Nyttekjøretøy med personbilkomfort
Den nye Nissan Navara er et resultat av over 80-års utvikling. Nå leveres Navara for første gang med 5-links bakhjulsoppheng med spiralfjærer, og da blir det tilnærmet personbilkomfort.
Nissan satser tungt i markedet for nyttekjøretøy eller «Farm Truck» som Pickup-er kalles internasjonalt. Tanken bak nye Navara er å tilby bedre komfort til de som kjører på humpete veier i sitt daglige virke uten å forandre velkjent fremkommelighet i terrenget.
Navara er fremdeles robust med lukket ramme, girkassen inneholder høy og lavserie. Firehjulsdrift er selvsagt standard på alle utgaver sammen med to motoralternativ. 2,3-liters twinturbo på 190 hk, eller en 160 hk enkelturbo. Begge alternativ er seige dieselmotorer med godt dreiemoment.
Stiv bakaksel
Det er også enkelte begrensinger i modellutvalget for de som ønsker en Ny Nissan Navara med det nye hjulopphenget. De må velge Double Cab, King Cab-utgaven har fortsatt bladfjærer. Man må også være klar over at Navara fremdeles har stiv bakaksel, det er selve opphenget av bakakselen som er forbedret med 5-link bakhjulsoppheng med spiralfjærer.
Siden dette er en skikkelig hardhaus er det er helt greit med stiv aksel, da har man mulighet til å laste 909 kg på lemmen i Double Cab – 190 hk-utgaven. Tilhengervekten er på hele 3500 kilo.
Demobilen
Vi lånte en virkelig tøff utgave av Navara denne gang, toppmodellen med 190 hk og automat som også var utstyrt med en dose ekstrautstyr. Gjennomtenkt er det første som slår meg når jeg tar plass i førerstolen, tenningsnøkkelen er erstattet med startknapp, da er man sikker at kneet ikke støter i tenningsnøkkelen.
Kvaliteten i førermiljøet er forbedret og nesten på personbilnivå og man får faktisk følelsen av å kjøre en stor SUV. Vi tar det rolig i byen, girkassen jobber uten merkbare girskift og motoren summer uten nevneverdig diesel-knatring. Første fartsdump utløser et spontant «du verden» for Navara bare flyter over. Vi forventet et bedre understell enn på utgående modell, men dette var over all forventning!
Ekstreme forhold
Vi tok turen til Moss Pukkverk for å få en følelse av understellet på veier vanligvis frekventert av tunge maskiner. Den største fordelen med 5-link bakhjulsoppheng og spiralfjærer, er raskere respons slik at hjulene følger dumpene bedre selv med tom bil.
Ristingen fra bakenden er nærmest eliminert på dårlig vei, hjulopphenget følger underlaget og igjen fikk vi følelsen av å kjøre SUV istedenfor pickup.
Tøffe tak
Det er lett å fokusere på forbedrede personbilegenskaper, men først og fremt er Navara en bil for tøffe tak. Firehjulsdriften bygger på forrige generasjon. Systemet styres via en knapp på dashbordet.
På vanlig vei kan 2WD-modus benyttes for å spare drivstoff, men Navara forvandles til en god terrengbil ved å kople inn automatisk 4×4. For de virkelige, tøffe takene legger man bare inn lavserien via en ekte reduksjonskasse, lavgirserien gir bedre dreiemoment ut til hjulene og virker i hastigheter opp til 100 km/t. Navara kan også leveres med en Mekanisk differensialsperre.
Ny teknologi
Nye Nissan Navara har også fått en liten oppgradering på teknologisiden. Vi forventet ikke Around View Monitor (AVM) og nødbrems (FEB), sistnevnte er unikt på pickup-markedet. Electronic Limited Slip Differential (eLSD) er også helt nytt på Navara, og er utviklet for å gi tryggere og mer stabil kjøring. Dette avanserte systemet bruker bremsesensorer som konstant overvåker hjulhastigheten.
Hvis et hjul på en aksel spinner raskere enn det andre vil bremsene aktiveres for å sakke farten på det spinnende hjulet. Cruisekontroll, Hill Descent Control (HDC), Hill Start Assist (HSA), nøkkelfri inngang, ryggekamera og parkeringssensorer er også på plass.
Utstyrsnivå
Den helt nye Navara er tilgjengelig med 4 utstyrsnivåer: Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna.
Alle modeller er utstyrt med 7 kollisjonsputer, elektronisk differensialbrems, elektroniske funksjoner som Hill Start Assist, og elektriske vindusheiser.
Navara har utviklet seg over mange år og kan derfor tilpasses de fleste kundegrupper med over 125 ulike tilbehør.
Vi trodde på forhånd at Nissan Navara registrert som 5-seter personbil ikke ville være salgbart, men det er ganske stor interesse for 5-seters utgaver også. 5-seter utløser full avgift, men enkelte tenker at en 5-seter er fornuftig med tanke på å frakte arbeidslaget til jobb. Det er bare å regne på hva som er lønnsomt for hvert enkelt firma.
Konklusjon
Pickup-salget eksploderer i Norge, vi spår at Nissan Navara utgjør en stor andel. Røff terrengbil i kombinasjon med personbilkomfort og klasseledende drivstofføkonomi er gode salgsargumenter. Vi skal heller ikke glemme sikkerhetssystemene, Nissan Safety Shield er på plass i Navara sammen med Nissan Connect.
Faktaboks
Nissan Navara
Motor: R4 diesel
Slagvolum: 2,3-liter
Effekt: 190 hk
Moment: 450 Nm
Gir: 7-trinns automat
0-100km/t: 10,8 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Forbruk blandet: 0,70 l/mil
Co2 utslipp: 183 g/km
Egenvekt: 2.080 kg
Tilhengervekt: 3.500 kg
Lengde: 5,30 m
Bredde: 1,85 m
Høyde: Ikke oppgitt
Akselavstand: 3,15 m
Utstyrsnivå: Tekna
Bagasjeroms volum: Ikke oppgitt
Pris fra: Kr 342.680,- inkl MVA
Pris prøvekjørt utgave: Kr 486.100,- inkl MVA