Mercedes EQV – Elektrisk luksus

 

Mercedes satser på elektrisk transport med en rekke nye modeller i tiden fremover. SUV-en EQC er velkjent, men i dag skal vi stifte bekjentskap med åtte-seteren Mercedes EQV. Ren luksus med andre ord.

 

Plass er nøkkelordet for denne modellen, som leveres i to lengder. 5,14 meter eller ekstra lang utgave på hele 5,37 meter. Takhøyden er begrenset til 1,91 meter tilpasset de fleste parkeringshus.

 

Denne plassmesteren har også formidabel lastekapasitet på hele 1410–5010 l avhengig av setekonfigurasjon. Rekkeviddeanslaget er også godkjent med 357 km i henhold til WLTP målemetode. Enda viktigere er den høye ladeeffekten på inntil…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mercedes satser på elektrisk transport med en rekke nye modeller i tiden fremover. SUV-en EQC er velkjent, men i dag skal vi stifte bekjentskap med åtte-seteren Mercedes EQV. Ren luksus med andre ord.

 

Plass er nøkkelordet for denne modellen, som leveres i to lengder. 5,14 meter eller ekstra lang utgave på hele 5,37 meter. Takhøyden er begrenset til 1,91 meter tilpasset de fleste parkeringshus.

 

Denne plassmesteren har også formidabel lastekapasitet på hele 1410–5010 l avhengig av setekonfigurasjon. Rekkeviddeanslaget er også godkjent med 357 km i henhold til WLTP målemetode. Enda viktigere er den høye ladeeffekten på inntil 110 kW på hurtigladestasjoner. IONITY-nettet lader Mercedes EQV fra 10-80 prosent på 45 minutter. På ladestasjoner i byen, kjøpesentre, hoteller eller ved veikroer, kan du også fylle på energi.

 

Elektrisk flerbruksbil
Mercedes er alene om å ha en elektrisk flerbruksbil med plass til åtte personer i Premium-segmentet, og i tillegg har Mercedes EQV fleksible innvendige praktiske løsninger.

 

Alle seter kan justeres i lengderetning via skinner i gulvet. Dermed har de største familiemedlemmene god plass uansett valgt seterad. Setene kan også fjernes individuelt slik at du får en vanlig femseter med meget god plass til bagasje bak eller ta den helt ut og forvandle bilen til en toseter. Da har man en perfekt kassebil.

 

Forvandles til varebil
I Norge er vi vant til at varebiler på grønne skilt får en avgiftsreduksjon ved at de bare har to seter. I mange modeller følger originale seter med, men gir en saftig bot ved montering uten å betale avgift.

 

I denne elektriske åtte-seteren kan man tenke annerledes, for en praktisk åtte-seter til daglig – uten fare for bot – og forvandling til varebil ved å løfte ut setene. En liten merkelig kuriositet er det dog med antall seter, lang utgave har bare sju-seter, mens den korte leveres med sju. Det motsatt ville virke noe mer logisk.

 

Stort oppvarmingsbehov
Mercedes EQV største elbil setter man seg ikke ned i, men sklir rett inn med meget god oversikt fra høy sitte posisjon. Denne Premium-bilen har avfjærede komfortseter så man får en ekstra demping i setet i tillegg til understellet.Det betyr meget god sittestilling og en komfortabel kjøretur.

 

Bilen flyter langs veien – nesten lydløst ved hjelp av elmotoren på 204 hester.

 

I denne tunge bilen savnet vi motoreffekt i ECO. Den kom på plass i Sport kjøreprogram, morsomt program, men medfører kortere rekkevidde. Man kan selv tilpasse regenerering (motorbrems) med hendler på rattet, men bilen økte selv regenereringen i enkelte nedoverbakker via situasjonstilpasset automatisk regenererings nivå. Systemet blir aktivert via bilens sensorer, en slik automatisk innblanding i kjøringen liker vi ikke.

 

Vi ønsker selv å lese topografien og la bilen rulle ned bakken for å ta med fart oppover. Det er som oftest mer drivstofføkonomisk enn å bremse nedover og akselerere oppover. Når vi er inne på effektivitet, bør man være klar over at rekkevidden, med så stort innvendig oppvarmingsvolum for passasjerene, blir påvirket langt mer av utetemperatur enn småbilene.

 

Regn med langt mer tapt rekkevidde på motorvei i 15 minus enn for eksempel søstermodellen EQC.

 

Enkel betjening
Rekkevidde, nærmeste ladestasjon, nærmeste hotell osv. er det enkelt å finne via bilens 10,25 tommers berøringsskjerm. Pekeplaten lar deg styre enheten, unødvendig å sitte med strak arm for å bruke berøringsskjerm.

 

Bilens multimediafunksjoner styres dessuten via stemmestyring, start med hei Mercedes…. De viktigste innstillingene er knappbetjent, enten fra ratt eller midtkonsollen. Enkelt og brukervennlig, slik vi er vant med fra Mercedes.

 

Kjøreassistentene ligger også på lur, skiltgjenkjenning ligger i synsfeltet så den er lett å få øye på, men også aktiv bremseassistent har vi her, sammen med en rekke andre. Bilen kan også styres via telefon-appen, forvarme på vinteren og kjøling på sommeren.

 

 

Konklusjon
Mercedes EQV 300 Charge har ingen avgifter eller moms. Dermed kommer en sju eller åtte-seters utgave meget gunstig ut prismessig. Gid elektrisk kapasitet. En luksusbil.

 

Fakta

  • Mercedes EQV 300 Charge
  • Motor: elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 204 hk
  • Moment: 262 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: 140 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 357 km WLTP
  • Forbruk blandet: 26,3-26,4 kW /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 5,37 m
  • Bredde: 1,92 m
  • Høyde: 1,91 m
  • Akselavstand: 3,20 m
  • Utstyrsnivå: AVANTGARDE Line
  • Bagasjerom volum: 1410–5010 liter
  • Pris fra: Kr 754.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 754.900, –

 

Med opptil 8 seter er og blir Mercedes EQV årets «største» nyhet for konsernet i bokstavelig forstand.
Koppholdere med kjøling er praktisk, oppbevaringsrommet blir også kjølt på samme måte med plass til brus eller matpakken.
Premium innvendig kvalitet slik vi forventer fra Mercedes.
Fleksible løsninger kjennetegner flerbruksbil, setene skyves frem og tilbake på skinner slik at plassbehovet reguleres, men setene kan også fjernes ved et enkelt grep.
Lekre detaljer også på tredje seterad.
Tester beinplass ved å sitte bak med selv på alle seterader, god plass hele veien bakover.
Sete vippes opp, dermed er det enkelt å ta plass helt bakerst.
Man slipper å slite med en tung bakluke, både bakluke og sidedører åpnes via elmotor.
Informasjonsskjermen kan betjenes via pekeplaten vi er kjent med fra andre modeller, enkelt og langt mer praktisk når man kjører.
Regenerering eller motorbrems om du vil kan justeres med hendler bak rattet.
Utrolig deilig å kjøre en bil med normale knapper, et lite trykk for å justere temperatur og resultatet vises på skjermen. Enklere betjening blir det ikke.
En stor topphengslet bakdør åpner opp bagasjerommet, setene kan enkelt fjernes og da forvandles Mercedes EQV til en romslig varebil.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen