Suzuki S-CROSS 4×4 Fullhybrid – Drivstoffgjerrig!

 

Vi har tidligere kjørt Suzuki S-CROSS 4×4 mild hybrid. Nå har turen kommet til fullhybriden.

 

Det er faktisk en vesentlig forskjell på hybrid-utgavene. Suzuki S-CROSS 4×4 mild hybrid har et forenklet hybridsystem, hvor rulle og bremseenergi samles i et 48 volt batteri og en liten elmotor (Integrerte Start Generator (ISG), som hjelper til med fremdriften helt sømløst og umerkelig for fører.

 

Fire ulike moduser
Demobilen denne gang er utstyrt med et mer avansert, større og litt tyngre hybridsystem bestående av høyvoltbatteri (Litiumion) plassert under bagasjerommet og MGU (Motor Generator Unit) i kombinasjon med konvensjonell forbrenningsmotor og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vi har tidligere kjørt Suzuki S-CROSS 4×4 mild hybrid. Nå har turen kommet til fullhybriden.

 

Det er faktisk en vesentlig forskjell på hybrid-utgavene. Suzuki S-CROSS 4×4 mild hybrid har et forenklet hybridsystem, hvor rulle og bremseenergi samles i et 48 volt batteri og en liten elmotor (Integrerte Start Generator (ISG), som hjelper til med fremdriften helt sømløst og umerkelig for fører.

 

Fire ulike moduser
Demobilen denne gang er utstyrt med et mer avansert, større og litt tyngre hybridsystem bestående av høyvoltbatteri (Litiumion) plassert under bagasjerommet og MGU (Motor Generator Unit) i kombinasjon med konvensjonell forbrenningsmotor og automat-girkasse.

Rulle /bremseenergi blir lagret og benyttet til fremdrift via elmotoren, slik at S-CROSS blir drivstoffgjerrig. Suzukis anerkjente AllGrip Select 4×4 er naturligvis på plass, og 4WD-systemet har fire valgbare moduser – auto, sport, snow og lock, for å gi best mulig kjørekontroll under typiske norske forhold.

 

Samme gode firehjulsdrift
Suzuki har dermed tettet enda er hull i modellspekteret til Suzuki S-CROSS ved å lansere to hybrid-alternativ, men med tradisjonelt oppsett.

Suzuki har levert firehjulstrekkere til det norske folk siden 1984. Nå er hele modellrekka “hybridisert”, og leveres med enten selvladende- eller plug-in-hybridteknologi.

Vår fullhybrid demobil har fremdeles det tradisjonelle 4×4 systemet intakt ved at man bruker en mellomaksel fra motor til bakaksel, slik at hele 4×4 systemet har en mekanisk forankring og ikke en frittstående elmotor på bakakselen styrt av elektronikk.

De som har kjørt Suzuki tidligere og blitt imponert over fremkommeligheten i firehjulssystemet, vil oppleve akkurat samme fremkommelighet i Suzuki S-CROSS fullhybrid.

 

Omfattende oppdatering
Tredje generasjon har også gjennomgått en omfattende oppdatering i forhold til annen generasjon. På utsiden har S-CROSS fått et helt nytt og oppgradert design, og er en ekte og robust SUV fra alle kanter.

Ved å heve både fronten og baklyktene, har bilen fått et høyere tyngdepunkt. Dette gir S-Cross en ekte SUV-følelse.

Den store, svarte grillen i pianolakk, skarpe frontlykter utstyrt med 3-punkts LED-lys og firkantede hjulbuer både foran og bak, forsterker SUV-karakteren ytterligere. På innsiden leveres bilens interiør et tredimensjonalt design som står i stil til den karakteristiske SUV-utformingen.

Kupeen er stor og romslig, og gir god plass til fem voksne mennesker. Den 9-tommers store HD-skjermen inneholder en lang rekke funksjoner, som blant annet stemmegjenkjenning, 360 graders kamera med parkeringsassistent, navigasjon, handsfree og kjøretøysinformasjon. Den kan kobles opp med både Apple CarPlay og Android Auto.
Videre er vår demobil med safe Tech utstyrsnivå blant annet utstyrt med 2-sonet klimaanlegg, setevarme, multifunksjonsratt i skinn, DAB+, Hill hold control, 17” aluminiums felger og teleskopisk justering av ratt.

 

Fordelaktig pris
De fleste vil trolig velge SafeTech utstyrsnivå, hvor en del av utstyret er beskrevet ovenfor. På sedvanlig vis kjører RSA en kampanje, der man tilbyr SafeTech utstyrsnivå til en fordelaktig pris.

