Nissan Leaf 30 kWt

Nissan Leaf 30 kWt

 

Forbedret rekkevidde

2016 utgaven av Nissan Leaf har fått to kraftige forbedringer: batterikapasiteten er økt fra 24 kWt til 30 kWt og ladesyklusen er også vesentlig raskere.

Nissan begynner å få lang erfaring med elbiler. Produksjonen av Leaf startet i desember 2010 og det var starten på en formidabel suksess. Leaf passerte 200.000 solgte enheter allerede fem år etter introduksjonen og nå ruller over 15.000 Nissan Leaf på norske veier.

Skepsis

Vi skal hoppe tilbake i tid, da Nissan Leaf var helt ny var også skepsisen stor. Mange hadde dårlig erfaring med batteri til mobiltelefon og PC. Mobilbatterier med…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Forbedret rekkevidde

2016 utgaven av Nissan Leaf har fått to kraftige forbedringer: batterikapasiteten er økt fra 24 kWt til 30 kWt og ladesyklusen er også vesentlig raskere.

Nissan begynner å få lang erfaring med elbiler. Produksjonen av Leaf startet i desember 2010 og det var starten på en formidabel suksess. Leaf passerte 200.000 solgte enheter allerede fem år etter introduksjonen og nå ruller over 15.000 Nissan Leaf på norske veier.

Skepsis

Vi skal hoppe tilbake i tid, da Nissan Leaf var helt ny var også skepsisen stor. Mange hadde dårlig erfaring med batteri til mobiltelefon og PC. Mobilbatterier med høy energitetthet hadde levetid på et par år, enkelte kom også med påstander om at batteriene i elbiler måtte skiftes ut i løpet av kort tid.

Vi blir som oftest klokere med tiden og ingen av de skeptiske spådommene har slått til, derfor er det bare å konstatere at elbilen har kommet for å bli. 2016-modellen av Nissan Leaf er et godt eksempel på hvordan elbilen vil utvikle seg videre.

Tidlige utgaver av Leaf hadde en rekkevidde på 17,5 mil, i 2013 ble rekkevidden økt til 19,9 mil og nå er det snart på tide å skrote uttrykket rekkeviddeangst for nykommeren klarer 25 mil.

Batteriproblemene som ble forespeilet var også en bommert. Elbil-batterienes lave energitetthet medfører at de er meget driftssikre uten den reduksjon i rekkevidde over årene som var spådd. Nissan Leaf har bevist at elbilen er meget bra driftssikker med snart seks år i markedet.

Nissan Leaf 30 kWt

25 mil

Førsteinntrykket er det samme som tidligere; innvendig merker vi ikke noe til at Nissan Leaf 30 kWh har forbedret batterikapasiteten. Målene på batteripakken er den samme selv om vekten er økt med 21 kg, forbedret rekkevidde går således ikke ut over innvendig plass.

2016-utgaven tar oss rundt i bytrafikken nesten lydløst. Kombinasjonen av mykt understell, automatisk gir, lavt støynivå og elbil-fremdrift medfører at Leaf har utviklet seg til en meget behagelig bil i bytrafikk. I by og tettbygd strøk foretrekker jeg å kople inn B-modus, innstillingen gir mer motorbrems og regenererer mer strøm tilbake til batteriet.

Ute på motorveien kopler vi inn drive og da kan vi nyte kjøreturen uten rekkeviddeangst siden oppgraderingen medfører 26 prosent økning av rekkevidden. Tidligere var øynene nærmes klistret til batteriindikatoren, men denne gangen lå vi i venstre fil uten å tenke på å spare strøm.

Rekkevidden har tidligere vært det store ankepunktet for elbiler, men oppgradering til 30 kWt batterikapasitet medfører at Leaf plutselig blir attraktiv for flere kundegrupper og vil være et reelt alternativ til biler med forbrenningsmotorer.

Nissan Leaf 30 kWt

Utvidet garanti

Vi var inne på driftssikkerheten til batteriene tidligere i artikkelen. Nissan øker garantien på det nye 30 kWh batteriet til 8 år / 160 000 km.

Nøkkelen til den økte garantien/batteriytelsen er oppdatert innvendig design og batterikjemi. Det tar ca. 30 minutter å lade Nissan LEAF med 30 kWh batteri fra 0 – 80 prosent med en hurtiglader,- nøyaktig den samme tiden som for et 24 kWh batteri for å oppnå samme ladenivå. Hurtigladesyklusen er derfor kraftig forbedret og dette er enda et bevis på at utviklingen av elbiler går fremover.

Ny informasjonsteknologi

Vi burde muligens bruke tre store forbedringer i ingressen siden informasjonsteknologien i Nissan Leaf er oppgradert. Det nye systemet har praktiske forbedringer siden vanlig bruksmønster for en elbil er å kople til ladekabel ved enhver anledning.

Dette har et par fordeler, for nettet lader batteriene,  og det nye Nissan Connect systemet bidrar til at Telefon appen styrer bilens funksjoner på en enklere måte. Nå er det blitt enklere å forvarme eller avkjøle kupeen uten bruk av batterienergi via smarttelefon når bilen er tilkoplet strømnettet.

En annen av de mange fordelene med Nissan Connect systemet, er at føreren lett kan søke opp tilgjengelige ladestasjoner og være oppdatert på hvilke som er i bruk / opptatt.

Den nye generasjonen Nissan Connect gir deg også tjenester som sømløs integrering, et helt nytt navigasjonssystem og varsling om bilvedlikehold.

Nissan Leaf 30 kWt

Konklusjon

Kort rekkevidde har vanligvis vært et problem for folkelige elbiler, med 30 kWt batteri øker Nissan Leaf rekkevidden med 26 %. Nå kan Leaf være et godt alternativ til biler med forbrenningsmotor. Nissan Leaf 30 kWt koster riktignok 16.200 kroner mer en 24 kWt-utgaven, men vi tror at prisdifferansen blir utlignet når det er tid for å bytte inn Leaf i en nyere utgave.

 

Faktaboks

Nissan Leaf 30 kWt

Motor: AC synkron elmotor

Slagvolum: Elmotor

Effekt: 109 hk

Moment: 254 Nm

Gir: Automat

0-100km/t: 11,5 sek

Toppfart: 144 km/t

Forbruk blandet: 1,5 kW/mil

Co2 utslipp: 0 g/km

Egenvekt: 1.516 kg

Tilhengervekt: 0 kg

Lengde: 4,44 m

Bredde: 1,77 m

Høyde: 1,55 m

Akselavstand: 2,70 m

Utstyrsnivå: Nordic

Bagasjeroms volum: 355 liter

Pris fra: Kr 198.200,-

Pris prøvekjørt utgave: Kr 263.000,-

 

Artikkelen fortsetter under annonsen