Jeep Avenger – Stor interesse for «Årets bil i Europa»

 

Dette er ikke vårt første møte med Jeep Avenger, og vi ble overrasket over hvor mange som fant veien til første gangs visning hos vår lokale Jeep-forhandler, Sarpsborg Bilsenter. Ordreboken viste over 250 salg usett før de første kundene stiftet bekjentskap med bilen.

 

Demo bilene er nå på plass, og juryen som valgte Jeep Avenger til «Årets bil i Europa» ser ut til å ha truffet blink med valget. Jeep Avenger er liten, kompakt, men med Jeeps DNA i behold. Det betyr i praksis klasseledende offroad-vinkler, bakkeklaring og smart design.

 

Beste bakkeklaring
Du vil ikke skrape…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Dette er ikke vårt første møte med Jeep Avenger, og vi ble overrasket over hvor mange som fant veien til første gangs visning hos vår lokale Jeep-forhandler, Sarpsborg Bilsenter. Ordreboken viste over 250 salg usett før de første kundene stiftet bekjentskap med bilen.

 

Demo bilene er nå på plass, og juryen som valgte Jeep Avenger til «Årets bil i Europa» ser ut til å ha truffet blink med valget. Jeep Avenger er liten, kompakt, men med Jeeps DNA i behold. Det betyr i praksis klasseledende offroad-vinkler, bakkeklaring og smart design.

 

Beste bakkeklaring
Du vil ikke skrape støtfangeren i fortauskanten når man parkerer, eller ved forsering av en høy fartsdump. Med klassens beste bakkeklaring er bilen klar for dårlige veier. I tillegg er beskyttelsesplater gjennomfarget og solide både i front, hekk og dørsider, slik at bilen er langt bedre beskyttet mot irriterende parkeringsskader enn mange konkurrenter.

Disse små bulkene, forårsaket av uforsiktig omgang med dører, koster ofte opp til k.r 10.000, – kroner å utbedre.

 

Utnyttet maksimalt
Med 4,08 meter i lengden passer bilen perfekt til bykjøring og trange parkeringsplasser i sentrum, men innvendig fremstår Jeep Avenger som en langt større bil. Plassen er utnyttet maksimalt og vi testet med en person på 1,80 cm. i førersetet og undertegnede på 1,88 icm. Baksetet. Det gikk helt greit plassmessig.

Dyp brønn til beina finner man vanligvis ikke på elbiler siden batteriene opptar den plassen i bunn av bilen. God takhøyde, og 4 – 5 cm avstand kneet og frem til seteryggen, og dermed tar denne korte bilen steget opp i klassen fullverdig familiebil med tanke på plass.

 

Nyeste teknologi
Jeep er en del av Stellantis-konsernet. De har lenge rullet ut modeller med 136 hk elmotor og 50 kWt brutto batteripakke. Avenger derimot nyter godt av konsernets seneste oppgradering på elbilfronten med ny 156 hk (115 kW) elmotor og 54 KWt brutto batteripakke.

Nå kan man forvente en rekkevidde opptil 400 km ved kombinert kjøring. Batterivekt på bare 340 kg gir også et lavere strømforbruk og dermed lavere driftskostnader i hverdagen enn langt større og tyngre batteripakker.

På langtur krever bilen bare korte stopp ved ladestasjonen, hurtiglading gir inntil 30 km rekkevidde på kun tre minutter På ni minutter kan bilen lades opp til 100 km, og med 34 minutters lading, kan batteriet lades opp fra 0% til 80% kapasitet.

 

Et skikkelig ikon
For første gang i Jeeps 80-årige historie har de produsert en elektrisk bil. Designmessig er linjene godt kjent og bilen gir deg den herlige Jeep-følelsen, selv om nykommeren bare er utstyrt med forhjulsdrift.

Et design som treffer er viktig i dagens bilmarked. Familielikhet er det også, men for oss er dette en tøff Jeep for de som ikke har behov for å kjøre i terrenget.

Vår demobil i fargen Sun Yellow, bidro til å forsterke det tøffe designet sammen med sort /gult interiør.

 

Moderne kjøreegenskaper
Jeep Avenger kombinerer maskulint design og moderne kjøreegenskaper ved at ny Jeep Avenger bygges på samme plattform som Peugeot e-2008 og en rekke andre biler fra Stellantis. Plattformen medfører at Avenger er meget god å kjøre på veien.

Motormagazinet har som vanlig kjørt i byen, landevei, motorvei og humpete sandvei. Vi må trekke frem styringsfølelsen. Lett på rattet i lave hastigheter og helt riktig følelse på motorvei, hvor styringen er passe fast. Etter vår mening helt riktig progresjon på den elektriske servostyringen.

BiIen er bygget med høy bakkeklaring og perfekt til hullete hytteveier er lett på rattet i meget lav hastighet og med et understell som demper de dypeste hullene godt. Jeeps DNA er beholdt ved at nedoverbakkeassistenten er på plass i bilen, langt tryggere enn å bruke bremsen. I tillegg tar assistenten deg opp bratte bakker sammen med seks ulike kjøremoduser – alle tilpasset ulike forhold og terreng.

 

God fremdrift
Du kan velge mellom Eco, Normal, Sport, Sand, Mud og Snow. Dermed har ingeniørene tenkt på god fremdrift selv uten 4×4. Nye Jeep Avenger er helt annerledes enn alle de andre terrenggående modellene fra Jeep. Avenger er rettet mot en kundegruppe som ikke har behov for å montere snorkel for å vade over enda dypere elveleie enn bilen er godkjent for, ei heller behov av en innvendig knapp som frigjør fremre stabilisatorstag, slik at framakselen takler enda større variasjon i terrenget.

Jeep Avenger derimot er rettet mot en stor kundegruppe som ønsker en urban bil med grei plass og masse kjørekomfort. En bil som har Jeeps ikoniske design intakt, men vil likevel være trygg på utfordrende veistrekninger. Til dette har de bygget en bil på en kjent plattform fra Stellantis, men med over 600 deler, som er unike for Avenger.

 

Konklusjon
Jeeps ikoniske design gjenspeiler seg i Avenger, tøft og maskulint design i kombinasjon med 400 km rekkevidde. Innstegspris på kr. 349. 900,-. Årets bil i Europa nyter også godt av kjørekomforten til andre elektriske modeller fra Stellantis siden de deler plattform. Årets biljury har funnet en verdig vinner, som er meget godt tilpasset norske forhold.

 

Fakta Jeep Avenger

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 9,0 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 392-400 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,54 -1,57 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.520 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,08 m
  • Bredde: 1,76 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,52 m
  • Utstyrsnivå: Summit
  • Bagasjeroms volum: 355 / 1.250 liter
  • Pris fra: Kr 349,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 425,400. –

 

Slik ser utstyrsnivå Summit ut med gult «Robin» interiør, knalltøft!
Kort bil, likevel romslig innvendig med bagasjerom på 355 / 1.250 liter.
Dyp brønn til føttene er uvanlig i en elbil hvor batteriene vanligvis benytter denne plassen, en positiv overraskelse.
Seter i delskinn med samme farge som vår demobil koster kr 3000,- ekstra, men er verdt pengene.
Enkel og oversiktlig skjerm med all den informasjonen man trenger.
Selv om Jeep Avenger blir bygget på en delt Stellantis- plattform har man laget over 600 unike deler, det merkes i design og interiør.
Praktisk og velfungerende fysiske knapper medfører god brukervennlighet, i tillegg er bilen utstyrt med en berøringsskjerm jeg rekker frem til, selv med førersete i bakerste posisjon.
Trådløs lading av mobiltelefon er på plass i midtkonsollen sammen med flere store oppbevaringsrom.
For å beskyte mot småskader er Avenger utstyrt med gjennomfargete beskyttelsesplater rundt hele bilen, legg også merke til meget god bakkeklaring.
Med klassens beste bakkeklaring og kjøreprogram for Sand, Mud og Snow er Jeep Avenger klar for hytteveien.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen