Utslippsfri transport på varebilsiden tvinger seg frem. Med 330 km WLTP rekkevidde blir Citroën ë-Jumpy et fornuftig alternativ for mange.
Bedrifter har lenge sittet på gjerdet og ventet på elektriske nyttekjøretøy som kan overta for forbrenningsmotoren. Første generasjon elektriske nyttekjøretøy har lidd under kort rekkevidde og mange opplever at man ikke kan bruke bilen en hel dag uten å lade.
Dette faktum har trolig vært en medvirkende årsak til begrenset salg. Nye Citroën e-Jumpy forandrer dette med 33 mil WLTP og fornuftig pris. Alt burde være klart for å tilfredsstille krav til utslippsfri transport i offentlige anbud.
Rekkevidde med 50% nyttelast
WLTP-testene av Citroën ë-Jumpy M- og XL-versjoner, med batteri på 75 kWh, er utført med ca. 50 prosent av tillatt nyttelast. Dermed har man et godt utgangspunkt til å vurdere bruksmønster. En halvtimes matpause er nok til å lade et batteri på 50 kWh til 80 prosent (tre kvarter for batteri på 75 kWh). Oppgitt ladetid er via 100 kW hurtiglader.
De som benytter Citroën ë-Jumpy til servicebil på byggeplasser, eller andre steder med tilgang til strøm, kan øke rekkevidden med i underkant av en mil i timen ved å tilkople en 10 A medfølgende ladekabel. Det er altså mange løsninger til å øke rekkevidde i løpet av en arbeidsdag.
Ombordlader er oppgitt til 7,4 kw (32 A enfas), dermed er det også en mulighet for relativt hurtig lading fra vegg boks- enten ved bedriften eller på arbeidsplass. Fra februar blir den enda mer fart på ladeprosessen, 11 kW (trefas) ombordlader blir tilvalg. Da er det bare å koble bilen til de grønne boksene utenfor skoler, matbutikker, kjøpesenter osv.
Fleksibel transport
Vår demobil var denne gang den lengste utgaven L3 med største batteripakke på 75 kWt, men både L2 og L3 leveres med 50 kWt eller 75kWt batteripakke. Her har man et fleksibelt valg av modell som passer til bedriftens behov.
40.000 kroner skiller de to batteripakkene. De aller fleste vil trolig velge den største pakken med tanke på rekkevidde ut fra bedrift til kunde. Utstyrsnivå er dog et enkelt valg, bare Proff er tilgjengelig.
Batteripakken ligger under det flate gulvet laget av Lafinto. Det er det lett å laste inn barer eller bygge reoler. På vår utgave er også lasteluken på plass, rør eller andre lange gjenstander skyves enkelt igjennom luken, under setet og helt frem til torpedovegg.
Siden varerommet er som normalt burde det ikke være til hinder for å velge utgaven med elmotor som gir deg en rekke andre fordeler. Avgiftsfritt i gjennom bommen de fleste steder og meget lav driftskostnad. Med dagens strømpriser vil forbruket ligge på ca kr. tre per mil og behagelig pris på service. Citroën e-Jumpy har også en takhøyde på 1,90 meter tilpasset parkeringshus.
God plass
Det er lenge siden vijusterte førerstolen og funderte på om det vår fornuftig å skyve sete et hakk frem, god plass med et luftig førermiljø er et pluss. Nøkkelstart på en lydløs elbil var uvant. Når dashbordet lyser tror man bilen er klar, men et klikk til på nøkkelen må til før jeg legger inn drive.
I byen savner vi ikke «kaklinge»n fra dieselmotor, en nærmest lydløs kjøreopplevelse er behagelig. Det samme er den ergonomiske førerstolen, perfekt tilpasset vår kropp. Sju grader utetemperatur medfører at vi bruker batterienergi til oppvarming, likevel ligger vi nærme oppgitt forbruk i byen.
Ute på motorvei derimot øker forbruket betraktelig, stor bil gir betydelig luftmotstand så dermed må man redusere forventet rekkevidde for de som daglig pendler via motorvei til jobb. Man vil trolig bruke 3,0-3,5 kWt pr mil i 110-sona avhengig av utetemperatur, derfor er det smart å ikke se seg blind på WLTP rekkevidden når man velger bil.
Tungt batteri
Ute på hullete veier får man ikke den vanlige ristingen fra bakakselen man opplever ved tom bil. Tyngden fra batteripakken på 534 kilo medvirker til at følelsen av tom bil forsvinner. Dermed har vi en Citroën ë-Jumpy som er usedvanlig behagelig å kjøre uten last, nesten lydløs på veien og behagelig dempet.
Tett skillevegg med vindu gir god isolasjon mot støy fra lasterommet og bevarer temperaturen i førerhuset. Vi savnet takhyllen, isteden har man laget store oppbevaringsrom i dørene. Vår utgave var også utstyrt med to skyvedører, ofte finnes det bare en på høyre side, meget merkelig siden man må gå rundt hele bilen for å hente en pakke ved hver eneste levering. Elektriske handsfree skyvedører er forresten tilgjengelig, dørene kan åpnes og lukkes med fjernkontroll.
Konklusjon
Citroën e-Jumpy vil for de fleste brukes en hel arbeidsdag uten å lade med hele 33 mil rekkevidde. I tillegg nyter man godt av de fordelene elbiler har via lave driftskostnader og avgiftsfritak i en rekke bomringer. Vi savner faktisk ikke dieselmotoren i denne elektriske utgaven som tar deg nærmest lydløst fram til arbeidsplassen.
Fakta Citroen E-Jumpy
- Motor: elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 260 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 11,9 sekunder
- Toppfart: 130 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 330 km WLTP
- Forbruk blandet: 2.32-2,61 kW /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.128 kg
- Tilhengervekt: 1000 kg
- Lengde: 5,30 m
- Bredde: 1,92 m
- Høyde: 1,90 m
- Akselavstand: 3,27 m
- Utstyrsnivå: Proff
- Bagasjerom volum: 6,1 / 6,6 m3
- Pris fra: Kr 392.800, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 444.800, –








