Ny VW Amarok pickup – Større og kraftigere

 

VW Amarok har hengt med siden 2010, så det var egentlig på tide med et generasjonsskifte av denne populære Pickup-en.

 

Det har naturligvis vært oppdateringer underveis før annengenerasjon VW Amarok er på plass. Ventetiden er over, nå er alt nytt og utviklet sammen med samarbeidspartner Ford.

Man ser med en gang at VW har lagt lista høyt ved introduksjonen av Amarok, for 4×4 er standard på alle utgaver, automatgir likeså og 3,5 tonn hengervekt sammen med 750 kg nyttelast.

 

V6 diesel
VW Amarok ble tildelt en pause i produksjonen før denne nye generasjonen ble lansert. I…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

VW Amarok har hengt med siden 2010, så det var egentlig på tide med et generasjonsskifte av denne populære Pickup-en.

 

Det har naturligvis vært oppdateringer underveis før annengenerasjon VW Amarok er på plass. Ventetiden er over, nå er alt nytt og utviklet sammen med samarbeidspartner Ford.

Man ser med en gang at VW har lagt lista høyt ved introduksjonen av Amarok, for 4×4 er standard på alle utgaver, automatgir likeså og 3,5 tonn hengervekt sammen med 750 kg nyttelast.

 

V6 diesel
VW Amarok ble tildelt en pause i produksjonen før denne nye generasjonen ble lansert. I mellomtiden gikk spekulasjonene høyt om motorprogrammet. 3-liter V6 diesel har vært en ettertraktet motor og i disse tider hvor motorvolum skal nedskaleres, er det fint å se at en 3-liter V6 diesel fremdeles er tilgjengelig sammen med en 10 trinns automatkasse i VW Amarok. Tradisjonen er dermed videreført på motorfronten og spekulasjoner rundt motoren er lagt til side.

Velkjent 4Motion firehjulsdrift tar seg av fremdriften med en oppgradering i form av 4×4 høy (4H), 4×4 lav (4L), bakhjulstrekk (2H) og sperre på bakaksel. Når vi først er inne på motor og girkassekombinasjonen, vil 10-trinns automatgir bidra til at dieselmotoren jobber i helt riktig turtallsregister siden det nå er kortere mellomrom mellom girskift. Dette er en fordel med tanke på lavt forbruk.

To motoralternativ er dog tilgjengelig. Innstegsmodellen leveres med en 2-liter dieselmotor på 205 hester, Life utstyrsnivå og samme 10-trinns automatgir. Begge motorutgavene får inntil seks ulike kjøremoduser, som assisterer føreren avhengig av situasjonen. Disse er normal, Eco, glatt vei, snø/sand, leire/gjørme og tilhenger/tauemodus.

 

Større, røffere i terrenget
Oppgraderingen har medført at VW Amorok har vokst i lengden. Akselavstand er på 3270 mm. Aastanden mellom akslene er 173 mm lengre enn forløperen og bilen er også totalt blitt 96 mm lengre og måler nå 5350 mm.

Vadehøyden på den nye modellen har økt til 80 cm. Sammen med 4Motion og egen lavserie med sperre på bakakselen, er bilen mer kapabel til terrengkjøring enn tidligere. Dette bekreftes også av at overhenget foran nå er på 865 mm, og bak måler den 1.215 mm.

Helt konkret betyr dette at maksimal rampevinkel for Amarok nå er 30 grader foran og 26 grader bak. Rampevinkelen mellom akslene er 21 grader. De tørre tallene betyr i praksis, at VW Amorok er oppgradert til å bli større og røffere i terrenget, for de som har behov for å ferdes utenfor vanlig vei.

 

Vanlig bruk
Folk flest er lang mer opptatt av kjørekomfort og enkel betjening i daglig bruk enn å bruke de få offroad løypene vi har her i landet. Utgående generasjon av VW Amarok var god å kjøre, litt nærmere en stor SUV enn pickup i kjøreopplevelsen.

Det å kjøre i byen med kumlokk, asfalt i oppløsning og tom bil med bladfjærer bak, gir en god indikasjon på hvordan understellet takler ujevnheter. Så langt er vi fornøyde. Kjøring på sandvei med gode gammeldagse humper, er kanskje den største utfordringen for Amarok uten last. Vår erfaring er at en hvilken som helst Pickup ligger bedre på veien med last på lemmen bak som for øvrig svelger en europall på tvers.

Det er litt risting fra bakenden, men faktisk bedre enn forventet. På landeveien er det lett å glemme at man kjører pickup, der kommer følelsen av SUV tilbake for fullt.

 

God styring
Vi legger merke til meget god progressiv styring i kombinasjon med seneste generasjon bremser, men selve «kongen på haugen» er vår 3-liter V6 dieselmotor i kombinasjon med 10-trinns automatisk girkasse.

Girskiftene nærmest glir over i hverandre helt sømløst og motoren jobber uanstrengt under panseret, man kan også velge å gire manuelt via knappene på girspaken. Denne løsningen er nærmest bortkastet, for det er bare å nyte hvordan motor/ girkassekombinasjonen jobber og ikke minst lydbildet fra motoren.

 

Praktiske knapper
Nye Amarok oppleves godt støydempet, i vanlig landeveiskjøring. Det er først på motorvei man legger merke til vindstøy, trolig fra de store speilene og litt hjulstøy fra bakhjulene. Speilene er dog praktiske til å holde oversikt bakover sammen med bilens kamera på trange byggeplasser.

VW har heldigvis gått tilbake til praktiske knapper til betjening i Amarok. Bilen er enkel å betjene og enkelte av knappene er så store, at man faktisk kan bruke arbeidshansker.

Knapper i taket er allerede montert klart for de som ønsker ekstra arbeidslys eller andre varslingslys. VW har tenkt på praktiske løsninger tilpasset et bredt spekter av håndverkere. Ellers er koppholderne på rett sted og praktisk oppbevaringsplass lett tilgjengelig med egen plass til solbriller i takseksjonen.

 

Konklusjon
Denne nye generasjonen VW Amarok har mer av alt: Større, kraftigere, økt vadehøyde, flere assistentsystemer, helt ny lavserie med sperre på bakaksel og ikke minst 3.0-liters V6 dieselmotor sammen med 10 trinns manuelle girkasse og 4Motion 4×4. Meget god interiørkvalitet med myke materialer istedenfor hardplast og høyt utstyrsnivå.

 

Fakta VW Amarok

  • Motor: V6 diesel
  • Slagvolum: 3,0-liter
  • Effekt: 240 hk
  • Moment: 600 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 8,8 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 0
  • Forbruk blandet: 1,02 L/mil
  • Co2 utslipp: 267 g/km
  • Egenvekt: 2.380 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 5,35 m
  • Bredde: 1,91 m
  • Høyde: 1,88 m
  • Akselavstand: 3,27 m
  • Utstyrsnivå: Aventura
  • Lastevolum: Ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 606,144. – eks. MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 770,607. – eks. MVA

 

Tøff bil med en ny lavserie som kommer godt med i røffe omgivelser. En stor takk til Skolt i Råde som lot oss låne gropa til fotoserien.
Med 3.0-liters V6 diesel og 600 Nm moment er det intet problem å forsere bakkene selv med 3,5 tonn bak på hengerfestet.
Tradisjonelle knapper er brukt til betjening, med filholderassistenten aktiv overtar bilen selv og styrer mot midten av veibanen når man møter et bredt vogntog på svingete veier i 80-sonen.
Innvendig føles ny VW Amarok påkostet, gode seter med sidestøtte gir deg en komfortabel arbeidsdag.
Enkel betjening er viktig, lavserien kan tilkoples selv med arbeidshansker en kald vinterdag.
Vanligvis finner vi bare hardplast i en arbeidsbil ringtesten derimot oppdager myke materialer som indikerer et påkostet interiør.
Baklemmen er meget enkel å lukke igjen, dette er første gang jeg tester en bil med fjærbelastet baklem for langt enklere åpne og lukkesyklus.
VW Amarok blir levert med understellsbehandling for norske forhold utført i Norge.
Utstyrsversjonene “Style, “Aventura” og “PanAmericana har “IQ.Light LED-Matrix” frontlys som standard. Disse frontlysene med sine funksjoner inkluderer også automatisk avblendbare frontlys for møtende trafikk, gatelys eller trafikklys. De kan også “bevege” på seg når du svinger og på denne måten lyse bedre opp inn i svingen i kjøreretningen du skal. Dette er også med på å sikre større kjørekomfort og bedre sikkerhet.
Med 5,35 meter er det praktisk med et oversiktlig ryggekamera, vi savnet derimot at samme kamera ble automatisk aktivert ved igangkjøring med lav hastighet, kantstein i dødvinkelen ville bli oppdaget med denne løsningen.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen