Bestselger blir ny!
Fjerde generasjon Kia Sportage er helt ny fra innerst til ytterst. Det er lagt vekt på å forbedre en hel rekke elementer.
Det er ingen tvil om at Kia Sportage er radikalt forandret. 2016-utgaven av Kia Sportage har et friskere og mer moderne design. Fronten føles litt spesiell, tigersnuten er beholdt, men grillen er forandret med en høyere plassering. Det medfører at bilen virker større og fronten gir et mektigere inntrykk.
Bakenden er også annerledes, for nå virker den bredere enn tidligere. Oppgraderingen medfører at Kia Sportage virker større en sin forgjenger. Noen dramatiske endringer i størrelse er det dog ikke, mer en optisk illusjon.
Fasit er at Kia Sportage har vokst med fire centimeter. Da blir det noe bedre innvendig plass.
Spekket med nyheter
Oppgraderingen medfører at Kia Sportage ligger helt i teten av den teknologiske utviklingen. Sportage er spekket med nyheter som blant annet blindsonevarsler, automatisk bakluke, ventilerte framseter, automatisk nødbremsesystem og ikke minst filskiftevarsler, som gir beskjed når føreren umotivert beveger seg ut av kjørefeltet.
Denne gang har vi plukket ut Kia Sportage GT line med 177 hk bensinmotor og et helt egenutviklet automatgir. Den nye 7-trinns DCT dobbelt clutch-automatkassen har vi ventet lenge på. Girkassen er egentlig en robotisert manuell girkasse hvor elektronikk og elektromotor erstatter clutch-pedalen. Girskiftet er lynraskt siden girkassen har to clutcher, når du kjører i 1.gir ligger 2.gir klart osv.
Vi trodde på forhånd at girkassen ville gi tilnærmet samme kjøreopplevelse som Dobbelclutch-girkassen til VW, men Kias girkasse er annerledes. Girskiftene er riktignok lynraske, men så myke at selve gir opplevelsen kan sammenlignes med tradisjonelle converter kasser.
Elektronikken sørger for to kjøremodus, vanlig og Sport. Vi foretrakk faktisk vanlig siden motoren trekker så godt på lavt turtall at Sport- innstillingen rett og slett ble overflødig.
Små og store forandringer
Kia har tydeligvis lyttet til tilbakemeldinger fra kunder og forandret A-stolpene slik at de er smalere. Dette forbedrer oversikten fra førerplassen og vi merker også at setene er meget gode, en liten forbedring der også. Baksetene er redesignet, for nå kan man justere seteryggen slik at det er mulig å sitte behagelig tilbakelent mens sidemannen kan sitte mer oppreist.
Bilen er faktisk spisset med store og små forbedringer. Servostyringen oppleves presis uten merkbar «hvil» i nullpunktet, støydempingen er mye bedre og understellet er satt opp for komfort, noe som merkes godt på motorveien.
Litt stivere blir det med 19 toms felger med lavere dekkprofil med utstyrsnivået GT-line. Denne varianten merker underlaget bedre enn de andre utstyrsnivåene.
GT line
Utstyrsnivåene er nye på Kia Sportage. GT line er navnet på det nye toppnivået. Ellers står valget mellom Classic, Classic PLUS, og Exclusive. Dette nye toppnivået GT line kommer med alt tenkelig utstyr inkludert i prisen, men også med en helt egen styling.
Ønsker dere en fabrikk stylet Kia Sportage, er GT line det tøffeste utstyrsnivået med en egen særegenhet. Bakenden kler godt de doble eksosrørene og beskyttelsesplaten av metall. Nye lekre 19” lettmetallfelger i kombinasjon med D-formet ratt og skinnseter med grå kontrastsømmer skaper et helt eget uttrykk. Toppnivået blir komplett ved at GT line er eneste alternativ for de som ønsker seg full pakke i form av 177 hk bensinmotor, 4WD og ny 7-trinns DCT automat.
Konklusjon
Kia Sportage kommer med kvalitetsforbedringer på alle punkter, den norske befolkningen blir mer kvalitetsbevisst og Kia Sportage har tilpasset seg denne gruppen. Tidligere var det fokus på markedets beste garanti med hele 7-år, nå ligger Kia helt i teten på langt flere nivåer. Det meste av aktuelle sikkerhetsassistenter, oppkoblingsmuligheter og kommunikasjonssystem er oppdatert på Kia Sportage.
Faktaboks
Kia Sportage
Motor: R4 bensin
Slagvolum: 1,6-liter
Effekt: 177 hk
Moment: 265 Nm
Gir: 7-trinns DCT automat
0-100km/t: 9,1 sek
Toppfart: 201 km/t
Forbruk blandet: 0,75 l/mil
Co2 utslipp: 175 g/km
Egenvekt: 1.534 kg
Tilhengervekt: 1.600 kg
Lengde: 4,48 m
Bredde: 1,85 m
Høyde: 1,65 m
Akselavstand: 2,67 m
Utstyrsnivå: GT Line
Bagasjeroms volum: 503/1.492 liter
Pris fra: Kr 295.300,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 545.300,-