En ny utgave av Ssangyong Rexton W kommer med ny 2,2 liters motor og 7-trinns automat signert av Mercedes.
Den største forandringen på årets utgave av Ssangyong Rexton er på motorfronten, den gamle 2,0-literen har blitt pensjonist, nye krefter kommer inn i stedet i form av 2,2-liter e-XDi220 diesel. Den nye Euro-6 motoren leverer 178 hk og 400 NM fra 1400–2800 omdreininger. CO2 utslippene er redusert fra 196 g/km til 184g/km. Det betyr i praksis at effekten går opp og utslippene synker.
Automat fra Mercedes
Motoren er koplet sammen med ny 7-trinns E-Tronic automat fra Mercedes, Ssangyong har tidligere hatt et utstrakt samarbeid med Mercedes og det ser ikke ut til å ha sluppet taket riktig ennå. 6-trinns manuelt gir er også tilgjengelig og begge gir alternativene sender kraften gjennom en reduksjonsgirkasse slik at lavgirserie er klar til bruk i terrenget.
Små kosmetiske forandringer
Første overblikk viser at Ssangyong Rexton har gjennomgått en liten facelift på karosserisiden også, plast-kanten bak på hekken er ny, men det viser seg at det er ekstrautstyr. Et lite kamera er montert i front og det medfører at man får god oversikt over framsiden av bilen ved parkering. Ryggekamera bak og parkeringskamera i front hjelper til med å forhindre irriterende småskader. Fronten er ørlite forandret også, men nye Rexton er i bunn og grunn samme bil vi har kjørt tidligere. Vi glemmer forresten ofte at Rexton er Ssangyongs flaggskip, i mange år var bare Rexton navnet synlig på reklameplakatene og produsentnavnet Ssangyong var nedtonet, nå har den koreanske bilprodusenten forandret strategien ved å promotere hele merkenavnet i Ssangyong Rexton, Tivoli og Rodius.
Firmabil
2016-utgaven av Ssangyong Rexton er derimot ikke lik forgjengeren på veien, økt motorvolum gir bedre dreiemoment på lave turtall, bilen er vesentlig kvikkere i bytrafikken. Ny 7-trinns girkasse øker også kjøregleden siden girskiftene er silkemyke, nå er det en behagelig flyt i bilen. Girkassen er av den tradisjonelle typen med konverter og det har både ulemper om fordeler. Ingen clutch lameller slites med tung last på hengerfestet og det er til de tøffeste takene Rexton er laget. De fleste kundene er firma eller privatpersoner med hest eller campingvogn på slep, ulempen er en anelse høyere drivstofforbruk enn ved dobbeltclutch-girkasse.
Forbedret drivstofføkonomi
Det er ingen hemmelighet at Rexton tilhengere ønsker et lavere drivstofforbruk, i 2016 utgaven blir ønsket oppfylt og de får bedre drivstofføkonomi i kombinasjon med sterkere motor. Ventilerte seter er også nytt på årets utgave av Rexton. Understellet er samme som på forgjengeren med dobbel wishbone i front og multilink bak. Sammen med dobbeltvirkende gassdempere er bilen god på veien, det eneste vi savner på demobilen er at fartsgrensen er synkronisert med GPS slik at skilt med stedets hastighet vises i instrumentpanelet.
Ombygging til personbil
De fleste Rexton på markedet selges som varebil med to seter, innstegsprisen er på kr 369.900,- inkl MVA med manuelt gir. Ssangyong Rexton tjener på at den er en av svært få modeller som kan bygges om fra 2 til 7-seters-utgave, reglene ble som kjent endret og det førte til at en rekke modeller mistet retten til å montere inn bakseter ved en senere anledning. For Rextons vedkommende kan års fradrag for ombygging til personbil fremdeles benyttes. Man kan selvsagt bestille Rexton Premium med 7-seter også. Topputgaven koster da kr 689.900
Assistenter
Vi har tidligere i artikkelen nevnt at Rexton W er en hardhaus i terrenget, nedstigningsassistent er god å ha på vanlig vinterføre også. Aktiver via knappen og assistenten tar deg trygt ned bratte bakker vinterstid, systemet holder en konstant lav hastighet og sørger for maksimalt feste. Sikkerhetssystemene i Rexton er bygget rundt tanken om kontroll under alle omstendigheter.