Hvilken utgave av Suzuki S-CROSS man velger er ikke avhengig av prisen. Det er nærmest lik pris på begge utgaver, men vår fullhybrid er utstyrt med et mer avansert system, så viville valgt denne utgaven.

 

Mykt girskift
På veien gir bilen en følelse av å kjøre SUV. Høyreist med god oversikt over veibanen og et understell, hvor underlaget blir godt dempet uten at bilen føles stor i bytrafikk med trange parkeringshus.

Med automatisk 4×4, og lock funksjon (sperre) til ekstra hjelp i et knipetak vinterstid, er Suzuki S-CROSS en typisk Norgesmodell. Her har man laget en enkel bil å kjøre med tradisjonell betjening via knapper og hjul. Filholderassistenten gir bare et vibrerende varsel og kan deaktiveres enkelt via en knapp på rattet. Et hjul til klima på rett plass er også enkelt å justere uten å flytte blikket fra veien.

 

Ingen ulemper
Hybridsystemet merker man ikke fra førers perspektiv. Sømløs drift mellom fremdrift og regenerering. Girkassen skifter silkemykt og bidrar til en behagelig kjøreopplevelse. Oppgraderingen til tredje. generasjon har forbedret kjøreegenskapene med tanke på komfort og bedre støyisolering. Dette merker man best ute på motorvei, der hjulstøy er betydelig redusert i forhold til forrige generasjon.

Det er faktisk ingen ulemper i det hele tatt med vår fullhybrid, testbil, for man har kombinert tradisjonell firehjulsdrift og et hybridsystem med fokus på drivstofføkonomi.

 

Konklusjon
Suzuki fortsetter trenden fra 1984 med å produsere modeller skreddersydd til det norske markedet med 4×4 i kombinasjon med driftssikkerhet og praktisk betjening. Vår Suzuki S-CROSS er intet unntak.

 

Fakta Suzuki S-CROSS fullhybrid

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 1,5-liter
  • Effekt: 116 hk
  • Moment: 138 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 13,5 sekunder
  • Toppfart: 175 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 0 km
  • Forbruk blandet: 0,58 /mil
  • Co2 utslipp: 131 g/km
  • Egenvekt: 1.360 kg
  • Tilhengervekt: 1.200 kg
  • Lengde: 4,30 m
  • Bredde: 1,78 m
  • Høyde: 1,58 m
  • Akselavstand: 2,60 m
  • Utstyrsnivå: GLX + safe tech pakke
  • Bagasjeroms volum: 299 / 665 liter
  • Pris fra: Kr 439,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 509,900. –

 

Perfekt til norsk vinter med eget kjøreprogram for snø, trykk på lock og man har i tillegg sperre til ekstreme forhold.
Man ser energiflyten på berøringsskjermen, her har vi nesten fullt batteri.
Det er faktisk deilig å kjøre en bil med enkel og tradisjonell betjening, så enkelt kan det gjøres å betjene bilens funksjoner uten å flytte blikket fra veien.
Filholderassistenten deaktiveres enkelt med en praktisk knapp under rattet, denne løsningen burde være en mal for alle andre merker også.
Plassen under det flate bagasjeromsgulvet er benyttet til batteriene.
Selv med førersetet i bakerste posisjon er det mulig å bruke baksetet til store personer, med litt justering ble det bedre plass til en med jeanslengde 36 tommer.

 

Som vanlig kjørte vi topputgaven GLX, slik er interiøret.

 

Tradisjonell 4×4 med mellomaksel tilkoplet bakaksel er en fordel, Suzuki har valgt denne løsningen på fullhybriden også.
Bagasjerommet måles i liter, vi er langt mer opptatt av praktisk utnyttelse, det er en fordel med nesten flatt gulv med nedfelte bakseter.
Gode seter med sidestøtte både i seteputen og ryggputen samt stoff med god friksjon medfører at vi har god støtte på svingete partier.

 

Meget enkel bil å betjene, alle brytere og knapper er logisk plassert og man slipper å gå omveien om en berøringsskjerm for å betjene de mest brukte funksjonene.
Typisk SUV, den store, svarte grillen i pianolakk, skarpe frontlykter utstyrt med 3-punkts LED-lys og firkantede hjulbuer både foran og bak forsterker SUV-karakteren.
Koppholdere i dørene er praktisk.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen