg
Lengde: 4,97 m
Bredde: 2,13 m
Høyde: 1,74 m
Akselavstand: 2,82 m
Utstyrsnivå: Flagship
Bagasjeroms volum: 192 /578/ 763 liter
Pris fra: Kr 720,000. –
Pris prøvekjørt utgave: Kr 720,000. –