Mazda2 Hybrid – Bensingjerrig og helt uten ladefrykt

 

Mazdas nye selvladende hybrid leveres til kunder i april. Demobiler er allerede på plass hos forhandlerne i Sarpsborg og Fredrikstad.

 

I disse grønne omstillingstider, er det fokus på elektriske modeller. Enkelte lesere savner test av biler med forbrenningsmotor helt uten rekkeviddeangst. Vel, dere slapp ikke helt unna denne gang heller, for 2nye Mazda ladbar hybrid har riktignok forbrenningsmotor, men det er elmotoren som sparer drivstoff.

 

Samarbeid med Toyota
Det er ingen hemmelighet at nye Mazda2 Hybrid er resultatet av samarbeid med Toyota. Helt greit siden nye modeller har så høye utviklingskostnader at nærmest alle fabrikker har…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mazdas nye selvladende hybrid leveres til kunder i april. Demobiler er allerede på plass hos forhandlerne i Sarpsborg og Fredrikstad.

 

I disse grønne omstillingstider, er det fokus på elektriske modeller. Enkelte lesere savner test av biler med forbrenningsmotor helt uten rekkeviddeangst. Vel, dere slapp ikke helt unna denne gang heller, for 2nye Mazda ladbar hybrid har riktignok forbrenningsmotor, men det er elmotoren som sparer drivstoff.

 

Samarbeid med Toyota
Det er ingen hemmelighet at nye Mazda2 Hybrid er resultatet av samarbeid med Toyota. Helt greit siden nye modeller har så høye utviklingskostnader at nærmest alle fabrikker har en form for samarbeid om dagen.

Mazda2 Hybrid nyter godt av over 20 års erfaring med en full-hybrid drivlinje, hvor hver eneste generasjon av systemet overgår utgående generasjon ved å gjenvinne en enda høyere andel av rulle/bremseenergi og benytter produsert elektrisitet til fremdrift via elmotoren.

Under skallet på Mazda2 Hybrid ligger fjerde generasjon hybridsystem med tilhørende batteri og styringssystem, som er meget driftssikkert. Bilen har en full-hybrid drivlinje som leverer både lavt bensinforbruk og lave utslipp.

 

Velprøvd teknologi
En 1.5 liters tresylindret bensinmotor, som roterer i Atkinson-syklus, er vi kjent med fra tidligere. Motoren Atkinson-syklus er meget drivstoffgjerrig, men med lavt dreiemoment. Ved å kombinere fremdriften med elmotor, får man rett dreiemoment og en total systemeffekt på 116 hk. Det gjør at sprinten 0-100 km/t tar 9,7 sekunder og at bilen har en maksimal hastighet på 175 km/t.

 

Takket være hybridteknologien er bensinforbruket bare 3,8 – 4,0 l/100 km og CO2-utslippet 87 – 93 g/km, ifølge WLTP. Denne velprøvde hybridteknologien, var en medvirkende årsak til at søstermodellen Yaris ble kåret til årets bil i Europa i 2021.

 

En småbil
Mazda2 Hybrid er en 5-dørs småbil tilhørende i B-segmentet, dermed burde denne biltesteren ikke være i målgruppen størrelsesmessig. Førersete justeres, og vi forsøker å ta plass. For trangt, er konklusjonen. Ved å justere setet litt lengre frem enn vanlig, har vi tilfredsstillende plass. Det er trolig ganske sjeldent at man frakter fire passasjerer på nesten 1.90 meter samtidig, så til tross for beskjedne utvendige mål på 3,94 meter, har man klart å utnytte innvendig plass maksimalt takket være akselavstand på 2,56 m.

Ønsker man modeller i det større C-segmentet blir bilholdet vesentlig dyrere, så dette blir en avveining av familiens størrelse, bruksbehov og økonomi.

 

Tradisjonelt og praktisk
Det er gledelig å finne tradisjonelle knapper med god tilbakemelding. Den noe irriterende filholderassistenten deaktiveres enkelt fra en knapp på rattet, kjøreprogram velges fra midtkonsollen og volum justeres via et hjul akkurat, slik vi ønsker.

Hvorfor knapp til rattvarme er nærmest usynlig for fører, er merkelig siden det er ledig plass til flere knapper på midtkonsollen.

 

Automatisk i modus
Girveksler er designet som en tradisjonell girspak, men denne bilen har automatgir i form av en trinnløs CVT-automat, som er eneste alternativ. Hybridteknologien fungerer ikke sammen med manuelt gir og dermed blir automat eneste alternativ.

Kjøreprogrammene behøver man ikke tenke på til daglig. Ved oppstart går bilen nemlig automatisk i EV-mode, som gjør at bilen drives frem av elektrisk motorkraft i kombinasjon med bensinmotoren når behov for ekstra krefter trengs.

 

Billig familiebil
En helt sømløs veksling mellom bensin og elmotor, gir deg lavest mulig forbruk og utslipp.

Mazda2 Hybrid er liten, lettkjørt og letthåndterlig med lavt forbruk og ikke minst god pris. Likevel kan Mazda2 Hybrid være en fullkommen familiebil til tross for kompakte mål.

 

I vår topputgave med Select-utstyrsnivå savnet vi faktisk bare glasstak. Det er et lite tillegg for dette ekstrautstyret, resten er inkludert.

 

 

 

Konklusjon
Mazda2 Hybrid blir en etterlengtet modell for Mazda i disse miljøtider, hvor pumpeprisen på bensin har tippet blitt svindyrt. Bilen er liten og letthåndterlig med lavt forbruk og ikke minst pris blir et meget godt alternativ. for de som ikke ønsker en ren elbil.

 

 

 

Fakta Mazda2 Hybrid

  • Motor: R3 bensin + el
  • Slagvolum: 1.5-liter
  • Effekt: 116 hk
  • Moment: Ikke oppgitt
  • Gir: CVT- automat
  • 0-100 km/t: 9,7 sekunder
  • Toppfart: 175 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,38 l /mil
  • Co2 utslipp: 87 g/km
  • Egenvekt: 1.125 kg
  • Tilhengervekt: 450 kg
  • Lengde: 3,94 m
  • Bredde: 1,74 m
  • Høyde: 1,50 m
  • Akselavstand: 2,56 m
  • Utstyrsnivå: Select
  • Bagasjeroms volum: 286 liter
  • Pris fra: Kr 252,000, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 315,900, –

 

Mazda2 i ny drakt, den store nyheten i år er hybridløsningen.
Bagasjerommet er oppgitt til 286 liter, under gulvet finner vi et lite ekstra rom.
Hjulstøy trenger inn i kupe på motorvei, bakskjermene er helt uten støyisolasjon.
Et godt bilde av teknikken under skallet, rulleenergi blir tilbakeført til batteriet, dette systemet sparer drivstoff.
Interiøret i vår topputgave i kombinasjon stoff/kunstskinn, setene er sportseter man ikke finner i Pure pluss utstyrsnivå.
Relativt rimelig modell, dermed finner vi hardplast på de fleste flater.
Det er faktisk underholdende å kjøre en så lett bil på svingete veier.
Så enkelt kan det gjøres, meget brukervennlig multifunksjonsratt.
Bensinmotor i kombinasjon med elmotor og alle tilhørende komponenter til hybridsystemet tar plass.
Setejusteringen på forsetene blir relativt forskjellig med en lang og en kort passasjer.
Overraskende god lårstøtte i baksetet, med litt justering er det faktisk mulig å sitte bak seg selv.
Knappen til rattvarme er godt gjemt nede til venstre og lite brukervennlig.
Hybridutgaven av Mazda2 vil trolig øke salget betraktelig, rett pris og ikke minst lavt drivstofforbruk.
Moderne LED hovedlys er på plass sammen med LED blinklys.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen